Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU

Del

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden.

På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr.

Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget.

På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.

- Mens personbiltrafikken steg på Øresundsbron, faldt den på Storebæltsforbindelsen i 1. halvdel af året. Den modsatte tendens kunne ses for lastbiler, hvor der var et fald på Øresundsbron, mens flere lastbiler krydsede Storebælt og satte flere trafikrekorder. Først på sommeren blev ugerekorden for antal lastbiler først slået i uge 24, og dernæst igen i uge 26, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

EU’s medlemslande har på et møde den 16. juli godkendt Europa-Kommissionens indstilling til tildeling af støttemidler til europæiske transportinfrastrukturprojekter. En af modtagerne er Femern Bælt-forbindelsen, der er tildelt 1.188 mio. kr. i støtte. EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). TEN-T har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer.

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 457 mio. kr.  

Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 401 mio. kr. hvilket er 75 mio. kr. højere end samme periode sidste år. Denne udvikling skyldes primært, at inflationsopskrivningen på den inflationsindekserede gæld var lavere i første halvår 2023.

Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første seks måneder et overskud på 938 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 968 mio. kr.

Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S udgør en indtægt på 1.672 mio. kr. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 2.036 mio. kr. mod et overskud på 781 mio. kr. sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter andet kvartal 16,6 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.

På baggrund af udviklingen i 1. halvår er det fortsat forventningen af realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,6 - 1,9 mia. kr.

Det udmeldte estimat i årsrapporten var baseret på en forventning om inflation på 3,0 pct. Skønnet reduceres nu til 2,5 pct. Samtidig er resultatet i 1. halvår positivt påvirket af refinansiering til et lavere renteniveau end forudsat i budgettet. Herudover har trafikken over Storebæltsforbindelsen i 1. halvår oplevet en større tilbagegang end forudsat.

Af disse årsager fastholdes forventningen til årets resultat, men det præciseres, at koncernen forventer at realisere et resultat i den øvre del af intervallet.

Forventningerne til 2024 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder og de makroøkonomiske forhold.

Læs hele halvårsrapporten her

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *) 

null

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 1. halvår 2024 en indtægt på 106 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen ekskl. værdireguleringer udgør et overskud på 351 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni 

 

 Storebælt

Biler pr. dag

2024

 2023

Vækst 2024/23

Personbiler

30.881

31.302

-1,3 pct.

Lastbiler

4.631

4.550

1,8 pct.

Busser

85

98

-13,3 pct.

 I alt

35.597

 35.950

-1,0 pct.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni 

 

 Øresund

Biler pr. dag

2024

 2023

Vækst 2024/23

Personbiler

17.143

16.573

3,4 pct.

Lastbiler og varevogne

1.862

1.883

-1,1 pct.

Busser

131

127

3,1 pct.

 I alt

19.136

 18.583

3,0 pct.

 

Kontakter

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

Cykelløb over Storebælt påvirker trafikken lørdag3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag den 7. september 2024 passerer godt 2.000 cyklister Storebælt i forbindelse med Danmarks længste motionscykelløb fra Aarhus til København. Broen vil være åben under hele løbet, men der vil opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Sto-rebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn og Jylland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling er forbudt. I denne periode forventes turen over broen i øvrigt at tage 10-15 minutter ekstra. Kør hjemmefra i god tid Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om eftermiddagen klokken 14.30 og igen om aftenen klokken 20.00 for at omlægge trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Hold dig opdateret Find mere info på Storeba

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge20.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 26. august bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 26. august vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.00 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 19.00 og igen om morgenen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk Tirsd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye