Første drænasfalt på Motorring 3
Vejdirektoratet lægger i disse dage den første drænasfalt ud på Motorring 3 for at teste om det på sigt kan bidrage til at reducere støjen langs motorvejen.
På landets mest trafikerede motorvej, Motorring 3, har Vejdirektoratets entreprenør nu sat gang i arbejdet med at lægge drænasfalt ud, på strækningen mellem Slotsherrensvej og motorvejskrydset Brøndby i sydgående retning, for at teste om det kan være med til at reducere støjen langs motorvejen. Ligeledes skal en lang række andre forhold undersøges, såsom hvad den kræver af anden glatførebekæmpelse om vinteren. Det indledende arbejde startede allerede i begyndelsen af august, da den gamle asfalt blev fjernet for at give plads til drænasfalten, som frem mod udgangen af september bliver lagt på hele strækningen.
Transportminister, Thomas Danielsen glæder sig over, at man på landets mest trafikerede motorvej nu har sat gang i et forsøg, der forhåbentligt kan være med til belyse mulighederne i drænasfalt.
"Mange af vejenes naboer er plaget af støj, og jeg er optaget af at afsøge alle løsninger på udfordringerne med trafikstøj. Forhåbentlig viser forsøget med drænasfalt på Motorring 3, at drænasfalt kan være et effektivt redskab til støjbekæmpelse. Andre lande har gode erfaringer med asfalten, og jeg ser frem til, at vi med forsøget bliver klogere på, hvordan det kan virke på danske veje", fortæller transportminister Thomas Danielsen.
I oktober måned vil det samlede arbejde efter planen være færdigt, og i løbet af 2025 vil den første evaluering af fordele og ulemper ved drænasfalt foreligge. I denne periode - men også efterfølgende - vil der løbende blive foretaget støjmålinger for at følge belægningens støjmæssige egenskaber over tid.
Fakta
Drænasfalt er en asfalttype, der kan reducere støjen via hulrum, der er i asfalten. Asfalttypen adskiller sig fra traditionelle typer asfalt ved at have en åben overflade med små hulrum i, som i højere grad kan absorbere lyden fra bilernes dæk til sig. Derudover kan regnvandet også strømme ned gennem drænasfalten og videre ud til siden, hvilket giver en bedre og mere behagelig køreoplevelse og minimerer risikoen for akvaplaning. Modsat forventes den drænede effekt at have betydning for saltningen om vinteren. Ligeledes forventes levetiden at være betydeligere kortere end alternative asfaltbelægninger. I Holland og Tyskland bliver drænasfalt allerede anvendt for at reducere støjgener på visse motorvejsstrækninger.
Kontakter
Transportministeriets pressetelefon
Tlf:33 11 00 14Vejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Ghita Berg LarsenAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:72447141gb@vd.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Tunnel giver odderne sikker adgang til Sjælland26.9.2024 11:01:04 CEST | Pressemeddelelse
Odderen har genvundet fodfæstet i både Jylland og på Fyn, men ikke på Sjælland. Derfor arbejder Vejdirektoratet på at give odderen lettere og mere sikre adgange til den østlige del af landet, og den første odderpassage på Vejdirektoratets areal står nu færdig ved Nivå.
Vejdirektoratet gør plads til nye træer på Borups Allé24.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Borups Allé skal genplantes med 58 nye træer, som skal gøre alléen grønnere. Arbejdet foregår på strækningen mellem Hulgårdsvej og Hillerødgade i perioden 29. september til 1. december.
Vejdirektoratet og hovedentreprenør Aarsleff er enige om slutregningen på Statens Naturhistoriske Museum24.9.2024 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Statens Naturhistoriske Museum blev i juli 2024 overdraget til brugeren, Københavns Universitet, og nu er der indgået aftale mellem Vejdirektoratet som bygherre og hovedentreprenør Aarsleff om slutregningen for entreprisen.
Broarbejde på Lyngbyvej i København24.9.2024 08:00:00 CEST | Nyhed
Søndag aften den 29. september går Vejdirektoratets entreprenør i gang med at renovere broen, som fører Emdrupvej over Lyngbyvej og Helsingørmotorvejen. Arbejdet bliver udført som natarbejde for at minimere de trafikale gener i dagtimerne.
Tomme højrebaner irriterer hver anden bilist24.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Trafikanter, der ikke holder til højre på motorvejen, er den største kilde til irritation hos de danske bilister. Samtidig er det et problem for både trafiksikkerhed og fremkommelighed. En ny kampagne fra Vejdirektoratet skal derfor få flere trafikanter til at holde til højre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum