OK

Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig

Del

Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.

Lynlader fra OK
Lynlader fra OK

Alt for mange elbilsejere betaler langt mere for at oplade bilen, end de behøver. 

Det er især de såkaldte all inclusive-abonnementer, som koster danske elbilister dyrt. Abonnementer med fri opladning er populære i Danmark – som det eneste land i Europa – men mange betaler for langt flere kWh, end de kan nå at fylde på bilen i løbet af en måned.

Konkurrencerådet har tidligere vurderet, at halvdelen af alle elbilsejere betaler op mod 70 pct. for meget for opladning.

Helt nye beregninger fra energiselskabet OK viser nu, at man skal have et meget stort kørselsbehov for at fri opladning kan betale sig.

Det betyder, at mange tusinder danske elbilister kan spare hundredevis af kroner hver måned ved at betale for det reelle forbrug frem for et abonnement med fri opladning.

- Abonnement med fri opladning er en dyr løsning for rigtig mange elbilister. For de fleste vil det være en klar økonomisk fordel kun at betale for forbruget. Og der er heldigvis mange, der tilbyder forbrugsafregnet opladning i Danmark, så elbilisterne har gode muligheder for at vælge den ladeløsning, der passer dem bedst, siger Kenneth Korsgaard, direktør for mobilitet i OK.

Man skal køre over 40.000 km. om året, før det kan svare sig
De nye beregninger viser, hvor meget det egentlig koster at oplade elbilen alt efter, hvor mange kilometer man kører og hvor ofte man oplader hhv. hjemme og ude.

Hvis man kun lader derhjemme, skal man køre knap 50.000 km. om året for at det kan svare sig at betale fx 799 kr. om måneden for et ladeabonnement, som er en af de mest populære abonnementsløsninger i Danmark.

Det er dog de færreste, der lader 100 procent af tiden hjemme i indkørslen. Den mest almindelige fordeling blandt danske elbilister er 90-95 procent hjemmeladning og 5-10 procent opladning på farten.

Oplader man elbilen 95 procent af tiden derhjemme, skal man køre hele 44.000 km. om året for at få en økonomisk gevinst ud af et all inclusive-abonnement.

Lader man 90 procent hjemme – og dermed 10 procent på farten – skal man køre ca. 40.500 km. årligt for, at det kan svare sig med fri opladning.

- Det er de færreste elbilister, der kører over 40.000 km. om året. Tallene bekræfter desværre, at rigtig mange elbilister i Danmark betaler alt for meget for opladning. Man bør overveje, om ens kørselsbehov matcher den pris, man betaler. Der er jo ingen af os, der gider betale mere end højst nødvendigt, siger Kenneth Korsgaard.

Store besparelser ved at betale for faktisk forbrug
Det gennemsnitlige kørselsbehov i Danmark ligger mellem 15.000 og 25.000 km. om året.

En elbilist, der kører 20.000 km. om året – altså et helt normalt kørselsmønster – med 95 procent hjemmeladning har de seneste 12 måneder kunnet holde den månedlige udgift til el til bilen på ca. 350 kr. Dertil kommer evt. faste udgifter til fx serviceaftale eller leje af ladeboksen.

For den almindelige danske elbilist vil det altså give en besparelse på flere hundrede kroner hver måned at skifte fra et abonnement til 799 kr. om måneden til at betale for det reelle forbrug.

Man skal lade ude tre fjerdedele af tiden med abonnement
Beregningerne viser også, at man med et almindeligt kørselsbehov på 20.000 km. om året faktisk skal lade ca. 70 procent af tiden på farten for at få økonomisk gavn af fri opladning.

- Nogle kunder vil gerne betale overpris for at slippe for at tænke over, hvornår de lader bilen. Og andre har ikke mulighed for at lade hjemme eller kører ekstremt mange kilometer. For dem kan det give god mening med et abonnement. Men langt de fleste almindelige elbilister kan altså spare rigtig meget ved at betale for forbruget, siger Kenneth Korsgaard.

Beregninger fra den uafhængige rådgivningsvirksomhed COWI har for nylig vist samme billede.

COWI har konkluderet, at en gennemsnitlig elbilist kan spare 3.000-4.000 kr. om året - op mod 330 kr. om måneden - ved at droppe all inclusive-abonnementet og betale for den faktiske opladning.

Fakta

Beregningerne tager udgangspunkt i de gennemsnitlige kWh-priser for hhv. hjemme- og udeladning for over en periode på 12 måneder, således at alle evt. sæsonudsving er medregnet. Tallene er eksklusive afgifter og dækker således over de reelle kWh-priser.

  • Gennemsnitlig kWh-pris for hjemmeladning: 0,99 kr.
  • Gennemsnitlig kWh-pris for udeladning: 3,00 kr.

I beregningerne ligges det til grund, at der kan opnås en rækkevidde på 5 km. pr. kWh. I gennemsnit kører en moderne elbil cirka 5-6 km. på 1 kWh under optimale kørselsbetingelser.

Nøgleord

Kontakter

  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
  • OK er et dansk andelsselskab med datterselskaber som Coop, Kamstrup, Enity og GodEnergi.
  • OK omfatter mere end 680 tankstationer, mere end 250 svanemærkede vaskehaller samt mere end 85 truckstationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK har mere end 4.800 offentligt tilgængelige ladepunkter til elbiler fordelt over hele landet.
  • OK støtter over 3.600 lokale klubber og foreninger over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra OK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra OK

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye