OK vil lette rapporteringsbyrde for sine kunder

Arbejdet med at leve op til EU’s bæredygtighedsrapportering kan være en stor mundfuld for mange virksomheder. Derfor tilbyder energiselskabet OK at hjælpe erhvervskunder med at udarbejde CO₂-regnskabet – ganske gratis

Foto: OK

I løbet af de kommende år vil mange virksomheder, grundet EU-lovkravet omkring ESG-rapportering, opleve stor dataefterspørgsel. Det gælder også mindre virksomheder, der ikke direkte er omfattet af direktivet om rapportering, men som skal kunne levere data til deres samarbejdspartnere. Det kan blive en dyr og tidskrævende proces, hvis virksomhederne ikke selv har de nødvendige ressourcer.

Med Min ESG kan virksomheder komme på forkant med EU-lovkrav

OK har besluttet at investere i udviklingen af en løsning, der kan hjælpe med at lette den byrde, det for mange er at skulle i gang med rapporteringsarbejdet.

”Min ESG er et redskab, der gør det nemt at imødekomme de nye lovkrav omkring dokumentation af nøgletal og gennemsigtighed overfor kunder,” siger Kasper Mikkelsen, ESG konsulent og Projektleder hos OK.

”Med Min ESG kan virksomheder gratis downloade et CO₂-regnskab, som de kan dele med deres samarbejdspartnere. Virksomhederne vil herefter automatisk kunne aflæse det nøjagtige CO₂-aftryk fra produkter, der er købt hos OK, mens energiforbruget fra andre leverandører kan indtastes manuelt i platformen,” uddyber Kasper Mikkelsen.

Grøn omstilling skal være målbar

Min ESG er en dataindsamlingsplatform, der ikke kun letter virksomhedernes arbejde med bæredygtighedsrapportering. Platformen er også designet til at integrere nye funktioner, så den løbende kan tilpasses udviklingen indenfor ESG.

”Platformen er udviklet med et fremtidsorienteret sigte. Min ESG skal gøre grøn omstilling målbar og skabe større bevidsthed omkring bæredygtighed. Min ESG skal ikke kun kunne dokumentere virksomheders CO₂-aftryk. Vi arbejder i øjeblikket på, at det også skal være et redskab, der kan måle virksomheders CO₂-reduktion over tid og give indsigt i mulighederne for omstilling til grønnere løsninger,” siger Kasper Mikkelsen.

Hvad er CSRD, og hvad indebærer direktivet?

• EU's Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er et rapporteringsdirektiv, som stiller krav til at store og mellemstore virksomheder i EU rapporterer deres bæredygtighedsindsatser efter fælles ESRS-standarder.
  • CSRD dækker over en bred række områder, der er delt op i ESG-hovedområderne: Environment, Social og Governance.
  • Virksomheder, der er omfattet af CSRD-direktivet, skal både rapportere deres egne aktiviteter og aktiviteter i deres værdikæde.
  • Direktivet kan derfor også påvirke virksomheder, der på nuværende tidspunkt ikke direkte er omfattet af direktivet.

Kilde: PwC og Virksomhedsguiden

Laura Asgeir BergKommunikationsmedarbejder