Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde.
Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen.
For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt.
Opgradering af godt 600 meter vej
Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af en opgradering af Refshalevej med cykelsti og fortov fra sammenfletningen med Forlandet langs Minebådsgraven, og indtil den kommunale vej slutter godt 600 meter mod nord ved parkeringsarealet på Refshaleøen.
Miljøkonsekvensvurderingen gennemføres i 2024-2025 og munder ud i en miljøkonsekvensrapport, som vil indgå i den videre politiske behandling af projektet.
En gennemførelse af vejopgraderingen forudsætter politisk opbakning, herunder at Borgerrepræsentationen i København kan give tilladelse til projektet på baggrund af den endelige miljøkonsekvensrapport. Da vejen er anlagt ovenpå et fredet fortidsminde – Christianshavns Vold – vil der også være behov for vedtagelse af en anlægslov før projektet kan realiseres.
Idéfase i september
Forud for selve miljøkonsekvensvurderingen afvikler Sund & Bælt en idéfase fra den 1. september til den 1. oktober 2024, hvor alle interesserede kan komme med forslag og idéer til emner, de ønsker at få belyst i miljøkonsekvensvurderingen.
Input kan sendes til mailadressen orm@sbf.dk. Sund & Bælt gør opmærksom på, at bemærkninger, der ligger inden for opgavens rammer, bliver offentliggjort, så personoplysninger i emne og fritekstfelt bør i videst muligt omfang undgås.
Borgermøde
Som led i idéfasen inviteres alle interesserede til borgermøde, den 11. september 2024 kl. 17:00-19:00 ved Copenhill – Skicafeen, Vindmøllevej 6, 2300 København S. Her vil Sund & Bælt og Københavns Kommune orientere om projektet, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.
Yderligere information om projektet kan findes på sundogbaelt.dk/orm.
Tilmelding til borgermødet skal ske på sundogbaelt.dk/orm/tilmelding.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulentSund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge10.9.2025 08:44:25 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.
Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen8.9.2025 14:31:34 CEST | Pressemeddelelse
Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.
Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse
Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9
Vedligehold på Storebæltsbroen i næste uge14.8.2025 13:14:17 CEST | Pressemeddelelse
I næste uge udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det sker i aften- og nattetimerne for at genere trafikken mindst muligt. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
Nu åbner vejbroerne ved Femern Bælt-tunnelen14.8.2025 09:38:59 CEST | Pressemeddelelse
To nye vejbroer på Færgevej ved Rødbyhavn åbner for trafik mandag den 18. august. Broerne fører Færgevej for den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen til Tyskland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum