Varmepumpesalget flader ud på katastrofalt lavt niveau

Salget af vandbårne varmepumper faldt med 74 procent det seneste kvartal sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. TEKNIQ Arbejdsgiverne ser tegn på stabilisering, men der er fortsat lang vej til en sund udvikling. Derfor er der brug for en målrettet indsats for at få op den grønne omstilling på ret køl igen.

De nyeste tal fra Energistyrelsen viser en alarmerende nedgang i salget af vandbårne varmepumper, der typisk bruges til opvarmning af helårsboliger.

I andet kvartal af 2024 er salget faldet med hele 74 procent i forhold til samme periode året før, og det fortsætter en nedadgående trend, hvor markedet allerede har oplevet et fald på 81 procent i første kvartal. Udviklingen truer med at kvæle den grønne omstilling uden for byerne og viser et akut behov for at gentænke de nuværende tilskudsordninger.

- Den grønne omstilling lider, da tallene vidner om et varmepumpemarked, der er hamret flere år tilbage. Boligejerne holder i stigende grad fast i deres gamle olie- og gasfyr i stedet for at skifte til grønne alternativer, siger Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Udviklingen kalder derfor stadig på et skarpt politisk fokus på at få den grønne omstilling op i gear igen, men samtidig er der grund til at tro, at bunden er ved at være nået.

- Selvom det er et katastrofalt lavt niveau, så fornemmer vi også blandt vores medlemmer, at bunden er ved at være nået, så salget igen kan bevæge sig opad. Det kommer dog ikke til at ske fra den ene dag til den anden, siger Troels Hartung.

Tre afgørende tiltag for at vende udviklingen

1. Opgør med stop-and-go: Omdan puljerne til fradrag. Det giver borgerne mulighed for at handle, når de er klar til at investere, og fjerner den stop-and-go-effekten, der skader markedet.
  2. Fokus på landdistrikterne: Gør det mere attraktivt at investere i varmepumper i områder uden udsigt til fjernvarme, og der hvor økonomien er den største udfordring.
  3. Klar besked: Sørg for at alle ejere af olie- og gasfyr har klar besked om deres muligheder for fortsat at bruge fyr til opvarmning, eller om de skal skrifte til fjernvarme eller varmepumpe.

Salget af vandbårne varmepumper

Luft/vand-varmpumper + jordvarmeanlæg, procentvis forskel i forhold til samme tid året forinden:

1. kvt 2023 9.252 3%

2. kvt 2023 6.586 -33%

3. kvt 2023 4.790 -51%

4. kvt 2023 3.771 -67%

1. kvt 2024 1.795 -81%

2. kvt 2024 1.732 -74%

Kilde: Energistyrelsen/TEKNIQ Arbejdsgiverne

Yderligere information, kontakt:

Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 28737339 / trh@tekniq.dk

Salget af varmepumper fordelt på typer. Kilde: Energistyrelsen/TEKNIQ Arbejdsgiverne
Salget af vandbårne varmepumper (luft/vand og jordvarmeanlæg) sammenlignet med samme periode året forinden. Kilde: Energistyrelsen / TEKNIQ Arbejdsgiverne
Troels Hartung, bæredygtighedschef i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.