Byggebranchen går glip af robotgevinster

Bygge- og anlægsbranchen halter gevaldigt efter industrien, når det kommer til at udnytte kunstig intelligens og automatisering i dagligdagen. Ny analyse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund dokumenterer, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen med mangel på elektrikere.

En afmærkningsrobot er et af de oplagte eksempler på, hvordan byggebranchen kan lade manuelle opgaver erstatte af robotter. Illustration: AI-genereret

Mens cirka 38 procent af industrivirksomhederne bruger robotteknologi, så er billedet helt anderledes i bygge- og anlægsbranchen, viser dagens nye tal fra Danmarks Statistik. Her melder statistikken kun tre procent.

Brugen af kunstig intelligens er stigende, men byggebranchen halter stadig efter industrien.

Det er en skam, da en ny analyse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-Forbund viser, at netop brugen af robotteknologi helt bogstaveligt kan være den hjælpende hånd i dagligdagen med stor mangel på blandt andet elektrikere.

- Vi har vist et stort uindfriet potentiale for at automatisere og opnå effektiviseringsgevinster, som jeg håber, får flere i branchen til at tage springet ud i “robothavet”, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Teknologisk værn mod mangel på medarbejdere

Og det behøver ikke at være science fiction og fremtidsmusik. Faktisk kan op mod 14 procent af den forventede mangel på arbejdskraft i elbranchen i 2030 løses ved, at installationsvirksomhederne tager de kendte automationsløsninger i brug. Vel at mærke dem, de kan købe allerede i dag, viser analysen.

- Industrivirksomhederne har gennem årtier gjort brug af robotteknologi. Nu er teknologierne modnet, og kombinationen med AI gør det helt oplagt for virksomhederne i byggebranchen også at træde ind på den scene og høste gevinsterne, siger Maria Schougaard Berntsen.

I løbet af projektet blev 13 elektrikeropgaver på tværs af renovering, service og nybyggeri fremhævet som egnede til at blive automatiseret og optimeret med ny eller eksisterende teknologi. Det afslørede et stort potentiale i at automatisere opgaver som træk af kabler, hulboring i vægge og lofter, opmåling og afmærkning samt rilleskæring.

- Vi har manglet et overblik over automationsmulighederne i branchen. Nu kan vi vise, hvordan man kan gribe det an – og at selv mindre virksomheder kan drage fordele af automatisering uden, at det behøver at koste en bondegård. De bedste resultater kommer, når ledelse og medarbejdere er i dialog om mulighederne, siger Lars B. Sørensen, områdeleder i Dansk El-Forbund.

På tværs af installationsbranchen kan automatisering af disse opgaver med eksisterende teknologi frigøre arbejdstid tilsvarende 929 årsværk (14 procent af den forventede mangel i 2030), ifølge estimater fra HowToRobot.

HowToRobot vurderer, at der kan frigøres helt op til 4.660 årsværk blandt elektrikerne, hvis der investeres i at udvikle nye løsninger. Det svarer til 70 procent af den forventede mangel på elektrikere i 2030.

Yderligere information, kontakt:

Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 51 30 95 37 / msb@tekniq.dk

Lars B. Sørensen, områdeleder i Dansk El-Forbund: 23 20 57 23 / lbs@def.dk

Byggebranchens brug af robotter ligger væsentligt under industrien, viser nye tal. Kilde: Danmarks Statistik
Kunstig intelligens er på fremmarch, men der er stadig lang vej til niveauet i industrien. Kilde: Danmarks Statistik

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.