F&P: Rettidig omhu, at nyt landdistriktsudspil indtænker klimaskader

Flere sommerhuse i landdistrikterne er ét blandt mange forslag, der skal sikre fortsat udvikling i hele landet, lyder det i et udspil fra regeringen. F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – hilser udspillet velkommen og hæfter sig positivt ved, at klimasikring af sårbare områder er tænkt ind.

2500 flere fritidsboliger. Det er blandt de tiltag, der skal sikre udvikling i danske landdistrikter ifølge ”Sammenhæng og balance – frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark” – regeringens landdistriktspolitiske udspil, der netop er fremlagt.

F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – glæder sig over, at risikoen for klimarelaterede skader i udsatte områder er tænkt ind i udspillet.

- Som samfund er det godt med et klart fokus på vores landdistrikter – ligesom der er brug for et fokus på ikke at bygge nyt i klimamæssigt sårbare områder. Derfor er vi glade for, at regeringen specifikt nævner, at der ikke skal bygges i områder, der er i fare for at blive oversvømmet, siger Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P.

Han peger på, at der i dag er udpeget 14 områder, som har særlig risiko for oversvømmelse i fremtiden – 12 af dem ligger ved kyster ud til hav eller fjord. Og områderne bliver ikke færre.

- Det er vigtigt, at vi ikke bygger ved kysten nu for at løse ét problem, for så i ikke så fjern fremtid at stå med et andet, nemlig oversvømmede huse. Vi kan risikere, at huse bliver for dyre at forsikre – eller i sidste ende umulige at forsikre, siger Kent Damsgaard.

F&P opfordrer regeringen og Folketinget til at gå sammen om en national klimatilpasningsplan, som sikrer yderligere hjælp og fokus på ejendomme i de mest udsatte områder.

- Vi har grundlæggende brug for at få ændret planloven, så det ikke er muligt at bygge nyt i risikoområder. Og samtidig sikre noget hjælp til de boligejere, som i dag bor i de mest udsatte områder, siger Kent Damsgaard.

F&P: Lempelse af velfærdsforliget bør samtænkes med bedre rammer for pensionsopsparing13.8.2024 20:04:29 CEST | Pressemeddelelse

Socialdemokratiet lægger op til at indføre en mere lempelig indeksering af danskernes folkepensionsalder, efter den i 2025 justeres til 70 år i 2040 og frem. Det er en politisk beslutning, hvad folkepensionsalderen skal være. En mere lempelig indeksering af pensionsalderen i fremtiden vil med danskernes stigende levealder dog stille endnu større krav til danskernes egen pensionsopsparing, understreger F&P.