NRGi

54 procent af danske boligejere kender ikke til grønne lån

Hvis man som boligejer planlægger at renovere sit hjem, tilbyder flere banker lån, der er specielt målrettet energiforbedringer. Men meget få danskere benytter sig i dag af muligheden, viser nye tal.

54 procent af boligejerne kender ikke til muligheden for at finansiere boligprojekter via såkaldte energilån. PR foto: NRGi

Det kan være dyrt at renovere sin bolig. Det ved de fleste, der har prøvet det, og stigende renter har i de senere år gjort det dyrere at finansiere renoveringsprojekter. Det er der imidlertid råd for, hvis man tænker energiforbedringer af boligen ind i sine projekter.

For flere banker tilbyder i dag såkaldte grønne lån eller energilån med en attraktiv rente til energiforbedringer, som eksempelvis udskiftning af vinduer, installation af solceller eller isolering af boligen. Men lånene er endnu ikke slået igennem blandt de danske boligejere.

Blot to procent har benyttet sig af muligheden for at optage disse lån, når de renoverer boligen. Det viser en ny undersøgelse som analysevirksomheden Exometric har foretaget for energi- og rådgivningsvirksomheden NRGi.

Og det er en skam, lyder det fra en ekspert.

“Hvis man som boligejer gerne vil renovere sin bolig og samtidig er på udkig efter en måde, hvorpå man kan finansiere sit projekt, er det selvfølgelig ærgerligt, at der er så få danskere, der har overvejet, om disse energilån kunne være relevant for dem,” siger Bo Halm Andersen, der er byggesagkyndig og energikonsulent i NRGi.

Manglende kendskab

En del af forklaringen på, hvorfor så få danskere har valgt disse typer af lån til energiforbedringer af hjemmet, kan skyldes manglende kendskab til låntypen. Således viser undersøgelsen, at 54 procent af boligejerne ikke kender til muligheden for at finansiere deres projekter via disse lån.

Fordelene er ellers mange, påpeger Bo Halm Andersen.

”Det skal naturligvis være økonomisk fornuftigt at få lavet energiforbedringer i sin bolig. Og disse lån kan måske være det finansielle grundlag, der gør, at man ikke blot får renoveret sin bolig, men også får energioptimeret sit hus, hvilket først og fremmest er godt for miljøet og CO2-aftrykket,” siger Bo Halm Andersen, som tilføjer:

”Dernæst skal man huske på, at når man energioptimerer sin bolig, så resulterer det som regel i et bedre indeklima, mere komfort og en lavere varmeregning. Så der er flere fordele ved at energiforbedre sin bolig, som man bør overveje, hvis man vil renovere sin bolig.”

Kriterierne for at kunne få et energilån eller grønt lån varierer fra bank til bank, men generelt er forudsætninger for at kun optage disse lån, at renoveringsprojekterne på den ene eller den anden måde forbedrer eller reducerer energiforbruget i ens bolig.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.082 villa- og rækkehusejere i marts-april 2024 af analyse­virksomheden Exometric. Respondenternes geografiske tilknytning er fordelt ud over landets 98 kommuner.

Energilån

Ved du, at man gennem mange af landets banker kan få grønne bolig/energirenoveringslån til en lav rente til at finansiere renoveringsprojekter?

Ja, har gjort det

Ja, kender til det

Nej

Om NRGi

NRGi er en landsdækkende energi- og rådgivningskoncern. Vi er også et forbrugerejet andelsselskab, der er ejet af 235.000 andelshavere, og består af 1.600 kompetente og engagerede medarbejdere, som med både hænder og viden bidrager til et grønnere og et mere velfungerende Danmark - på kort og på lang sigt.

Følg pressemeddelelser fra NRGi

Flere pressemeddelelser fra NRGi