11.635 danskere har skrevet under mod mobning

Få mobning ud af skolegården og ind på skoleskemaet. Sådan lyder det i en aktuel kampagne fra Julemærkehjemmene, som skal sætte fokus på trivsel i skolerne. Efter bare tre uger har 11.635 danskere valgt at bakke op.

Matilde Powers får overrakt underskrifter af børn fra Julemærkehjemmet Kildemose.

Det skal være slut med mobning i de danske skoler. I stedet skal der sættes fokus på trivsel.

For at skabe opmærksomhed om budskabet startede Julemærkehjemmene en underskriftindsamling på deres hjemmeside. Nu fire uger efter har 11.635 danskere skrevet under.

”De mange underskrifter viser, at mobning er et problem, som mange kender til og ønsker bliver løst. Som samfund er vi nødt til at sige stop for mobning. Det har store omkostninger for de børn, det går udover, og det kan ødelægge deres skolegang og mulighed for indlæring,” siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden.

Trivsel på alle skoler
Julemærkehjemmene ønsker, at der bliver indført en årlig trivselsuge i alle landets grundskoler. Her skal elever, lærere og også forældre arbejde sammen for at styrke fællesskabet og trivslen i klasserne.

”Vi ved, at der på en lang række skoler bliver arbejdet systematisk med at skabe trivsel. Men nu er det tid til at få alle landets skoleklasser med. Derfor vil vi have alle skoleelever, lærere og forældre til at tale om, hvordan vi kan styrke trivslen og fællesskabet.”

Med forslaget om en trivselsuge og et øget fokus på at skabe rammerne for en god trivsel for alle på skolerne byder Julemærkehjemmene ind med en del af løsningen på de store trivselsproblemer, der er for mange børn i dag.

På Julemærkehjemmene får børn, som har været udsat for mobning, hjælp. Under opholdet genvinder de troen på dem selv og oplever, at de har stor værdi for fællesskabet.

Bred politisk interesse
Underskrifterne er nu blevet afleveret til to folketingsmedlemmer. Fredag d. 21. juni modtog Theresa Berg Andersen dem på Hobro Julemærkehjem, og mandag d. 24. juni var det børnene på Julemærkehjemmet Kildemose ved Ølsted, som kunne overrække dem til Matilde Powers. Efter sommeren vil der komme overrækkelser på de øvrige tre Julemærkehjem til andre folketingsmedlemmer.

”Det er alletiders, at to politikere allerede har taget imod underskrifterne. Vi er glade for, at de støtter kampen for at stoppe mobning og skabe trivsel for alle skolebørn. Vi mærker en stor interesse på tværs af landet og folketingets partier,” siger Søren Ravn Jensen. Han takker samtidig danskerne for de mange underskrifter.

Det er stadig muligt at give sin underskrift. Derfor vokser tallet løbende, og der er derfor ikke det samme antal underskrifter de to politikere har modtaget.

Mobning har store konsekvenser
Omfanget af mobning er desværre stort, og det har langvarige konsekvenser for dem, det går ud over.

En undersøgelse lavet af Voxmeter for Julemærkehjemmene viser, at hver tredje dansker har oplevet at blive mobbet i skolen. Halvdelen af dem, der har oplevet at blive mobbet, er stadigvæk påvirket af mobningen som voksen.

Forskning viser, at konsekvenserne i voksenlivet kan være manglende social tillid, mangel på selvværd og øget risiko for angst, depression, mistrivsel.

Læs mere om indsamlingen her: https://www.julemaerket.dk/1946/skriv-under

Folketingsmedlem Theresa Berg Andersen får overrakt underskrifterne på Hobro Julemærkehjem
På Julemærkehjemmet Kildemose ved Ølsted får folketingsmedlem Matilde Powers overrakt underskrifter