Danmarks største producent af svinekød har fået en kæmpe bøde for mishandling af slagtesvin

Vestre Landsret har netop stadfæstet Kolding Byrets dom over svinekødsproducenten Martin Lund Madsen fra Ny Endrupholm A/S. Han var anklaget for at mishandle 13 grise med et slagredskab. Byretten i Kolding havde givet ham en bøde på 250.000 kr., som han klagede over til Vestre Landsret i Viborg og håbede på at blive frikendt. Men landsretten fulgte anklagerens anbefaling om at gøre straffen hårdere og hævede bøden til 350.000 kr. Dyrenes Beskyttelse finder dommen for blød og kræver fængsel

Martin Lund Madsen blev portrætteret af DR TV i en Anders Agger-produktion med titlen ”Svinebonde” i oktober 2018. Det er Martin Lund Madsen til højre og journalist Anders Agger til venstre. Klik: https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-svinebonde_54651 hvis du vil se udsendelsen.

Mishandlingen fandt sted den 7. januar 2019, hvor 13 svin ifølge dommen blev behandlet  groft uforsvarligt af en uidentificeret landbrugsmedhjælper, idet ”denne under drivning af grisene i forbindelse med pålæsning på et transportkøretøj tildelte de 13 grise adskillige slag hen over ryggen med en genstand , hvilket medførte blødningerne i grisenes hud, over- og underhud, fedtvæv, og til dels underliggende muskulatur, hvorved grisene blev udsat for høj grad af smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentlig ulempe, ligesom de ikke blev behandlet omsorgsfuldt, herunder passet under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.”

Eller sagt med mere almindelige ord: de 13 svin var blevet gennemtærsket med et redskab for at få dem til at gå op i en transportvogn.

Mishandlingen efterlod slagmærker, der var sammenlignelige med bagsiden af en tatovørhammer ifølge den tilsynsførende dyrlæge. Slagene var så mange og så voldsomme, at de fremtrådte som læsioner på svinekroppene efter slagtningen, hvorfor den tilsynsførende dyrlæge anmeldte sagen.

Blødninger i hud, fedtvæv og muskler

Et uddrag af dyrlægens anmeldelse dokumenterer den omfattende mishandling. Her er de tre første beskrivelser fra anmeldelsen.

Slagtekrop nr. 1: Slagtesvin, skinketatoveret leverandørnummer 77374. Slagtekroppen havde talrige slagmærker på ryggen, jf. bilag 2 foto nr. 1. Slagmærkerne var alle af ens længde og udformning. Der sås blødning i over- og underhud, fedtvæv og underliggende muskulatur. Det vurderes, at der kan være slået med bagsiden af en tatoveringshammer.

Slagtekrop nr. 2: Slagtesvin, skinketatoveret leverandørnummer 77374. Slagtekroppen havde talrige slagmærker på ryggen, jf. bilag 2 foto nr. 2. Slagmærkerne var alle af ens længde og udformning. Der sås blødning i over- og underhud, fedtvæv og underliggende muskulatur. Det vurderes, at der kan være slået med bagsiden af en tatoveringshammer.

Slagtekrop nr. 5: Slagtesvin, skinketatoveret leverandørnummer 77374. Slagtekroppen havde talrige slagmærker på ryggen, jf. bilag 2 foto nr. 1. Slagmærkerne var alle af ens længde og udformning. Der sås blødning i over- og underhud, fedtvæv og underliggende muskulatur. Det vurderes, at der kan være slået med bagsiden af en tatoveringshammer.

Krævede frifindelse

Den ansvarlige ejer af svinekødsfabrikken afviste anklagen og hævdede, at slagmærkerne måtte være påført efter transporten, og krævede derfor frifindelse. Den forklaring afviste både dyrlægen og senere byretten. Med henvisning til mishandlingens grove karakter og mange tidligere bødeforlæg til Ny Endrupholm A/S afsagde byretten sin kendelse den 1. december 2022 og idømte Martin Lund Madsen som den ansvarlige ejer en bøde på 250.000 kr.

Dommen blev anket af Martin Lund Madsen til landsretten med krav om frifindelse eller i det mindste en nedsættelse af bødens størrelse. Derimod krævede anklagemyndigheden en skærpelse, som Vestre Landsret valgte at følge. Den 21. august 2024 stadfæstede Vestre Landsret dommen men med den ændring, at bødestraffen blev forhøjet til 350.000 kr. Desuden skal den tiltalte, Ny Endrupholm A/S, betale sagens omkostninger for landsretten.

Dyrenes Beskyttelse kræver fængsel

Hos Dyrenes Beskyttelse har dyreværnschef, dyrlæge Yvonne Johansen, denne kommentar til dommen:

”Det er rystende og dybt bekymrende, at der ikke er tale om enten fængsel eller rettighedsfrakendelse i denne sag. Der er tale om 8. gangs overtrædelse af dyrevelfærdsloven, og det er et erhverv, som burde være uddannet og være professionelle. Samtidig viser det, at det er en stor udfordring, at selskaber som A/S tilsyneladende ikke kan rettighedsfrakendes – det er et hul i lovgivningen, som bør lukkes.”

Danmarks største svinekødsproducent

Martin Lund Madsen regnes for landets største svinekødsproducent med en årsproduktion på mere end 250.000 svin. Den 54-årige landmand er kendt som en af de bedst tjenende og mest effektive svineproducenter i Danmark. I seneste regnskabsår omsatte hans koncern, MLM Group, for svimlende 596 mio. kr. og landede et overskud heraf på 83 mio. kr.

Han blev landskendt, da han i 2018 valgte at spærre en offentlig vej med halmballer, fordi den var ulovligt anlagt på hans ejendom af Vejen kommune.

Martin Lund Madsen har siden 2013 betalt otte bøder for overtrædelser af dyreværnsloven. Se oversigten nendenfor, der stammer fra byrettens dom:

Ny Endrupholm A/S er tidligere straffet ved
  • Bødevedtagelse den 25. oktober 2013 af en bøde på 7.500 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået den 9. juli 2013.
  • Bødevedtagelse den 9. november 2015 af en bøde på 7.500 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået i tiden forud for den 25. maj 2015.
  • Bødevedtagelse den 10. november 2015 af en bøde på 25.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået i tiden før 2. juli 2015.
  • Bødevedtagelse den 9. maj 2018 af en bøde på 15.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået i tiden forud for den 18. oktober 2016,
  • Bødevedtagelse den 21. februar 2020 af en bøde på 30.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået i tiden omkring den 30. oktober 2018,
  • Bødevedtagelse den 4. september 2020 af en bøde på 80.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået den 24. maj 2019,
  • Bødevedtagelse den 13. november 2020 af en bøde på 18.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven begået den 14. juli 2020, og
  • Bødevedtagelse den 28. september 2021 af en bøde på 20.000 kr. for overtrædelse af dyreværnsloven, begået den 14. august 2020. Bøden er fastsat som en tillægsstraf til bødevedtagelserne af 4. september og 13. november 2020.

Sådan ser den kontrollerende dyrlæge de blødninger i hud, fedtvæv og muskler på svinets krop, som tæsk med en Bahco-nøgle efterlader. Billedet har intet med den aktuelle sag at gøre. Foto: Henrik Elvang Jensen.
Tæskede svinekroppe på stribe. De har intet at gøre med den omtalte bødesag. Foto: Henrik Elvang Jensen.
Dyreværnschef, dyrlæge Yvonne Johansen, Dyrenes Beskyttelse. Foto: Linkedin

Mere svindel i dansk landbrug for millioner af EU-penge, men ingen politisager endnu27.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Omfanget af svindel med EU-støttemidler er stærkt voksende og har i de seneste årtier nået et omfang, der har tvunget Landbrugsstyrelsen til at oprette en særlig kontrolenhed, der går systematisk efter svigagtige forsøg på at udnytte EU-støtten. Det er sket efter stærk kritik fra Rigsrevisionen, der har påpeget svigtende kontrol for 888 mio. kr. med EU-tilskud til danske landmænd

Kolindsunds Venner fejrer 25 års jubilæum – men sundet er stadig tørlagt26.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse