Ansigtsyoga er for alle uanset alder og køn

Dorte Andersen fra den populære Instagramprofil @yogafacelift udgiver sin første bog med træningsøvelser, der styrker og toner ansigtsmusklerne, så udstrålingen forynges, blodcirkulationen forbedres og den naturlige kollagenproduktion stimuleres.

Dorte Andersen dyrker ansigtsyoga for at forbedre blodcirkulation og stimulere kollagenproduktionen, og kommer dermed til at se friskere og yngre ud. ©Rikke Westesen

Yoga har været en del af Dorte Andersens liv, siden hun var 21. I nogle perioder har yogaen fyldt meget, i andre mindre, men som 68-årig valgte hun at uddanne sig til yogalærer, da hun ikke kunne se sig selv i en klassisk pensionisttilværelse, og yogaen er dermed det, der nu fylder hverdagene ud. Hun har taget flere yogauddannelser og kan undervise i flere typer yoga, og da hun opdagede ansigtsyogaen, fandt hun for alvor sin passion.

Efter få ugers træning af de fine ansigtsmuskler, massage og iskolde bade begyndte Dorte Andersen at få komplimenter af veninder, der syntes, hun så friskere ud. Det ansigt, som hun ikke tidligere havde givet meget kærlighed, får nu daglig opmærksomhed, når hun træner foran spejlet. Huden har fået en naturlig glød. Halsen er strammet op, og kæbelinjen er markeret.

I Træn dit ansigt friskt og yngre med ansigtsyoga findes øvelser til at få bugt med poser under øjnene, bekymringsrynkerne og dobbelthagen. Der er trin for trin-billeder og beskrivelser, så det er nemt at gå til. I bogens sidste del findes træningsprogrammer, der er tilpasset bestemte problematikker, en travl hverdag og Dortes eget daglige program, der træner og løfter hele ansigtet og giver en smuk og levende hud.

I dag er Dorte Andersen 73 år, holder workshops i ansigtsyoga og deler ud af sin viden og sine øvelser til de mere end 250.000, der følger med på hendes Instagram.
”Hvis vi bare sætter os ned og lader livet stå til, så forfalder vi. Selv om jeg er ved at have levet en del år, så åbnes der stadig nye døre for mig,” udtaler Dorte Andersen, der nu debuterer som forfatter, da hun gerne vil dele sin viden om ansigtsyoga med så mange som muligt.

Allerede inden udgivelsen ligger Træn dit ansigt friskt og yngre med ansigtsyoga på bestsellerlisten hos Saxo, da der er mange, der har forudbestilt den og glæder sig til at komme i gang med øvelserne, når bogen udkommer d. 29. august.

Træn dit ansigt friskt og yngre med ansigtsyogaForfatter: Dorte Andersen
Udgivelsesdato: 29. august 2024