Daniel Wagner vinder PL-sølv med personlig rekord

Med et personligt rekordspring på 7,39 meter vinder Daniel Wagner sølv i længdespring ved de Paralympiske Lege. Dermed er Danmark nu oppe på fire PL-medaljer i Paris.

Daniel Wagner vinder sølv til PL i Paris
Daniel Wagner vinder sølv til PL i Paris Lars Møller

31-årige Daniel Wagner kan kalde sig femdobbelt paralympisk medaljevinder. Det står klart efter lørdag aftens længdespringsfinale i Paris i klassifikationen T63.

Den rutinerede para-atlet fra Vejle svævede sig til sølvet på Stade de France med et spring på hele 7,39 meter, hvilket er en klar forbedring af Daniel Wagners hidtidige personlig rekord på 7,19 meter.

Daniel Wagner satte rekorden allerede i første spring, hvor det sågar stod som ny paralympisk rekord, men desværre for danskeren blev han kort efter overgået af den hollandske favorit Joel de Jong, der dermed både satte sig på guldet og den paralympiske rekord. Joel de Jong satte endda trump på afslutningsvis med intet mindre end en verdensrekord på imponerende 7,68 meter.

Andenpladsen var til gengæld aldrig i fare for Daniel Wagner, der sprang hele 38 centimeter længere end hollandske Noah Mbuyamba, der tog sig af bronzen.

”Jeg er så taknemmelig. De fleste atleter drømmer om at komme til PL bare én gang. Jeg har nu været til PL fem gange - én gang til vinter-PL og fire gange til sommer-PL, hvor jeg har vundet medalje hver gang. Det er ikke noget, jeg tager for givet,” siger Daniel Wagner, der repræsenterede Danmark i snowboard ved Vinter-PL i Sydkorea i 2018.

Daniel Wagner fik sin paralympiske debut i London i 2012, hvor han sprang sig til bronze. Siden blev det til yderligere to bronzemedaljer i både Rio og Tokyo samt en sølvmedalje på 100 meteren i Rio, og nu står han altså med en sølvmedalje i favoritdisciplinen.

I 2012 rakte 6,11 meter til en bronze, mens springet i Paris nåede helt op på 7,39 meter. Et bevis på, at både Daniel Wagner og parasporten som helhed har rykket sig voldsomt.

”Vi kan se den forskel, der er sket i udviklingen fra Tokyo til nu. Det har rykket sig rigtig, rigtig mange centimeter at være med i medaljekampen. Daniel har formået at forbedre sig hele tiden, og derfor står han med en sølvmedalje i dag. Det er helt vanvittigt flot,” siger chef de mission, Nicklas Bjaaland, fra DIF.

Sportschef i Parasport Danmark Michael Mølgaard er ligeledes fuld af roser til Daniel Wagner, der ved PL i Tokyo for tre år siden længe lå til guld, inden han røg ned på tredjepladsen. Denne gang var hollandske Joel de Jong suveræn og uden for rækkevidde.

”Jeg vil tro, at han har en lidt bedre følelse denne gang, end han havde sidst, hvor han gik fra en guldmedalje til en bronze. Det er en forrygende flot sølvmedalje. Daniel Wagner er en fuldstændig enestående atlet, der har vundet PL-medaljer fra 2012 til 2024. En stor sportsmand,” siger Michael Mølgaard.

Daniel Wagner får overrakt sin medalje søndag kl. 12:39 på Stade de Fance, inden han søndag aften også skal i aktion til et indledende heat i 100 meter sprint.

Med Daniel Wagners medalje har Danmark nu sikret sig fire flotte PL-medaljer på bare tre dage.

Daniel Wagner:

Alder: 31 år
PL-disciplin: 100 m og længdespring
Klasse: T63
PL-erfaring: London 2012, Rio 2016, PyeongChang 2018 (vinter-PL), Tokyo 2020
Udvalgte resultater: Sølv ved PL 2016 og guld ved VM 2019 i 100 m. Bronze ved PL 2012, 2016 og 2020 samt guld ved VM 2017 i længdespring. Nu også PL-sølv i Paris.
Handicap: Benamputeret over knæet (højre ben)
Bopæl: Aarhus
Klub: Vejle IF

Fakta om Danmarks deltagelse ved PL i Paris 2024

Deltagelse i ni sportsgrene
32 atleter
12 debutanter
Målsætning: 8 medaljer

Læs mere om det danske hold på hjemmesiden paralympiskelege.dk og sociale medier @danmarktilpl

DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark. Parasport Danmark er som national paralympisk komité ansvarlig for at kvalificere og udtage det danske PL-hold.

Nicklas Bjaaland, paralympisk chef de mission i DIF
E-mail: nbj@parasport.dk

Michael Møllgaard Nielsen, sportschef i Parasport Danmark
E-mail: mmn@parasport.dk

Louise Dyring Mbae, paralympisk presseattaché i DIF

Daniel Wagner vinder sølv til PL i Paris
Lars Møller
Download

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.