Kommunernes p-indtægter sætter ny milliardrekord
Kommunernes indtægter fra parkering har for længst passeret en milliard kroner og slår igen rekord. På 10 år er kommunernes p-indtægter vokset med knap 300 millioner kroner, viser FDMs årlige undersøgelse. Samtidig vil flere kommuner have ulovlig betalingsparkering.
Betalingsparkering, beboerlicenser og p-afgifter skæpper fortsat godt i landets kommunekasser, hvor p-indtægterne har rundet en milliard kroner. Helt præcist parkerede bilisterne sidste år for 1.081.070.247 kroner, hvilket er ny rekord. Det viser FDMs gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2023.
Af milliardbeløbet stammer de knap 792 millioner kroner fra betalingsparkering og beboerlicenser, mens de 289 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter. Dermed er kommunernes bruttoindtægter fra parkering på 10 år vokset med knap 300 millioner kroner.
Som tidligere år er København den kommune med den suverænt højeste indtægt, 649 millioner kroner, efterfulgt af Aarhus, Frederiksberg, Aalborg og Odense, som alle øgede deres p-indtægter i 2023.
”Der er ingen tvivl om, at det bliver dyrere for bilisterne at parkere, og for nogle kommuner er det en belejlig indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre. Dertil kommer, at kommuner kun må indføre betalingsparkering af trafikadfærdsregulerende årsager,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Men selvom reglerne på området er klare, kan nogle kommuner ikke modstå fristelsen og forsøger at indføre betalingsparkering for at dække huller i budgettet. Tidligere har Bornholms Regionskommune i to omgange forsøgt at indføre betalingsparkering med det formål at få et provenu, og sidste år indførte Helsingør Kommune betalingsparkering. ”Betalt parkering er en måde at få lidt indtjening til en slunken kommunekasse,” lød begrundelsen. Også Silkeborg Kommune ønsker at udvide sin betalingsordning, da der også her er behov for flere indtægter.
”Det går naturligvis ikke, at det er bilisterne, som må holde for, når der skal findes ekstra penge. Det er et ulovligt formål. Vi har tidligere efterlyst, at man mindskede kommunernes incitament til at stramme parkeringsskruen. Det viser eksemplerne, at der er behov for,” siger Dennis Lange og tilføjer:
”De seneste års eksempler på kommuner, der med åbne øjne bryder loven, rejser spørgsmålet, om kommunerne overhovedet skal have lov til at have betalingsparkering. Det står i hvert fald klart, at den nuværende model efterlader for stor fristelse for flere kommuner til at bruge betalingsparkering som finansieringskilde i strid med reglerne.”
FDM har indbragt Helsingør Kommunes betalingsordning for Ankestyrelsen, som i øjeblikket behandler sagen.
57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 25 betalingsparkering.
Læs mere om kommunernes parkeringsindtægter, og se beløbene på fdm.dk
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Hver tredje dansker kan ikke oplade en elbil hjemme – FDM foreslår, at elbilister får laderet1.10.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje dansker har ikke mulighed for at oplade elbilen ved deres bopæl. FDM foreslår, at der indføres en laderet efter norsk forbillede. Den vil sikre elbilister ret til at opstille egen eller fælles ladestandere ved deres bolig.
Stor test: Bremselængde skiller gode vinterdæk fra dårlige24.9.2024 08:14:59 CEST | Pressemeddelelse
Der er – stadig – stor forskel på, hvor godt vinterdæk bremser, viser ny stor test af 28 vinterdæk i to af de mest populære størrelser. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der passer til de våde danske vinterveje.
Årets Bil i Europa skuffer i ny sikkerhedstest11.9.2024 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er topkarakter til nye modeller fra Audi, Ford og Tesla-konkurrenten Xpeng i ny sikkerhedstest fra Euro NCAP. Til gengæld skuffer Årets Bil i Europa 2023 med en sikkerhed under middel.
Stor test: Helårsdæk på glatis både sommer og vinter25.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Helårsdæk kan være et trygt og fornuftigt valg. Men kun hvis man vælger de bedste, viser ny test, hvor flere helårsdæk falder igennem. FDM har testet 16 nye helårsdæk.
Kinesiske bilmærker overhaler europæere på garantien24.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye primært kinesiske bilmærker giver europæiske konkurrenter baghjul, når det gælder garantien. Det viser en stor gennemgang, FDM har lavet af garantierne på 11 nyere elbilmærker. Europæiske bilmærker bør skrue op for deres garantier, mener FDM.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum