Sådan kan kvindelige iværksættere øge deres chancer for at skaffe kapital

Hver tredje iværksætter er kvinde ifølge Global Entrepreneurship Monitor, men de modtager fortsat kun en lille del af den samlede finansiering fra investorer. I en ny global analyse “5 recommendations from women investors to women founders” har PwC samlet anbefalinger fra 58 kvindelige investorer fra 26 lande, der deler deres syn på, hvordan kvindelige iværksættere kan øge deres chancer for at rejse kapital.

Palle H. Jensen, partner og leder af små og mellemstore virksomheder i PwC

De kvindelige iværksættere i Europa tegner sig ifølge World Economic Forum for blot 1,6 % af den samlede kapital investeret i venture-backed startups i 2023, og ifølge INSEAD Knowledge er kvindelige iværksættere 63 % mindre tilbøjelige til at opnå finansiering fra venture kapital sammenlignet med mænd. I en ny analyse har PwC samlet gode råd til de kvindelige iværksættere, som præsenteres ved eventet TechBBQ i København 11-12. september.

"Det er ikke kvindernes ansvar alene at løse udfordringerne med kønsbias i investeringsøkosystemet - det er snarere hele samfundets ansvar. Men netop på grund af denne udfordring har vi bedt kvindelige investorer dele deres erfaringer og udviklet konkrete anbefalinger til kvindelige stiftere, der søger finansiering," fortæller Palle H. Jensen, partner og markedsleder for små og mellemstore virksomheder i PwC.

Kvindelige investorer i mindretal
Forskning fra PitchBook viser, at kvinder i Europa kun udgør 15,2 % af beslutningstagerne i investeringsselskaber med Assets Under Management (AUM) på €50 millioner eller mere. Forskning fra INSEAD Knowledge viser desuden, at mange investorer benytter såkaldt mønster-matching, når de træffer investeringsbeslutninger. De søger start ups, der deler lignende karakteristika med tidligere succesrige startups - ofte ledet af mænd.

"Når man ser på det samlede billede, er der ingen tvivl om, at kvinder, der ønsker at finansiere startups, står overfor særlige udfordringer. Dermed går samfundet glip af et væld af innovation, talent og vækstpotentiale. Vi ser dog nogle positive tendenser, der kan varsle bedre tider for de kvindelige iværksættere, der søger finansiering," understreger Palle H. Jensen.

Han henviser til den stigende andel af kvindelige business angels. Ifølge Inc. udgjorde kvinder 46,7 % af business angels i USA i 2023, hvilket er en stigning fra 39,5 % i 2022 og 33,6 % i 20218. Kvindelige investorer understreger også, at de ønsker at vurdere flere kvindelige iværksætteres forretningsplaner, men at der ikke er nok af dem.

“Den stigende andel af kvindelige business angels viser, at kvinder i stigende grad indtager en central rolle i investeringsverdenen, men der er stadig behov for flere kvindelige iværksættere på markedet. For at styrke de kvindelige iværksætteres muligheder har erfarne kvindelige investorer fem konkrete anbefalinger til at styrke de kvindelige iværksætteres succes," slutter Palle H. Jensen.

De fem anbefalinger fra kvindelige investorer:

1. Lær om investeringsmarkedet og dets fagsprog

2. Vælg din investor med omhu – også ved at bruge din intuition

3. Netværk, netværk, netværk – men vær selektiv

4. Vær forberedt på svære – og personlige – spørgsmål

5. Tænk stort, spørg større.

Om PwC’s analysen:
PwC har talt med 58 kvindelige investorer fra 26 lande om, hvordan kvindelige stiftere kan forbedre deres chancer for at rejse kapital. Vores interviewpersoner omfattede venturekapital-investorer (VC) (62 %), business angels (16 %), private equity (PE) (13 %), familiekontorer (2 %), private gældsinvestorer (2 %) og corporate venture-kapitalister (CVC) (5%).

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Nordjylland får privatøkonomi på skoleskemaet21.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I august starter tiltaget op på skoler i Nibe og Aalborg og Vestbjerg.

Danskerne efterlyser større fokus på AI-uddannelse og træning i skoler og på universiteter13.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens mange danskere begynder et nyt skole- og studieår, viser en ny undersøgelse fra PwC, at 2 ud af 3 ønsker mere fokus på AI-uddannelse i skoler og på universiteter. 7 ud af 10 mener desuden, at der er behov for strammere regulering for at sikre en etisk udvikling af kunstig intelligens, viser undersøgelse fra PwC om danskernes holdning til kunstig intelligens.