Kongeparret pryder årets Julemærke

Julemærket 2024 bliver en hyldest til Kongeparret og den danske nation. Dermed fastholder Kongehuset en tradition, der går helt tilbage til 1907, hvor et nyt konge- eller regentpar pryder årets Julemærke.

H.M. Dronningen sammen med kunstner Lisa Grue ved offentliggørelsen af Julemærket 2023. I år bliver det Dronningen selv, som pryder mærket. Julemærkehjemmene

Når Julemærket 2024 udkommer d. 10. oktober, bliver det i royalt format. Årets Julemærke hylder det nye kongepar, D.M. Kongen og Dronningen. På spektakulær vis skaber det en fortælling om kongeriget Danmark og vores historie.

Kunstner Niels Ditlev har tegnet Julemærket. Det tager udgangspunkt i Kong Frederik 10.’s valgsprog: ”Forbundne, forpligtet, for Kongeriget Danmark”. Mærket viser sammen med et portræt af Kongeparret en lang række nationale symboler fra både fortiden og nutiden. Symboler, der forbinder os som nation og er rammen om vores fællesskab.

Kongelig tradition
“Vi er stolte og glade for, at Kongeparret har valgt at fastholde traditionen med at lade sig afbillede på Julemærket. Det er et historisk Julemærke, som henvender sig til både unge og gamle. Vi glæder os til at vise resultatet til hele Danmark”, fortæller direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen.

Den kongelige tradition med at markere et tronskifte går helt tilbage til 1907. Det er femte gang, at et nyt konge- eller regentpar bliver hyldet på mærket. I 1907 var det Kong Frederik 8. og Dronning Louise, i 1912 Kong Christian 10. og Dronning Alexandrine, i 1947 Kong Frederik 9. og Dronning Ingrid og senest tilbage i 1972, hvor H.M. Dronning Margrethe og Prins Henrik var afbilledet.

Vi er alle forbundne
Niels Ditlev var klar på at designe årets mærke, da Dronning Margrethe nytårsaften overraskende meddelte sin abdicering.

”Jeg håber, at årets Julemærke er med til at samle os som nation og gøre os stolte over vores historie. Jeg var imponeret over at se, hvor mange danskere der var mødt frem i januar for at fejre Kongen. Jeg synes, det er vigtigt, at vi har nogle fælles tilhørsforhold, og vi ikke glemmer vores historie”, siger Niels Ditlev og fortsætter:

”Jeg har selv været på Julemærkehjem som barn og oplevet, hvor meget kærlig støtte, det har givet mig i en svær tid. Julemærket er et symbol på, at vi alle kan give noget til børn, der har brug for hjælp. På den måde er vi også forbundne og forpligtede.”

En hjælp til børn i mistrivsel
Som altid går overskuddet fra salget til børnene på de fem Julemærkehjem. Fællesskab er et af nøgleordene i Julemærkehjemmenes arbejde for at hjælpe børn ud af mistrivsel. Når børn kommer på Julemærkehjem, oplever de at blive del af et fællesskab – at være forbundet med andre børn. For mange bliver det en ny start på livet, hvor de genfinder selvværdet og får nye venner.

Hvordan Julemærket 2024 ser ud, bliver offentliggjort torsdag d. 10. oktober. Samme dag kan det købes i Julemærkehjemmenes webshop og i de fleste af landets dagligvarebutikker, boghandlere samt Kop & Kande-butikker.

Julemærket 2024
• Udkommer torsdag d. 10. oktober 2024
• Et ark koster 95 kr.
• Overskuddet fra salget går til at støtte børn på Julemærkehjemmene

Julemærket og Kongehuset – en royal forbindelse
• H.M. Dronningen er protektor for Julemærkefonden
• Det er femte gang, at et nyt konge- eller regentpar er på årets Julemærke
• På det første Julemærke fra 1904 var der et billede af Dronning Louise
• H.M. Dronning Margrethe har tre gange tegnet Julemærket, i 1970, 2003 og 2015

Niels Ditlev
• Dansk kunstner og reklametegner
• Tegnede Julemærket 2022, som markerede H.M. Dronning Margrethes 50-års regentjubilæum og Fredensborg Slots 300-års jubilæum.
• Har lavet design for blandt andet Carlsberg, DSB, Tivoli og Det Ny Teater.
• Har modtaget Guldkornet, en pris der hylder kreativitet i reklamebranchen.

H.M. Dronningen sammen med kunstner Lisa Grue ved offentliggørelsen af Julemærket 2023. I år bliver det Dronningen selv, som pryder Julemærket.
Julemærkehjemmene
Kunstner Niels Ditlev har tegnet årets Julemærke.
PR-foto
Som altid går overskuddet fra salget af Julemærket til børnene på de fem Julemærkehjem
Julemærkehjemmene
I 1972 var det H.M. Dronning Margrethe og Prins Henrik, som var på Julemærket.