Silkeborg lægger asfalt til det åbne Jyllandsmesterskab i gadefodbold for udsatte mennesker

Over 200 mennesker, der fx kæmper med hjemløshed, misbrug og psykisk sårbarhed, vil lægge vejen forbi Silkeborg den 12. september. Her skal de nyde en dag i fodbolden og fællesskabets tegn, mens de samtidig kæmper om pokaler og medaljer.

OMBOLD-spiller løfter pokalen
OMBOLD-spiller løfter pokalen OMBOLD

Det er på Torvet i hjertet af Silkeborg, at bolden ruller og fællesskabet folder sig ud, når OMBOLD og Silkeborg Kommune afvikler det åbne Jyllandsmesterskaber i gadefodbold 2024 for mennesker i udsatte positioner.

Selvom der er tale om et jysk mesterskab, så vil man ikke ”kun” kunne opleve fodboldlækkerier fra spillere fra jyske hold. Hold fra hele Danmark trækker også i fodboldtøjet denne dag, og det er faktisk mere reglen end undtagelse. OMBOLDs regionale mesterskaber er et naturligt samlingspunkt for spillere fra hele Danmark, der kæmper med sociale problemstillinger.

Og for Carsten, der er fast bruger af Varmestuen i Silkeborg, ser frem til en skøn fodbolddag

- Ombold er skidesjovt og udfordrende. Det er et sportsfællesskab, og et sundt fællesskab, hvor man samles om andet end fx alkohol. Og jeg har ét ord: REVANCHE!

Et mesterskab med stor betydning

Fællesskabet og de gode oplevelser er i højsædet, når OMBOLD afvikler mesterskaber. Det handler først og fremmest om at være med, og det er jo netop det, idræt handler om. Derfor er Silkeborg Kommune også glade for at være vært for et vigtigt idrætsarrangement, der skaber glæde hos en gruppe mennesker, som har meget at kæmpe med i dagligdagen.

- Jeg er glad for, at vi endnu engang kan byde velkommen til OMBOLD i Silkeborg. Det er en vigtig begivenhed og en meget relevant dagsorden, som Silkeborg Kommune naturligvis bakker op om. Mit håb er, at det kan blive en tradition, udtaler Johan Brødsgaard, 1. Viceborgmester (B)

Og byrådsmedlem, Luis da Silva Martin, Byrådsmedlem (B), tilføjer:

- Først og fremmest handler det om at skabe fællesskab og møder på tværs. Det at vi ser hinanden, oplever noget sammen og mødes, giver kendskab, anerkendelse og alt muligt andet godt. OMBOLD kan være med til at vise, at vi borgere, hvem vi end er, kan være med til at skabe liv og understøtte vores midtby. Både ved at arrangere, men også ved at deltage.

Det åbne jyllandsmesterskab trækker på mange lokale kræfter, og netop det har stor betydning, for Luis da Silva Martin:

- Det betyder meget for mig, at vi, sammen med både Varmestuen, Stemmer på Tværs, Silkeborg Kommune og andre gode folk for en dag eller blot en stund laver noget sammen, som giver et frirum, en god oplevelse og fjerner tankerne fra de mange tunge byrder - måske bare et lille øjeblik.

Fodbold, forandring og fællesskab

En fællesnævner for spillerne, der stiller op til mesterskaberne, er, at de ikke passer ind i den traditionelle foreningsidræt, men gerne vil spille fodbold og være sociale med ligesindede. I OMBOLD bliver alle spillere set som engagerede mennesker, der er en del af et landsdækkende fodboldfællesskab, hvor man bidrager ved at være fodboldspiller, heppe på holdene eller udføre frivilligopgaver.

Vores Jyllandsmesterskab tiltrækker udsatte fodboldspillere fra hele landet, men vi håber, at det især vil tiltrække spillere fra Silkeborg Kommune, der ikke har været med før. Vi ved af erfaring, at hvis vi først får nye spillere med banen, så får de mod på mere, for de oplever, at de rent faktisk kan være med, og at det er sjovt. Forhåbentligt kan mesterskabet blive startskuddet til, at der etableres en fast fodboldtræning for Silkeborgs Kommunes udsatte borgere, Udtaler Martin S. Pedersen, direktør i OMBOLD

Praktisk info

Tid og sted:
Dato: Torsdag den 12. september
Tid: 11.00-16.00
Sted:  Torvet 4-6, 8600 Silkeborg.