Aarhus Universitet: Arts

Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris

Del

”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben 

Det er første gang, J.C.H. Ellehammerprisen uddeles. En pris, der er indstiftet på baggrund af initiativ fra faget Idéhistorie på Aarhus Universitet i samarbejde med det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Hensigten med prisen er ifølge formand for fonden, Mads Gudmand Persson, at understøtte og belønne god faglighed i faget idéhistorie på HTX og ad den vej styrke den teknologiske dannelse i Danmark. Og at dømme efter kvaliteten af de indkomne forslag er der grund til at glæde sig.

“I Ellehammerfonden er vi meget imponerede over det faglige niveau blandt de indsendte bidrag. Det lover godt for fremtiden, at vi har så dygtige unge," fortæller Mads Gudmand Persson.

Han støttes af Casper Andersen, lektor idéhistorie:

”Vi modtog mange bidrag fra undervisere, der indstiller elevprojekter. Vi er utrolig glade for, at fagmiljøet har taget så varmt mod prisen. Vi håber med prisen at konsolidere fagligheden, der ligger til grund for idéhistorie i HTX.”    

Vinderprojekt om geopolitisk regulering af kernevåben 
De mange indsendte bidrag var af så høj kvalitet, at der ikke kun blev uddelt en førstepris, men i år også to priser til en fælles andenplads. Førsteprisen gik til Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium. Hans projekt om geopolitisk regulering af kernevåben imponerede dommerpanelet.

”Projektet viser, hvordan teknisk ekspertise og politisk regulering hænger sammen i kernevåbensproblematikken. Emil tager fat i en nutidig varm kartoffel: videnskabelig aktivisme. Det er et imponerede arbejde med solid teknisk forståelse og et skarpt blik for de etiske dilemmaer, videnskabsfolkene står med i det moderne samfund. Med prisen vil vi anerkende elever, der kombinerer det teknologisk og det idéhistoriske på solid og kreativ vis. Det gør Emil i den grad,” fortæller Casper Andersen.

Det var også en glad og tilfreds vinder, der modtog årets Ellehammerpris:

”Jeg er meget beæret over at blive tildelt denne pris. Det er en kæmpestor anerkendelse af det arbejde, jeg har lavet. Jeg håber, at det vil inspirere andre HTX-elever til at skrive flere opgaver i Idehistorie,” fortæller Emil O’Kane og uddyber om baggrund for sin projektidé:

"Da jeg var ved at undersøge emner, som jeg kunne arbejde med til mit studieområdeprojekt, huskede jeg på en video, jeg tidligere havde set, som handlede om atomprøvesprængninger. I videoen nævnte de et matematisk begreb "Fourier Transformationer", som jeg i første omgang var interesseret i. Men efter at have gravet lidt dybere, opdagede jeg hele den videnskabelige debat, som fandt sted under den kolde krig ift. regulering af kernevåben. Det synes jeg var utroligt interessant, og det ledte mig til at skrive opgaven. Det var især fedt, at jeg kunne bruge både matematik og idehistorie i sammenhæng."

Fakta om Ellehammer-prisen
J. C. H. Ellehammers projektpris er indstiftet i et samarbejde mellem faget Idéhistorie på Aarhus Universitet og det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Fonden støtter blandt andet udviklingen af de tekniske videnskaber og er oprettet af fabrikant Hans F. H. Ellehammer til minde om hans far; opfinderen og flyvepioneren J. C. H. Ellehammer.

Læs mere om den nye Ellehammer-pris

Kontakter

Casper Andersen, lektor på Idéhistorie
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Mail: ideca@cas.au.dk
Mobil: +45 2639 1325

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse

Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.

Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse

Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye