Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben

Det er første gang, J.C.H. Ellehammerprisen uddeles. En pris, der er indstiftet på baggrund af initiativ fra faget Idéhistorie på Aarhus Universitet i samarbejde med det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Hensigten med prisen er ifølge formand for fonden, Mads Gudmand Persson, at understøtte og belønne god faglighed i faget idéhistorie på HTX og ad den vej styrke den teknologiske dannelse i Danmark. Og at dømme efter kvaliteten af de indkomne forslag er der grund til at glæde sig.
“I Ellehammerfonden er vi meget imponerede over det faglige niveau blandt de indsendte bidrag. Det lover godt for fremtiden, at vi har så dygtige unge," fortæller Mads Gudmand Persson.
Han støttes af Casper Andersen, lektor idéhistorie:
”Vi modtog mange bidrag fra undervisere, der indstiller elevprojekter. Vi er utrolig glade for, at fagmiljøet har taget så varmt mod prisen. Vi håber med prisen at konsolidere fagligheden, der ligger til grund for idéhistorie i HTX.”
Vinderprojekt om geopolitisk regulering af kernevåben
De mange indsendte bidrag var af så høj kvalitet, at der ikke kun blev uddelt en førstepris, men i år også to priser til en fælles andenplads. Førsteprisen gik til Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium. Hans projekt om geopolitisk regulering af kernevåben imponerede dommerpanelet.
”Projektet viser, hvordan teknisk ekspertise og politisk regulering hænger sammen i kernevåbensproblematikken. Emil tager fat i en nutidig varm kartoffel: videnskabelig aktivisme. Det er et imponerede arbejde med solid teknisk forståelse og et skarpt blik for de etiske dilemmaer, videnskabsfolkene står med i det moderne samfund. Med prisen vil vi anerkende elever, der kombinerer det teknologisk og det idéhistoriske på solid og kreativ vis. Det gør Emil i den grad,” fortæller Casper Andersen.
Det var også en glad og tilfreds vinder, der modtog årets Ellehammerpris:
”Jeg er meget beæret over at blive tildelt denne pris. Det er en kæmpestor anerkendelse af det arbejde, jeg har lavet. Jeg håber, at det vil inspirere andre HTX-elever til at skrive flere opgaver i Idehistorie,” fortæller Emil O’Kane og uddyber om baggrund for sin projektidé:
"Da jeg var ved at undersøge emner, som jeg kunne arbejde med til mit studieområdeprojekt, huskede jeg på en video, jeg tidligere havde set, som handlede om atomprøvesprængninger. I videoen nævnte de et matematisk begreb "Fourier Transformationer", som jeg i første omgang var interesseret i. Men efter at have gravet lidt dybere, opdagede jeg hele den videnskabelige debat, som fandt sted under den kolde krig ift. regulering af kernevåben. Det synes jeg var utroligt interessant, og det ledte mig til at skrive opgaven. Det var især fedt, at jeg kunne bruge både matematik og idehistorie i sammenhæng."
Fakta om Ellehammer-prisen
J. C. H. Ellehammers projektpris er indstiftet i et samarbejde mellem faget Idéhistorie på Aarhus Universitet og det faglige miljø omkring gymnasiefaget og støttet af Ellehammerfonden. Fonden støtter blandt andet udviklingen af de tekniske videnskaber og er oprettet af fabrikant Hans F. H. Ellehammer til minde om hans far; opfinderen og flyvepioneren J. C. H. Ellehammer.
Læs mere om den nye Ellehammer-pris.
Kontakter
Casper Andersen, lektor på Idéhistorie
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Mail: ideca@cas.au.dk
Mobil: +45 2639 1325
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.
Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse
Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.
Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.
Frygtforskere vil med afsæt i forskningsresultater skabe ’Danmarks uhyggeligste’ escape room6.5.2025 09:40:43 CEST | Pressemeddelelse
I forskningsenheden Recreational Fear Lab på Aarhus Universitet undersøger Mathias Clasen og Marc Malmdorf Andersen, hvorfor mennesker tiltrækkes af frygt og opsøger gys for fornøjelsens skyld. Med en bevilling fra Innovationsfonden får forskerne nu mulighed for at omsætte evidensbaseret viden om frygtpsykologi til handling ved at skabe et escape room.
Nyt grundforskningscenter sætter moderne tekstkultur under lup1.5.2025 16:17:36 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag 1. maj markerede grundforskningscentret TEXT: Center for Contemporary Cultures of Text sin officielle åbning. I de kommende år skal TEXT bidrage med vigtig viden om, hvordan generativ kunstig intelligens påvirker nutidig tekstkultur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum