WETLAND - ny udstilling af Michael Kvium åbner 5. oktober
Kviums velkendte humor blander sig med truende undertoner af fare i hans nyeste skildringer af natur, mennesker, tro og køn. Udstillingen er skabt til Nivaagaards Malerisamling i en totalinstallation, der præsenterer helt nye værker og gensyn med en enkelt installation i et både rørende og foruroligende WETLAND.
Michael Kvium ser og maler uden retouchering. Og fastholder til hver en tid, at virkeligheden er langt værre end noget billede. Måske karikerer han slet ikke så meget, som man kunne tro?
I WETLAND inviterer han os indenfor i et på én gang rørende og foruroligende univers i nærkontakt med store emner i vores tid. Den sanselige udstilling skildrer mennesker, natur, tro, realitet og køn. Gensynet med en enkelt installation vist i Norge i 1998 blander sig i WETLAND med helt nye skulpturer og malerier på små og store lærreder samt på museets vægge.
Michael Kvium er en teknisk fænomenal maler og en følsom seismograf over for verdens gang og menneskets dårskab. Han overrasker og chokerer til stadighed, alt imens nye naturobservationer, truende undertoner af fare og en både grov og kærlig humor rører beskuerne af hans billeder.
Kvium har med WETLAND næret sin skabertrang ved synet af vådt land, indtrængende vandmasser over vores kyster og bjerge af affald. Hverdagsmennesker, som lukker øjnene for alle trusler. Uopnåelige kvinder og ensomme knægte. Silende tårer og spredt fugleflugt. Som en reaktion på tiden netop nu.
Udstillingen er skabt som en totalinstallation til Nivaagaards Malerisamling og finder sted i den oprindelige del af museumsbygningen, stifteren Johannes Hages lille kunsttempel. Kvium har nærstuderet museets samling af renæssance og barok, ikke mindst de religiøse motiver, foruden de danske guldalderlandskaber, som udgør en historisk klangbund for hans WETLAND.
Nivaagaards Malerisamling ynder at trække naturen indenfor og byder den velkommen i et kviumsk univers anno 2024.
Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg fortæller:
Vi er taknemmelige for det privilegium, det er, at vise netop denne udstilling på Nivaagaards Malerisamling. Michael Kvium er blevet kaldt en neobarok kunstner, og vi har set frem til dette frugtbare møde under samme tag mellem Malerisamlingens egen ældre kunst og Kviums nye værker skabt til WETLAND.
Kvium er både en rebel på forkant og et klogt, generøst menneske – og så er han allerede blevet lidt af et koryfæ i dansk kunst. Det sidste kommer til stadighed bag på ham, men det er et faktum, at de fleste unge danskere har analyseret hans 'Køkkenscene' (1986) i skolen, og at utroligt mange kender og har fået gåsehud over hans værker.
Det har været dybt inspirerende at følge Kviums arbejdsproces omkring WETLAND, som samtidig markerer en ny fase hos ham i et nyt atelier i en ny bolig; et nyt livskapitel i et naturrigt landskab, hvor vand og land mødes i en fladstrakt kyststrækning. Ganske som her i Nivå Strandenge.
Vi glæder os til at byde vores gæster velkommen til WETLAND i efteråret og vinteren med – træk i gummistøvlerne og kom indenfor!
WETLAND - MIchael Kvium
5. oktober 2024 – 16. februar 2025
Tak til Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, der har muliggjort udstillingen gennem et treårigt samarbejde om Nivaagaards Malerisamling udstillingsprogram.
Tidslinje - Michael Kvium
1955
Michael Otto Albert Kvium bliver født ind i en katolsk familie i Horsens, som det femte barn i en søskendeflok på otte. Faderen er politiassessor, og moderen havde arbejdet som sekretær. I opposition mod sin katolske opvækst har Kvium i sin kunstnergerning hyppigt gengivet arketyper som nonner, kardinaler og martyrer, herunder Santa Lucia, i sine værker.
1972-79
Bliver medlem af Horsens Motorcykelklub. Interessen for motorcykler og den rebelske kultur omkring miljøet præger Kviums tidligste værker.
Uddannes som bladtegner og arbejder ved Horsens Folkeblad, indtil han i 1979 flytter til København og starter på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Undervises her af avantgardekunstnerne Albert Mertz (1920-1990) og Stig Brøgger (1941-2021). Under akademitiden deltager Kvium i en studietur til London og fascineres af barokmestrene på The National Gallery – særligt Rembrandts selvportrætter.
1980-1981
Debuterer på Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie Udstillingsbygning i København og deltager igen året efter.
1982-1983
Første soloudstillinger på Galleri 33 i Roskilde og Galleri A-Gruppen i København.
1984
Udfører performanceværkerne Cordelia I på Tranegaarden i Gentofte og Cordelia II på Kunsthal Charlottenborg sammen med Christian Lemmerz.
Stifter performancegruppen Værst sammen med Ingunn Jørgsted, Sonny Tronborg og Christian Lemmerz, senere tilslutter Pernille Winton og Sarah Boberg sig. Gennem absurditet og parodi eksperimenterede Værst med performancekunst, film og tegneserier. Efter 1989 indsnævres gruppens medlemmer til kun Kvium og Lemmerz.
Soloudstillingen Sorte 80'ere på Galleri A-Gruppen i København. I udstillingen ses Kviums første skildring af Santa Lucia.
1985
Dimitterer fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Får eget værksted sammen med Lise Malinovsky i Vingårdstræde i København. Modtager arbejdslegat fra Statens Kunstfond og udstiller i Horsens og København.
1986
Værst laver filmværket Grød med undertitlen Grum og grotesk situationsrapport fra en almindelig dansk families hverdag. Filmen er inspireret af Kviums velkendte maleri, En køkkenscene, fra samme år. Kviums værker i 1980’erne inspireres af hverdagens mørke sider, som stilles frem til frit skue.
Første udstilling i museumsregi på Horsens Kunstmuseum sammen med Lars Nørgaard. Modtager William H. Michaelsens Legat.
1987
Sammen med Lise Malinovsky og Lars Nørgaard rejser Kvium først til Madrid og efterfølgende Mojácar i Spanien. I Madrid oplever han for første gang barokkunstnerne Francisco de Zurbarán (1598-1664) og Diego Rodríguez Silva y Velázquez (1599-1660). Velázquez’ portrætter af dværge ved det spanske hof inspirerer i de kommende år til bl.a. serien Fools og senere installationen Sleepwalk.
Kvium laver soloudstillingen Kvinder på Galleri Prag i Hellerup, hvor særligt værkerne Hundeelskeren og Souvenir vækker opsigt. Udstiller i København, Køge og Aarhus samt i Frankrig og Tyskland.
Efter endnu et ophold i Mojácar maler Kvium en serie billeder, som han kalder RE.KVIUM. Inviteres til New Zealand for at lave litografier og åbner udstilling i Auckland, NZ.
1988
Udstillingen RE.KVIUM udstilles på Galleri Prag.
Ser Zurbarán-udstillingen på Grand Palais i Paris, herunder fremstilling af den blinde martyr Santa Lucia, der står med sine egne øjne på et fad. Barokkunstens mørke palet og figurative motiver indgår i Kviums stil i de kommende år.
Udstillingen Papirvirus vises på Horsens Kunstmuseum og Vestsjællands Kunstmuseum (Sorø). Modtager et rejselegat fra Statens Kunstfond og udstiller i Norge og Paris.
1989
Soloudstillingen Lucias øjne på Horsens Kunstmuseum baserer sig på Kviums betagelse af myten og Zurbaráns skildring heraf. Udstillingen rejser efterfølgende til Esbjerg Kunstmuseum og Herning Kunstmuseum.
Får nyt værksted i B&W’s tidligere fabrikshal på Christianshavn. Udstiller i København og Holte samt i Frankrig og Norge.
1990
Bliver redaktør på tidsskriftet Fredag sammen med Jens Martin Eriksen og Jens Christian Grøndahl. Modtager både Kunstfondens treårige stipendium og Jyllands-Postens Rejselegat. Rejser til USA og udstiller i England.
Får sønnen Jonathan med sin kone Kristin Gudnason.
1991
Til udstillingen Chorós på Ny Carlsberg Glyptotek i København maler Kvium for første gang menneskelignende kroppe i store, mørke rum, med mindelser om barokkens clairobscur. Som hos Zurbarán træder figurernes rekvisitter ud af de gængse sammenhænge og indgår i en større, abstrakt sammenhæng.
Udstiller i Aarhus og Aalborg samt i Holland og Norge.
1992-1993
Deltager i den store udstilling Inferno på Statens Museum for Kunst.
Udstiller i København, Hillerød, Horsens, Vejle samt i Sverige, Norge, Finland og Frankrig.
1994
Skaber filmen Voodoo Europa sammen med Christian Lemmerz. Udstiller i København, Roskilde og Randers samt i Sverige, Norge, Tyskland, Finland og Frankrig.
1995
Udstiller i København, Vejle og Aalborg samt i Skotland, Tyskland, Sverige og USA.
1996
Deltager i indvielsen af Arken, hvor performancegruppen Værst udfører værket Failagain Wake. Skabt med inspiration fra James Joyces eksperimenterende roman Finnegans Wake fra 1939 bliver Failagain Wake senere til Kvium og Lemmerz’ otte timer lange stumfilm The Wake.
Skaber sit første solovideoværk Attack & Defence. Udstiller i Horsens samt i USA.
1997
Udstillingen Circus Humanas på Århus Kunstmuseum (senere ARoS). Skaber i samarbejde med instruktør Katrine Wiedemann scenografien til Alice i underverdenen. Udstiller i Belgien, Tyskland og Italien.
1998
Deltager i den første Momentum-Biennale for ung kunst i Moss i Norge med installationen Sleepwalk. I udstillingen står fem korte senge, øjensynligt beregnet til dværge, men med alt for høje ben.
Udstillingen Fools på Horsens Kunstmuseum. Modtager den livsvarige hædersydelse fra Statens Kunstfond samt hæderslegat fra Ruth og Finn Torjussens Fond. Udstiller på Færøerne, Norge, Island, Italien, Tyskland, Skotland og USA.
1999-2001
Kunstophold på Art Omi, nord for New York.
Opfører The Wake med Christian Lemmerz i Danmark, Skotland, Portugal og en række sydamerikanske lande.
Modtager Eckersberg Medaljen. Udstiller i Norge, Tyskland, Holland, USA, Chile, Brasilien, Cuba og Argentina.
2002-2005
Indgår i Kunstrådet i en toårig periode. Udstiller i København, Herning, Horsens, Esbjerg samt i Sverige, Norge, Holland og USA.
2006
Den retrospektive soloudstilling Jaywalking eyes åbner på ARoS. Udstiller i København og Oslo.
2007
Udstillingen Silent Eye på Ordrupgaard, hvor malerier af birketræer er inspireret af omgivelserne ved sommerhuset i Asserbo.
2008-2009
Tre soloudstillinger i Kina. Udstiller i Horsens, Aarhus, København samt i Norge.
2010-2012
Modtager ridderkorset af Dannebrogordenen.
Udstillingen Freestyle Tales åbner på Kastrupgårdsamlingen og udstiller efterfølgende på Faroe Islands Museum of Art, Horsens Kunstmuseum og Horst-Janssen Museum i Oldenburg, Tyskland. Udstiller i Hillerød, Charlottenlund, Aarhus, Esbjerg, samt i Norge, Tyskland (igen) og Kina.
2013-2016
Udstillingerne Real Monsters på KUNSTEN i Aalborg og Fools på ARoS i Aarhus. Skaber scenografi til teaterforestillingen The Black Rider på Betty Nansen Teatret og udstiller i Sverige, Tyskland, Italien, Belgien og Kina.
2017-2020
Soloudstillingen Cirkus Europa åbner på Arken og rejser til Kunsthal Rotterdam i Holland. Flygtningekrisen i 2015 inspirerer til udstillingen, som afspejler et Europa i hastig forandring.
Horsens Kunstmuseum åbner Kvium-salen. Museet har i dag en af de største samlinger af Kviums værker. Udstiller i Kolding, Holte og København samt i Norge, Tyskland og Kina. Covid-19 sætter i en periode udstillinger på pause.
2022-2023
Indvier bronzeskulpturen Hverdag på Horsens havn. Udstiller i København, Kolding og Gudhjem.
2024
Udstilling hos Nils Stærk i foråret og i efteråret udstillingen WETLAND på Nivaagaards Malerisamling – foruden andre projekter.
Billeder
Om Nivaagaards Malerisamling:
Nivaagaards Malerisamling er et klassisk kunstmuseum med en unik samling af 500 års verdenskunst - fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder - og skiftende særudstillinger med nyere eller moderne kunst. Museet ligger i en smuk gammel rododendronpark, der også huser det populære 'Reservat for truede ord' med omkring 100 ord, som er ved at forlade vores sprog
Følg pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Jul på Malerisamlingen22.11.2024 12:18:54 CET | Pressemeddelelse
Jul på Nivaagaards Malerisamling er juleklip til hjerternes fest den første søndag i advent, fællespisning og fællessang der synger julen ind, oplæsning af Selma Lagerlöfs 'Sankt Lucia' ved skuespiller Karen-Lise Mynster med Lucia-optog, gratis introduktioner hver torsdag i den aktuelle Kvium-udstilling WETLAND og julefrokost på museet 2. juledag.
Historisk nyudgivelse om museets hollandske og flamske samling21.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 28. november 2024 udgives det første store katalog over Nivaagaards Malerisamlings hollandske og flamske samling Dutch and Flemish Painting at The Nivaagaard Collection. Det rigt illustrerede katalog bringer fornyet opmærksomhed til den betydningsfulde danske samling af 57 hollandske og flamske malerier. For første gang i over et århundrede er denne samling blevet grundigt undersøgt, hvilket har resulteret i nye indsigter og opdagelser på baggrund af kunsthistorisk og teknisk forskning. Nivaagaards Malerisamling inviterer på udgivelsesdagen til et gratis foredrag med forskerne Jørgen Wadum og Angela Jager, der præsenterer highlights fra bogen og de tre års forskning, der ligger til grund for den historiske udgivelse.
Friedrichs farver på Nivaagaards Malerisamling13.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
FOREDRAG: Lilian Munk Rösing har høstet flotte anmeldelser for sin seneste udgivelse Friedrichs farver, der kaster et nyt blik på romantikkens store landskabsmaler Caspar David Friedrich. 2024 markerer 250-året for hans fødsel, og tirsdag 19. november besøger Lilian Munk Rösing Nivaagaards Malerisamling og fortæller om Friedrichs liv og fascinationen af farverne og billedrummet i hans malerier.
Nivaagaards Malerisamling erhverver Carl Blochs mesterportræt af H.C. Andersen12.11.2024 13:49:17 CET | Pressemeddelelse
Carl Blochs Portræt af H.C. Andersen fra 1869 er et af de bedste portrætter udført af eventyrdigteren i levende live – selv om modellen selv fandt sit hår for gråt og ærgrede sig over en fedtplet på tøjet. Nivaagaards Malerisamling har siden 2019 haft portrættet deponeret fra en schweizisk privatsamler, som ikke måtte føre det ud af landet pga. eksportforbud. Nu er det lykkedes museet at erhverve værket, der præsenteres nyrestaureret i en særophængning med et udvalg af samlingsværker fra H.C. Andersens elskede Italien.
Syng dig grøn!24.10.2024 09:56:41 CEST | Pressemeddelelse
Kan fællessang være bæredygtig og spille en rolle for en grønnere fremtid? Ifølge sociolog, sangskriver og fællessangsaktivist Anette Prehn: JA! Nivaagaards Malerisamling inviterer til fællessangsforedrag og fællesspisning med en grøn agenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum