Økologisk Landsforening skal have ny direktør

Administrerende direktør i Økologisk Landsforening, Helle Borup Friberg, har valgt at fratræde sin stilling med udgangen af september efter syv år i økologiens tjeneste. Økologisk Landsforening skal derfor på udkig efter en ny administrerende direktør.

Helle Borup Friberg, administrerende direktør i Økologisk Landforening, stopper med udgangen af september. Foto: Marendine Krainert Ladegaard

Forperson for Økologisk Landsforening, Michael Kjerkegaard, udtaler:

”Det er med beklagelse, at vi har modtaget Helles opsigelse. Helles resultater og det enorme engagement, hun har udvist hver eneste dag de seneste syv år, er imponerede. Foreningen og organisationen er et helt andet sted i dag, end vi var i 2017, hvor hun tiltrådte – og den store transformation har Helle en stor aktie i. Økologisk Landsforening har i dag politisk indflydelse på hele bæredygtighedsagendaen og indenfor centrale økologiske mærkesager: Klima, biodiversitet, dyrevelfærd og vandmiljø.”

”Vi er med Helle som direktør i høj grad lykkedes med at udvikle foreningen, så Økologisk Landsforening i dag er en indflydelsesrig interesseorganisation med fokus på bæredygtig udvikling med økologi som et centralt virkemiddel. Det kommer vores medlemmer på tværs af landmænd, virksomheder, køkkener og forbrugere til gavn – og det kommer vores planet til gavn. Økologisk Landsforening skal nu finde en ny leder, som kan være med til at realisere strategien og bestyrelsens ønsker for foreningens arbejde i fremtiden.”

Helle Borup Friberg udtaler selv om sin tid i Økologisk Landsforening:

”Jobbet som direktør i Økologisk Landsforening har i syv år været en daglig glæde for mig. Jeg har arbejdet med én af de mest meningsfulde sager, man kan forestille sig og kæmpet for - og side om side - med nogle af de mest passionerede mennesker, jeg har mødt: Økologiske landmænd, formålsdrevne virksomheder, stolte køkkenfolk og bevidste, oplyste forbrugere; og ikke mindst vores bagland og alle de ansatte i organisationen, som er drevet af og brænder for at gøre en forskel. Jeg har lært så meget og føler mig enormt privilegeret over at have fået mulighed for at kæmpe økologiens sag. Jeg er kun blevet bekræftet i, at økologiens værdigrundlag rummer mange vigtige løsninger på fremtidens bæredygtige fødevaresystem og -produktion.”

Hun fortæller om baggrunden for sin beslutning om af fratræde:

”Der er aldrig et optimalt tidspunkt at stoppe på, men jeg har et ønske om ledelsesmæssigt at prøve mig selv af i andre sammenhænge, og jeg har valgt, at det skal være nu. Den nye bestyrelse har været i gang i et halvt år, vi har en tydelig og retningsgivende ny strategi og en professionel organisation, og jeg føler, at timingen for at stoppe, er så god, som den kan blive.”

54-årige Helle Borup Friberg startede som administrerende direktør i Økologisk Landsforening i september 2017, og har i sin tid som direktør i Økologisk Landsforening blandt andet været med til at etablere Innovationscenter for Økologisk Landbrug i 2021 sammen med Landbrug & Fødevarer og etableret en ny demokratisk struktur i foreningen, som muliggør Økologisk Landsforenings strategiske målsætning om at være en bred interesseorganisation. Hun har boet og arbejdet i udlandet i seks år og tidligere bestridt ledelsesposter for Lego og en række andre stillinger hos Velfac og Georg Jensen Damask. Hun har bl.a. siddet i regeringens klimapartnerskab for fødevare- og landbrugssektoren og bestrider en række bestyrelsesposter.

Stillingen som administrerende direktør for Økologisk Landsforening slås op i løbet af oktober og forventes besat primo 2025. Indtil da varetager nuværende Økonomi- og IT-chef Kirsten Bach-Holck opgaven som konstitueret administrerende direktør.

Økologisk Landsforening er en grøn interesseorganisation, der blev stiftet i 1981 som et modsvar til den konventionelle og fremherskende måde at drive landbrug på.

Økologisk Landsforening er blandt andet gået forrest for at udbrede det statskontrollerede røde Ø-mærke og Det Økologiske Spisemærke.

Foreningen har fire medlemsgrupper: Økologiske landmænd, virksomheder, køkkener og forbrugere. Medlemmerne er organiseret i 10 fagudvalg, et repræsentantskab og repræsenteret i bestyrelsen.

Økologisk Landsforening beskæftiger pt. 44 personer og er medejer og -stifter af Innovationscenter for Økologisk Landbrug, Økologirådgivning Danmark og Dansk Økojord A/S.

Foreningens nye strategi ”Økologi – fordi vi kun har én planet” kan læses på okologi.dk.