Landdistrikter: Regional udvikling hører hjemme hos regionerne

I skrivende stund forhandler regeringen og Folketingets partier om den omfattende sundhedsreform, hvor et af elementerne er at finde 0,2 mia. kr. ved at fjerne regionernes opgaver indenfor regional udvikling. Landdistrikternes Fællesråd kalder det helt skævt og frygter, at det vil svække den tværgående udvikling på en række væsentlige områder.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard
Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard Foto: Mads Krabbe

I Landdistrikternes Fællesråd er der ingen rosende ord til regeringens ønske om at fjerne regionernes opgaver indenfor den regionale udvikling.

- I de dele af landet, der ligger længst væk fra de største byer, mærker man konsekvenserne hårdest, når den cirkulære genanvendelse skal sikres, og klimaforandringer stiller nye krav til klimasikring. På de områder yder regionerne i dag et vigtigt bidrag gennem regional udvikling, og derfor virker det helt skævt, hvis regeringen vil fjerne den opgave, siger formand Steffen Damsgaard.

Regionerne hjælper bl.a. kommunerne med deres klimaplaner, der kan sætte mål og indsatser for reduktion af udledningen af drivhusgasser og tilpasning til klimaforandringer. Det bidrag stopper, hvis arbejdet med den grønne omstilling bortfalder fra regional udvikling.

Adgang til EU-milliarder gennem samarbejdsprojekter

Gennem regional udvikling har regionerne desuden sikret 2,24 mia. kr. siden 2014 i EU-støtte til danske klimaprojekter.

- Regionerne spiller en central rolle i at samle kommuner, vidensinstitutioner og andre aktører til større EU-ansøgninger, og de har opbygget en ekspertise, som mange land-, ø- og yderkommuner ikke selv vil kunne håndtere, fortæller Steffen Damsgaard.

Formanden fremhæver det landsdækkende klimasamarbejde Life Act, hvor Region Midtjylland har samlet alle regioner og 27 kommuner om en ansøgning med et samlet budget på 200 mio. kr., hovedsageligt finansieret af EU.

Et andet projekt er Coast to Coast - Climate Challenge fra 2022, som forenede både kommuner, Region Midtjylland og forsyningsselskaber om klimasikring. Det var desuden afgørende for, at Klimatorium blev etableret i en yderkommune som Lemvig.

- Den type projekter vil slet ikke kunne gennemføres, hvis regional udvikling falder bort, da det kræver regional ledelse og medfinansiering over flere år. Vi vil derfor også gå glip af betydelige EU-midler, som Danmark aldrig ville komme i nærheden af, hvis ikke regionerne kunne deltage i den indsats, siger Steffen Damsgaard.

Støtte til lokale udviklingsinitiativer

Gennem vidensdeling på tværs af regionernes landdistrikter bidrager regional udvikling desuden med at samle og formidle erfaringer fra lokale udviklingsinitiativer.

- Regionerne løfter en vigtig opgave med at samle erfaringer på tværs af kommunegrænser, hvilket har meget stor værdi for landdistriktsudviklingen. Det er måske mere vigtigt end nogensinde, hvor mange kommuner oplever store forskelle i det økonomiske råderum, at man understøtter de lokale udviklingsinitiativer i hele regionen, siger Steffen Damsgaard.

Hvis ikke regional udvikling prioriteres som en opgave hos regionerne, mener Landdistrikternes Fællesråd, at det vil være i strid med regeringsgrundlagets ambition om ”et Danmark i bedre geografisk balance”.

- De regionale land- og yderområder vil miste afgørende udviklingsmuligheder indenfor klimasikring, klimatilpasning, grøn omstilling og cirkulær økonomi, som er fundamentalt for attraktive bosætningsmuligheder og arbejdspladser, og særligt vigtigt i de mest udfordrede regionale områder, afslutter Steffen Damsgaard.

Landdistrikter: Glæde over flere læger og mere nærhed, men også bekymring omkring struktur og realisering18.9.2024 13:59:07 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har netop fremlagt sit sundhedsudspil, som skal sætte den politiske retning for, hvordan der sikres mere nærhed i sundhed, og et land i bedre geografisk balance. Udspillet rummer gode elementer som en bedre og mere retfærdig fordeling af flere almen praksis læger, flere uddannelsespladser på medicinstudiet uden for de største byer og oprettelsen af 17 regionale sundhedsråd, men bekymringen omkring ændret regionstruktur og realiseringen af udspillet fylder meget hos Landdistrikternes Fællesråd.