Erhvervsvenligheden går frem trods udfordringer

Aabenraa Kommune har oplevet både fremgang og udfordringer i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed. Kommunens samlede placering er gået fra nr. 40 i 2023 til nr. 36 i 2024, hvilket viser en positiv udvikling, men samtidig behovet for yderligere indsats på enkelte områder.

Lidt af det tabte fra sidste år er samlet set vundet ind igen for Aabenraa Kommune i årets erhvervsundersøgelse fra DI.

- Aabenraa Kommune har gjort fremskridt på flere områder, men der er stadig plads til forbedringer. Det er vigtigt, at kommunen fortsætter med at fokusere på erhvervslivets behov for at fastholde og forbedre de gode resultater, siger formanden for DI Sønderjylland, President, Refrigeration and Air Conditioning hos Danfoss A/S, Torben Pedersen.

I undersøgelsen bliver kommunerne sammenlignet inden for 10 forskellige kategorier. Aabenraa Kommune viser fremgang i flere kategorier, men har også oplevet tilbagegang i andre.

Fremgang i brug af private leverandører
I kategorien "Brug af private leverandører" har Aabenraa gjort en markant fremgang fra en 47. plads i 2023 til en 28. plads i 2024. Det viser, at kommunen har formået at optimere dels sine udbudsprocesser og dels samarbejdet med private leverandører.

- I DI er vi stærkt optagede af, hvordan et tættere offentlig-privat samarbejde kan bidrage til økonomisk fremgang, øget produktivitet, mere tid til kerneopgaven og grønnere fremtid for alle landets kommuner, siger Torben Pedersen.

I kategorien ”Digitale rammer” dykker Aabenraa 21 pladser ned til en 31. plads. Det tyder på, at der er plads til forbedring af kommunens digitale service og infrastruktur, hvilket er afgørende for erhvervslivets effektivitet.

- Det er vigtigt, at Aabenraa Kommune sætter fokus på fremskridt i digitale rammer. Det er et område, der er essentielt for moderne virksomheder, siger Torben Pedersen.

Markant fald på kategorien ”Uddannelse”
Lidt af en slagside for kommunen ser ud til at gemme sig i kategorien ”Uddannelse”, hvor Aabenraa er røget ned på en 40. plads, sammenlignet med sidste års 7. plads. Det viser, at kommunen har nogle udfordringer med at sikre en uddannet arbejdsstyrke med de rette kompetencer.

- Det er ærgerligt at se, at Aabenraa Kommune går tilbage i kategorien 'Uddannelse'. En stærk fokus på uddannelse er nødvendig for at sikre et kompetent arbejdsmarked i fremtiden, siger bestyrelseslederen for DI Sønderjylland.

Han peger på, at det kan være svært at forklare det markante fald i netop den kategori. Men der har været en del problemer med EUC Syds HTX-uddannelser, der for et par år siden kom under tilsyn af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på grund af meldinger om dårlig trivsel, frafald og andelen af elever, der går i gang med en videregående uddannelse.

Fakta om Lokal Erhvervsvenlighed 2024

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt:

Konsulent i DI Sønderjylland Gordon Trier Holm, mail: gth@di.dk, tlf. 2949 4606. Presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail: boh@di.dk

Sønderborg er nu en af landets mest erhvervsvenlige kommuner4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Et langt og solidt arbejde på at gøre det nemmere for virksomhederne i kommunen ser nu ud til at lønne sig. Sønderborg Kommune ligger nu i topti i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, hvor de lokale virksomheder bedømmer kommunen. Efter en flot placering sidste år, rykker Sønderborg hele 10 pladser yderligere frem og indtager nu en sjetteplads blandt landets kommuner.