DPU-forsker i spidsen for international uddannelsesorganisation med 90 deltagerlande
Til november får vi resultaterne af den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers teknologiforståelse. Og til december får vi resultaterne af den tilsvarende undersøgelse af skoleelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. Bag begge undersøgelser står organisationen IEA, der på sin generalforsamling i Georgien netop har valgt Christian Christrup Kjeldsen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet som ny formand.
I en tid med tiltagende globale spændinger har internationalt samarbejde om skole og uddannelse aldrig været vigtigere. Sådan lyder det fra Christian Christrup Kjeldsen, der netop er blevet valgt til den prestigefulde post som formand for den internationale uddannelsesorganisation IEA.
Dermed får DPU en hovedrolle i de undersøgelser af skoleelevers kompetencer inden for forskellige faglige områder, som IEA løbende gennemfører verden over. De mest kendte er undersøgelserne af læsning (PIRLS), matematik og natur/teknologi (TIMSS), teknologiforståelse (ICILS) og politisk dannelse (ICCS). Danmark deltager i dem alle fire.
IEA er det ældste og største globale samarbejde om skoleforskning, og for Christian Christrup Kjeldsen er det en vigtig pointe, at det i sin tid blev søsat af forskere.
”IEA handler om at skabe bedre skolegang for flere børn i hele verden. For mig er det afgørende, at det var forskere, der for mere end 65 år siden tog initiativ til det samarbejde, der siden blev til IEA – og ikke stater, der gik sammen med det formål at styrke den økonomiske konkurrenceevne. Når jeg har så store personlige aktier i IEA, er det netop fordi, det er en uafhængig forskningsorganisation, der alene er dedikeret til målet om at skabe bedre uddannelse for alle globalt set,” siger han.
Nordisk skoletradition
Som formand ønsker Christian Christrup Kjeldsen at præge IEA med den nordiske skoletradition, som han ifølge eget udsagn har ”fødderne solidt plantet i”. Både som forsker, men også fra en årrække som lærer i den danske folkeskole.
”DPU har i den grad noget at byde på i IEA som repræsentant for det nordiske ideal om at skabe lige muligheder for uddannelse for alle uanset social baggrund, køn og etnicitet. Tæt forbundet med dette vil jeg som formand arbejde for, at flere lande fra Afrika og Sydamerika kommer med i IEA, da de to verdensdele stadig er underrepræsenteret i samarbejdet,” siger han.
Ifølge Christian Christrup Kjeldsen bygger IEA-undersøgelserne bro mellem meget forskellige uddannelsessystemer.
”Vi har ofte en tendens til kun at sammenligne os med lande, der ligner os selv. Men man kan også lære meget af at se på lande, hvor tingene er helt anderledes, og IEA skaber netop forståelse og indsigt på tværs af lande. Resultaterne af målingerne i de enkelte lande skal altid forstås i relation til lokale og nationale kontekster, men det særlige ved IEA-undersøgelserne er, at de også giver en viden, der kan generaliseres ud over disse kontekster. En viden, der kan fungere som øjenåbner, fordi man får blik for sammenhænge, man måske ikke ellers ville have fået øje på,” siger Christian Christrup Kjeldsen.
Faglige beslutninger træffes af forskere
Vejen til formandsposten blev indledt for næsten 10 år siden. Her deltog Christian Christrup Kjeldsen for første gang i IEA’s generalforsamling på vegne af DPU som det danske medlem af IEA. For at kunne vælges ind i IEA’s såkaldte ’Standing Committee’, dvs. den bestyrelse, der fungerer som IEA’s øverste politiske organ, skal man have deltaget i tre generalforsamlinger i træk. Christian Christrup Kjeldsen blev valgt til komiteen i 2019, og nu har IEA’s generalforsamling altså valgt ham til ’IEA Chair’, dvs. formand, for en treårig periode med mulighed for forlængelse.
”Jeg er stolt over at indtage formandsædet i en organisation, hvor de faglige beslutninger i høj grad bliver truffet nedefra af forskere fra medlemslandene. Som organisation er det så IEA’s opgave at skabe rammerne for, at det kan ske, og for at der kan skabes forskningsviden på baggrund af de forskellige undersøgelser, der både kan bruges nationalt og på tværs af medlemslandene,” siger han.
Fakta:
IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) gennemfører en række internationale sammenlignende undersøgelser af skoleelevers kompetencer på forskellige områder. IEA afholder desuden konferencer og workshops og driver en række andre forsknings- og udviklingsaktiviteter, fx udgivelsen af policy briefs med generelle anbefalinger om skole og uddannelse.
IEA blev grundlagt officielt I 1967, men kan dateres tilbage til 1958, hvor en gruppe forskere mødtes i UNESCO-sammenhæng for at drøfte evaluering af skoler og læring. IEA har siden grundlæggelsen været toneangivende inden for den komparative skoleforskning. Fx har IEA-undersøgelserne været forlæg for OECD’s PISA-undersøgelser, der blev gennemført første gang i 2000.
I dag deltager knap 90 lande/uddannelsessystemer i IEA, heraf langt de fleste som medlemmer af organisationen. Et medlem/en deltager er defineret som et selvstændigt uddannelsessystem. De fleste lande har kun et enkelt uddannelsessystem, men enkelte lande har flere, f.eks. Belgien, der har hhv. et fransk og et flamsk system. Belgien er altså repræsenteret i IEA med to medlemmer.
Danmark er repræsenteret i IEA af DPU, Aarhus Universitet, der gennemfører alle PIRLS-, TIMSS-, ICILS- og ICCS-undersøgelserne herhjemme. Undersøgelserne i Danmark medfinansieres af Børne- og Undervisningsministeriet.
Kontakter
Christian Christrup Kjeldsen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, og IEA Chair.
T: 51 37 018 8
E: kjeldsen@edu.au.dk
Om DPU
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum