Kolindsunds Venner fejrer 25 års jubilæum – men sundet er stadig tørlagt

I 1999 satte en lille gruppe mennesker sig sammen med ét mål: at genskabe Kolindsund på Djursland som Jyllands største sø på 25 km2. De dannede foreningen Kolindsunds Venner, og herefter snakkede de meget og undersøgte muligheder og konsekvenser. Det er nu 25 år siden, og meget vand er løbet gennem kanalerne, der omgiver de flade afvandede marker og forenes i Grenåen, som munder ud i Kattegat

Kolindsund-festival 21. september i Kolind+ byder på debat, der kommer lykønskningstalere, fagligt indlæg af Stiig Markager, børnearrangementer med gratis popcorn og slush ice, boder fra forskellige organisationer, lokal kunst med Kolindsund-tema, lidt godt til ganen og præsentation af, hvad Kolindsunds Venner har bedrevet i løbet af de første 25 år.

PRESSEMEDDELELSE  Fra starten havde Kolindsunds Venner et ønske om at genskabe Kolindsund til ære for miljøet, for turisterne og fordi de kunne se, hvor fedt det kunne blive med et stort vandspejl, der strakte sig fra Kolind i vest og lige så langt øjet rakte til Grenaa i øst. En strækning på omkring 25 km, der i dag går gennem de to kommuner Norddjurs og Syddjurs.

Dengang rystede mange på hovedet og kaldte de aktive i foreningen for fantaster og røde lejesvende. Der var ikke ret mange, der kunne forestille sig, at det kunne lade sig gøre, og at man kunne skaffe de mange milliarder til erstatning for jord og ejendomme, som man mente det ville koste.

Kolindsunds Venner arrangerede gratis busture i sundet, skrev læserbreve og begyndte at udgive en avis, som kaldtes Kolindsund Avis. Men der skulle gå 10 år, før man rundede de 100 medlemmer og yderligere 10 år før man rundede de 200 medlemmer i 2019.

Men pludselig er det gået stærkt.

TIDEN HAR ændret sig, klimaforandringerne er slået igennem med mere nedbør og oversvømmelser i Grenaa langs Grenåen, pumperne i Kolindsund har kørt på højtryk, der er iltsvind i åer, fjorde og i havene omkring Danmark og fiskene dør. Pludselig taler man om biodiversitet, havmiljø og klima. Forskere har lavet beregninger på, at der sker stor belastning af havmiljøet fra landbruget i form af nitrat og fosfor. Jordene i Kolindsund er måske ikke den fantastiske landbrugsjord, som man har talt om, og måske er det ikke så dyrt at gendanne Kolindsund, hvis man får fat i de rette midler og fonde. For der skal ske noget. Vi skal være CO2 neutrale og der skal gendannes store arealer med lavbundsjord i Danmark på hundredtusindvis af hektar.

Kolindsunds Venner er nu pludselig blevet “stuerene” og anerkendt, og vi bliver i stigende omfang kontaktet af lokal-tv og pressen, medlemstallet er vokset eksplosivt fra de 200 medlemmer og nærmer sig med hast 500 medlemmer.

FEJRES SKAL DET, og det vil vi gøre med en stor Kolindsund Festival 21/9 i Kolind+, hvor vi byder på debat, der kommer lykønskningstalere, fagligt indlæg af Stiig Markager, børnearrangementer med gratis popcorn og slush ice, boder fra forskellige organisationer, lokal kunst med Kolindsund-tema, lidt godt til ganen og præsentation af hvad Kolindsunds Venner har bedrevet i løbet af de første 25 år.

Det kan man også læse om i vores store jubilæumsnummer af Kolindsund Avis, som vi får trykt i papirformat og som går som varmt brød, når vi omdeler den på gaden. For når vi giver den væk og siger “vand i Kolindsund”, så smiler de fleste når de tager imod avisen og siger naturligvis.

Læs den historiske artikel om tørlægningen af Kolindsund

Uddrag fra bogen Folk & Fortællinger fra Det Tabte Land/Kolindsund.
Kolindsunds skæbne gennem 200 år. Kortene er fra 1787, 1877 og 1984.
Det opdyrkede Kolindsund ligger opdelt i stramme markblokke uden dikkedarer som levende hegn, vandhuller eller skæve hjørner. Af samme grund er biodiversiteten i det kæmpestore område ganske beskeden. Foto: Morten Barker.
Så effektivt er det tidligere sund opdyrket. Foto: Morten Barker.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) saboterer aftalen om et grønt Danmark21.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen agter at give grønt lys for millioner af kroner til at forgylde agroproducenter, der angiveligt er parat til at opgive dyrkning af deres marker for at fremme biodiversiteten, men fødevareministeren har i al stilhed ændret betingelserne, så de samme marker derefter kan sælges eller udlejes for skyhøje priser som industrielle solcelleanlæg. Det hjælper selvfølgelig ikke biodiversiteten