Alkoholreklamenævnet

Bryggeri og influencer brugte børn til at markedsføre alkohol

Del

Bryggeriet Fantombryg og influenceren Louise Torp Schougaard har brugt børn til at markedsføre øl i klar strid med branchens retningslinjer, konkluderer Alkoholreklamenævnet i en afgørelse.

Markedsføring af alkohol må, uanset hvilken form den antager, aldrig rette sig mod eller kobles til en sammenhæng, der retter sig mod børn og unge. Derfor er det en overtrædelse af Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol, at Fantombryg og influencer Louise Torp Schougaard i tre opslag på Instagram har ladet børn farvelægge øletiketter og aflevere øl med disse etiketter til deres far og mor.

Det fremgår af en afgørelse fra Alkoholreklamenævnet, som derfor udtaler kritik af Fantombryg og Louise Torp Schougaard.

Etiketterne var udformet med en opfordring til at lade børn og unge dekorere eller farvelægge dem, hvilket Alkoholreklamenævnet vurderer er at sammenkoble børn og alkohol.

Alkoholreklamenævnet vurderer yderligere, at en formulering i en af opslagene i kombination med billeder af børn giver det helhedsindtryk, at markedsføringen er henvendt til børn og unge. Teksten lød: ”Hvis du også har en Superfar, der skal hyldes på Fars Dag, så hop ind på webshoppen”.

I alle tre opslag benyttes videoer af børn, som holder eller tegner på ølflasker. Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at der hermed ikke taget et tilstrækkeligt hensyn til at udvise ansvarlighed ved markedsføring af alkohol. Brugen af børn er desuden en overtrædelse af retningslinjernes forbud mod at bruge modeller under 25 år.

Også i en anden sag om Fantombryg udtaler Alkoholreklamenævnet kritik. Det drejer sig om et opslag på Instagram, hvor bryggeriet markedsfører en øl med en etikette, som kan specialdesignes til konfirmationsfester.

I opslaget står bl.a.: ”Vi glæder os til at gøre din konfirmation til en uforglemmelig og mindeværdig fest!” Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at denne formulering er en direkte henvendelse til konfirmanden og dermed markedsføring over for børn og unge, hvilket er i strid med markedsføringsretningslinjerne.

- Selv om idéen bag markedsføringen i disse tilfælde umiddelbart kan forekomme både sød og sjov, er det vigtigt, at erhvervsdrivende holder sig for øje, at børn/unge og alkoholmarkedsføring er to aldeles uforenelige størrelser, siger Marlene Winther Plas, der er forperson for Alkoholreklamenævnet.

Fantombryg har fjernet de pågældende opslag og tilkendegiver over for nævnet, at bryggeriet ønsker at overholde markedsføringsloven.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Fantombrygs og Louise Torp Schougaards markedsføring ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye