Stor test: Bremselængde skiller gode vinterdæk fra dårlige
Der er – stadig – stor forskel på, hvor godt vinterdæk bremser, viser ny stor test af 28 vinterdæk i to af de mest populære størrelser. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der passer til de våde danske vinterveje.
Selvom temperaturen er alt andet end vinterlig, og efteråret kun lige har meldt sin ankomst, er sæsonen for vinterdæk ikke mange uger væk. De senere års milde vintre har ganske vist fået mange til at vælge helårsdæk, men begynder vintervejret for alvor at vise tænder, kan de ikke matche vinterdæk. Vinterdæk giver nemlig stadig det bedste vejgreb i vinterføre.
Hvilke vinterdæk der er bedst, viser årets store test af 28 vinterdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. I år fordeler testens dæk sig på størrelserne 16-tommer (205/55 R16), der er Europas mest solgte dækstørrelse og passer til f.eks. VW Golf, og 17-tommer (215/55 R17), der passer til de populære SUV’er i mellemklassen som Skoda Karoq og VW T-Roc.
”Stadig flere bilister vælger at køre på helårsdæk. De bedste af slagsen kan også være et godt alternativ, men kun så længe vi har en mild vinter. Får vi en vinter som den seneste, hvor januar begyndte med hård frost og massivt snefald, er det vores klare anbefaling, at man kører på vinterdæk. De står i det hele taget bedst fast på både våde og hvide vinterveje,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Af testens 28 dæk klarer de 15 sig til bedømmelsen ’god’, mens ni dæk klarer sig gennemsnitligt og to under gennemsnittet. Endelig dumper to dæk på dårlig sikkerhed.
Hvor stor forskel der er testens dæk imellem, viser bremsetesten på våd vej. Blandt 17-tommerdækkene skulle gruppens ’dårligste’ dæk, Davanti Wintoura+, bruge 41,3 meter på at bremse ned fra 80 km/t. Det er 7,1 meter mere end Pirelli Cinturato Winter 2, der ’blot’ skulle bruge 34,2 meter. Det svarer til, at bilen med Davanti-dækket fortsat kørte med 33 km/t., da bilen med Pirelli-dækket holdt stille. Stort set samme forskelle mellem top og bund gør sig gældende i testen af 16-tommerdækkene.
”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer. Derfor tester vi dækkenes egenskaber på forskellige vejunderlag,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Derfor kan det være en god idé at dykke ned i vores test, før man beslutter sig for, hvilke vinterdæk man vil købe. FDM anbefaler, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej.”
Ud over dækkenes køreegenskaber indgår også deres miljøegenskaber i testen. Det vil sige dækkenes levetid, slidstyrke, støj og rullemodstand, samt hvor de er produceret.
Alle resultaterne fra årets dæktest kan læses på fdm.dk
FDMs 8 råd til dig, der skal købe dæk
- Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.
- Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
- Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
- Brug altid fire dæk af samme model og type.
- Dækkenes mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm.
- Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
- Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, f.eks. hver anden uge.
- Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Årets Bil-finalist brillerer med høj sikkerhed13.11.2024 11:00:27 CET | Pressemeddelelse
Sporty spanske Cupra Tavascan er kandidat til både Årets Bil i Danmark 2025 og Car of the Year i Europa. Her baner ny sikkerhedstest vejen for den elektriske SUV, ligesom en ny elbil fra Ford også har sikkerheden i orden.
Antallet af børn dræbt i bilulykker styrtdykker22.10.2024 08:09:13 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af børn, der bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i personbiler, er på knap 30 år faldet med næsten 90 procent. Det skyldes ikke bare mere sikre biler, men også at autostole er blevet mere sikre.
Hver tredje dansker kan ikke oplade en elbil hjemme – FDM foreslår, at elbilister får laderet1.10.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje dansker har ikke mulighed for at oplade elbilen ved deres bopæl. FDM foreslår, at der indføres en laderet efter norsk forbillede. Den vil sikre elbilister ret til at opstille egen eller fælles ladestandere ved deres bolig.
Årets Bil i Europa skuffer i ny sikkerhedstest11.9.2024 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er topkarakter til nye modeller fra Audi, Ford og Tesla-konkurrenten Xpeng i ny sikkerhedstest fra Euro NCAP. Til gengæld skuffer Årets Bil i Europa 2023 med en sikkerhed under middel.
Kommunernes p-indtægter sætter ny milliardrekord26.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Kommunernes indtægter fra parkering har for længst passeret en milliard kroner og slår igen rekord. På 10 år er kommunernes p-indtægter vokset med knap 300 millioner kroner, viser FDMs årlige undersøgelse. Samtidig vil flere kommuner have ulovlig betalingsparkering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum