Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben
Det er første gang, J.C.H. Ellehammerprisen uddeles. En pris, der er indstiftet på baggrund af initiativ fra faget Idéhistorie på Aarhus Universitet i samarbejde med det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Hensigten med prisen er ifølge formand for fonden, Mads Gudmand Persson, at understøtte og belønne god faglighed i faget idéhistorie på HTX og ad den vej styrke den teknologiske dannelse i Danmark. Og at dømme efter kvaliteten af de indkomne forslag er der grund til at glæde sig.
“I Ellehammerfonden er vi meget imponerede over det faglige niveau blandt de indsendte bidrag. Det lover godt for fremtiden, at vi har så dygtige unge," fortæller Mads Gudmand Persson.
Han støttes af Casper Andersen, lektor idéhistorie:
”Vi modtog mange bidrag fra undervisere, der indstiller elevprojekter. Vi er utrolig glade for, at fagmiljøet har taget så varmt mod prisen. Vi håber med prisen at konsolidere fagligheden, der ligger til grund for idéhistorie i HTX.”
Vinderprojekt om geopolitisk regulering af kernevåben
De mange indsendte bidrag var af så høj kvalitet, at der ikke kun blev uddelt en førstepris, men i år også to priser til en fælles andenplads. Førsteprisen gik til Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium. Hans projekt om geopolitisk regulering af kernevåben imponerede dommerpanelet.
”Projektet viser, hvordan teknisk ekspertise og politisk regulering hænger sammen i kernevåbensproblematikken. Emil tager fat i en nutidig varm kartoffel: videnskabelig aktivisme. Det er et imponerede arbejde med solid teknisk forståelse og et skarpt blik for de etiske dilemmaer, videnskabsfolkene står med i det moderne samfund. Med prisen vil vi anerkende elever, der kombinerer det teknologisk og det idéhistoriske på solid og kreativ vis. Det gør Emil i den grad,” fortæller Casper Andersen.
Det var også en glad og tilfreds vinder, der modtog årets Ellehammerpris:
”Jeg er meget beæret over at blive tildelt denne pris. Det er en kæmpestor anerkendelse af det arbejde, jeg har lavet. Jeg håber, at det vil inspirere andre HTX-elever til at skrive flere opgaver i Idehistorie,” fortæller Emil O’Kane og uddyber om baggrund for sin projektidé:
"Da jeg var ved at undersøge emner, som jeg kunne arbejde med til mit studieområdeprojekt, huskede jeg på en video, jeg tidligere havde set, som handlede om atomprøvesprængninger. I videoen nævnte de et matematisk begreb "Fourier Transformationer", som jeg i første omgang var interesseret i. Men efter at have gravet lidt dybere, opdagede jeg hele den videnskabelige debat, som fandt sted under den kolde krig ift. regulering af kernevåben. Det synes jeg var utroligt interessant, og det ledte mig til at skrive opgaven. Det var især fedt, at jeg kunne bruge både matematik og idehistorie i sammenhæng."
Fakta om Ellehammer-prisen
J. C. H. Ellehammers projektpris er indstiftet i et samarbejde mellem faget Idéhistorie på Aarhus Universitet og det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Fonden støtter blandt andet udviklingen af de tekniske videnskaber og er oprettet af fabrikant Hans F. H. Ellehammer til minde om hans far; opfinderen og flyvepioneren J. C. H. Ellehammer.
Læs mere om den nye Ellehammer-pris.
Kontakter
Casper Andersen, lektor på Idéhistorie
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Mail: ideca@cas.au.dk
Mobil: +45 2639 1325
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum