Greenpeace åbner nyt kontor i Ukraine

Det er et både stolt og håbefuldt øjeblik, når Greenpeace i dag, tirsdag, åbner et Greenpeace-kontor i Ukraine, hvor fokus vil være på at bekæmpe forbrydelser mod naturen og skubbe på en grøn genopbygning.

Medarbejdere markerer åbningen af det nye Greenpeace-kontor, her i det centrale Kyiv, hvor banneret på ukrainsk sender budskabet "Grøn genopbygning for Ukraine". © Uliana Basova / Greenpeace

Kyiv, Ukraine, 10. september 2024 - Greenpeace i Central- og Østeuropa åbner i dag et nyt kontor i Kyiv, Ukraine for at beskytte landets natur, der er truet af krigens ødelæggelser, og kæmpe for en grøn genopbygning.

Greenpeace har arbejdet med allierede i landet siden krigens begyndelse i 2022 forud for den officielle åbning af det nye kontor. Formålet er at fremskynde arbejdet med grønne genopbygningsprojekter i Ukraine samt at efterforske miljømæssige krigsforbrydelser som følge af Ruslands invasion. Greenpeace vil også fortsat nøje overvåge problemerne med sikkerheden og strålingsniveauerne omkring de ukrainske atomkraftværker.

Natalia Gozak, kontorchef for Greenpeace i Ukraine, udtaler:

“Ukraines befolkning fortjener en stærk og dedikeret tilstedeværelse af Greenpeace, hvor vi vil kæmpe for de aktivistiske og demokratiske værdier i lyset af krigen. Ukraine er nødt til at kæmpe for udfasning af fossile brændstoffer af hensyn til nationens sikkerhed. Vores mission er at hjælpe Ukraine med at genopbygge den sociale infrastruktur på en bæredygtig måde ved at udnytte energien fra solpaneler og vindmøller. Grønne løsninger er ikke bare en mulighed, det er vejen til en modstandsdygtig og bæredygtig fremtid for Ukraine.”

Åbningen af kontoret er endnu en milepæl i Greenpeaces arbejde i Ukraine. Kort efter krigens begyndelsen blev Greenpeace-kontorerne i nabolandene i Central- og Østeuropa - Slovakiet, Polen, Ungarn, Rumænien og Bulgarien - involveret i humanitært arbejde og støttearbejde med allierede og flygtninge.

I samarbejde med lokale miljøorganisationer har Greenpeace allerede dokumenteret krigens miljøødelæggelser, herunder ødelæggelsen af Kakhovka-dæmningen, hvor stationen blev sprængt i stykker af styrker fra Rusland. Derudover er kriserne på atomkraftværkerne i Tjernobyl og Zaporizjzja blevet undersøgt, og de første grønne projekter er igangsat. Blandt disse er genopbygningen af varmesystemet på hospitalet i Horenka samt installationen af hybride solcelleanlæg i en børnehave i Hostomel og på et hospital nær Mykolaiv.

Alexander Egit, generalsekretær for Greenpeace i Central- og Østeuropa, som det nye ukrainske kontor er en del af, udtaler:

“I løbet af de næste par år forventer vi, at EU og andre lande vil investere milliarder af euro i genopbygningen af Ukraine. Vi vil sikre, at genopbygningen af Ukraine bliver både grøn og modstandsdygtig, og forudsætningen for dette arbejde er Greenpeaces strikse økonomiske uafhængighed af finansiering fra stater eller virksomheder. Vores mål er at støtte genopbygningen med decentraliseret vedvarende energikilder for et uafhængigt, moderne og grønt Ukraine – nu og efter krigen.”

Ruslands invasion af Ukraine har haft og har enorme konsekvenser på energi, fødevarer, finanssektoren, biodiversitet, handel, nuklear sikkerhed, klima og geopolitik, som Greenpeace-kontorer over hele verden reagerede på med omfattende ændringer i deres kampagner. Det ukrainske Greenpeace-kontor er også strategisk tæt knyttet til det globale arbejde hos Greenpeace for at at stoppe afhængigheden af fossile brændstoffer, genopretning af naturen og at vise farerne ved brug af atomenergi, der er hjørnesten for Greenpeaces arbejde over hele verden.

Mads Christensen, generalsekretær for Greenpeace International, udtaler:

“Jeg er dybt rørt, håbefuld og utrolig stolt af Greenpeace-holdet i Ukraine og alle, der har været med til at etablere dette nye Greenpeace-kontor under så vanskelige omstændigheder. Vores indsats i Ukraine viser allerede vejen frem og demonstrerer, hvordan vedvarende energi kan hjælpe med at forsyne skoler og hospitaler med strøm, selv midt i krigens rædsler. Men dette er kun begyndelsen. Når den grønne genopbygning styrkes, kan det frigøre nationers sande modstandskraft. Med det nye kontor i Kyiv vil Greenpeace arbejde sammen med det modige og dedikerede ukrainske folk om at opbygge et grønt og sikkert Ukraine. Sammen ser vi ikke alene en bedre fremtid – vi skaber den.”

Fotos kan hentes HER

Ingrid Aschelund, kommunikationspraktikant, Greenpeace. Mobil: +45 93 90 37 14