Sund & Bælt inviterer til dialog om koncession af Femern-fabrikken
Den store tunnelelementfabrik, der er bygget til at opføre Femern Bælt-forbindelsen, har et stort potentiale for at levere til andre projekter og formål. For at kortlægge nogle af mulighederne inviterer Sund & Bælt potentielle operatører til markedsdialog om overtagelse af fabrikkens drift.
I Rødbyhavn ligger verdens største betonelementfabrik. Den er lige nu i fuld gang med at producere tunnelelementerne til den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel, der vil forbinde Danmark og Tyskland. Når fabrikken er færdig med opgaven, er der mulighed for, at anlægget kan drives af en ny operatør, og de topmoderne faciliteter og gode adgangsforhold kan herefter bruges til at producere til andre projekter og til mulige Sund & Bælt-projekter.
For at skabe de bedst mulige rammer for overtagelse af driften af fabrikken inviterer Sund & Bælt nu potentielle virksomheder og organisationer til en såkaldt markedsdialog, fortæller CEO i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen.
- At vinde en koncession af verdens største elementfabrik er selvsagt en stor og meget kompleks opgave. Derfor er det helt afgørende, at vi har en dialog med potentielle aktører, så vi får en forståelse for parternes behov, kompetencer og muligheder. Det gør os i stand til at skabe de helt rigtige rammer for den fremtidige drift og udvikling af fabrikken, siger Mikkel Hemmingsen.
Fabrikken er kommet for at blive
Beslutningen om at bevare elementfabrikken blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2023. Loven sikrer, at fabrikken og arbejdshavnen ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern-tunnelen er afsluttet.
Fabrikken kan i princippet producere mange typer produkter til forskellige formål og projekter som tunneler eller vindmøller.
Markedsdialogen består af et introduktionsmøde og rundvisning på fabrikken i Rødbyhavn. Derudover vil de interesserede operatører blive bedt om at besvare et spørgeskema, hvorefter den videre proces går i gang.
Indsigterne fra markedsdialogen bruges til at skrive et udbud om en længerevarende aftale, som forventes at træde i kraft fra 2028.
Fakta:
- Elementfabrikken i Rødbyhavn er verdens største af sin slags. Den består af tre fabrikshaller, der er designet til at producere de 89 betonelementer, der skal bruges til Femern Bælt-tunnelen.
- En vigtig del af anlægget er den store arbejdshavn, der sikrer let adgang til råmaterialer og udsejling af elementer.
- Det samlede produktionsareal er på 1,5 millioner m2 eller godt 210 fodboldbaner.
- Samfundet vurderes at spare både ressourcer og udgifter ved at bevare fabrikken, idet kommende infrastrukturprojekter kan realiseres med besparelser af tid og økonomi.
Nøgleord
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Links
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Specialfartøj til nedsænkning ankommet til Femern Bælt-projektet26.9.2024 13:56:36 CEST | Pressemeddelelse
Et helt unikt fartøj, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er ankommet til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland.
Sprogø forvandles: Ny ø til sårbare fugle18.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en helt ny ø og en række faunapassager vil Sund & Bælt skabe endnu bedre betingelser for fuglelivet på Sprogø.
Volde om Femern-byggeplads skal tiltrække insekter11.9.2024 12:42:35 CEST | Pressemeddelelse
Omkring 1.300 kg plantefrø bliver i disse dage spredt ud over de nøgne jordvolde omkring Femern Bælt-projektets tunnelbyggeplads ved Rødbyhavn. Plantearterne er nøje sammensat ud fra deres evne til at tiltrække insekter og skal styrke den lokale biodiversitet.
Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse
Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med
Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum