Danskere svindles fortsat for millioner – men oplysning og initiativer begynder at virke

I første halvdel af 2024 registrerede de danske banker 3.558 sager om netbanksvindel, hvor en kunde bliver kontaktet og frarøvet sine penge. De kriminelle forsøgte at slippe afsted med 93,36 mio. kroner. Men bankerne stopper heldigvis mere end halvdelen. Og noget tyder på, at initiativer og oplysningskampagner begynder at virke.

Svindeltallene er stadig høje. Og de kriminelle stjæler fortsat millioner. Men der er også gode nyheder i de nyeste svindeltal fra bankerne.

I første halvdel af 2024 registrerede de danske banker 3.558 sager om netbanksvindel, hvor en kunde bliver kontaktet og frarøvet sine penge. Til sammenligning var der 9.127 sager i hele 2023.

”Det tyder på, at der ender med at være færre sager i år end sidste år. Vi kan jo håbe, det er fordi flere og flere kender signalerne og de gode råd om ikke at lade sig overtale og i stedet selv ringe op til banken, hvis man bliver i tvivl,” siger Michael Busk-Jepsen.

De kriminelle forsøgte i første halvdel af 2024 at slippe afsted med 93,36 mio. kroner. Bankerne stoppede dog mere end halvdelen. Dermed endte tabet med at være 45,77 mio. kroner.

”Vi kan konstatere, at det gennemsnitlige tab pr. sag er faldet i løbet af det seneste år. Meget kunne tyde på, at det skyldes, at der er sat en grænse for, hvor meget man kan overføre her og nu pr. dag. Det viser, at de initiativer, bankerne tager for at bekæmpe svindlen, virker. Det giver os mod på at gøre endnu mere. Og hvis kunderne samtidig kender til svindlerne og deres metoder, og ikke lader sig overtale, så er vi på forhåbentlig på vej i den rigtige retninger,” siger Michael Busk-Jepsen.

De kriminelle finder hele tiden nye metoder

”Dine penge er i fare. De skal straks flyttes til en sikker konto”. Sådan kan en samtale lyde, når svindlerne i øjeblikket kontakter bankkunder og overtaler dem til at flytte deres penge til en ukendt konto. Kontoen er bare ikke sikker. Den tilhører de kriminelle. Og penge bliver stjålet.

”Vi kan konstatere, at metoden med at få kunderne til selv at flytte deres penge til en anden konto er den mest udbredte svindelmetode, de kriminelle bruger lige nu, når det handler om netbanksvindel,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

En anden metode som begynder at dukke op, er den, som er kendt som ”bekendt i knibe”- metoden.

”De kriminelle udgiver sig for at være en, du kender. Måske endda et nært familiemedlem, og de får på den måde ofret til at overføre penge,” siger Michael Busk-Jepsen.

Finans Danmark har nedsat en Svindel Task Force, der skal komme med anbefalinger til, hvordan man bremser den digitale kriminalitet yderligere. Task Forcen afslutter sit arbejde inden årsskiftet.

Læs nyhed og se statistik (finansdanmark.dk)