Historisk stor bevilling skal give Danmark verdens bedste naturvidenskabelige undervisere
Med forskning i international topklasse og 125 millioner kroner i ryggen fra Novo Nordisk Fonden skal Københavns Universitet sammen med Aarhus og Syddansk Universitet gøre os klogere på, hvordan man leverer den bedste naturvidenskabelige undervisning på universiteterne. Satsningen er den største enkeltstående satsning på globalt plan og bringer Danmark i front på et historisk underprioriteret område.
Verden har brug for naturvidenskabelige kandidater fra universiteterne som aldrig før. Men de danske naturvidenskabelige uddannelser er udfordret af et højt frafald af studerende og på forskningsintensive universiteter kan det være svært at skabe gode incitamenter til at alle underviserne udvikler deres undervisningskompetencer.
Med en historisk stor bevilling på 125 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden skal Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet stå i spidsen for et nyt center, der med nyskabende forskning skal ændre tilgangen til den naturvidenskabelige undervisning på universiteterne i Danmark.
Der mangler nemlig tilstrækkelig forskning, som beskriver de bedste måder at lave naturvidenskabelig undervisning på. Den viden, vi i dag lægger til grund for undervisningen, kommer i stor stil fra andre lande som fx USA og passer ikke nødvendigvis godt til de danske universitetsmiljøer.
”Meget af den viden, vi læner os op ad, kommer fra uddannelsessystemer og kulturer, som slet ikke ligner vores og er derfor mindre brugbare i en dansk kontekst. Bevillingen giver os muligheden for at blive klogere på den bedste måde at undervise danske studerende i de naturvidenskabelige uddannelser,” siger professor Jan Alexis Nielsen, institutleder på Institut for Naturfagenes Didaktik.
Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden, Berith Bjørnholm, siger om bevillingen:
”Vi er meget stolte af at støtte et center, som skal bidrage til den høje kvalitet på de danske universiteters science-uddannelser. USE-Centeret er et unikt initiativ – også på internationalt plan – som vil bringe Danmark helt i front i forhold til fagdidaktisk forskning og udvikling inden for de naturvidenskabelige uddannelser. Med centeret får underviserne inspiration til at udvikle deres praksis på et forskningsmæssigt grundlag.”
Undervisere skal klædes bedre på
På de danske naturvidenskabelige universitetsuddannelser er det i høj grad den enkelte underviser, der løbende tilpasser sin undervisning til virkeligheden og selv finder ud af hvordan undervisningen fx fungerer bedst digitalt eller hvordan hjælpelærer bruges mest optimalt.
”I dag må underviserne prøve sig lidt frem, fordi vi ikke har en solid fagdidaktisk viden bygget på forskning at støtte sig op ad både når det gælder design af pensum og valg af undervisningsmetode,” siger Jan Alexis Nielsen.
I den nuværende uddannelse af undervisere på universiteterne er der ikke nogen samlet eller koordineret kompetenceudvikling for dem efter de har gennemgået et pædagogikum. Men det nye center skal bl.a. udbyde forskellige former for videndeling og kompetenceudvikling i form af kurser, seminarer, workshops og netværk.
”Vi skal klæde vores undervisere bedst muligt på til at levere en professionel undervisning og i højere grad træffe beslutninger om vores undervisning og uddannelser på et forskningsbaseret grundlag,” siger Jan Alexis Nielsen.
I disse år er uddannelserne også udfordret af, at de nye generationer af universitetsstuderende er en langt mere broget skare end tidligere. En skare, som kommer fra alle dele af samfundet og med andre idealer og verdensbilleder end tidligere. Og det stiller nye krav til undervisningen og uddannelserne.
”Det, vi gjorde for 10 år siden, kan vi ikke gøre i dag, for de nye generationer af studerende kommer med helt andre ting, de er gode til og nye måder at se sig selv på. Derfor skal vi også lære vores studerende bedre at kende, så vi kan tilpasse undervisningen til dem,” forklarer Jan Alexis Nielsen.
Største satsning nogensinde globalt
Over de næste fem år skal det nye center, The Novo Nordisk Foundation Center for University Science Education (USE Center), gennemlyse de naturvidenskabelige fagområder. I samarbejde med undervisere og uddannelsesledere skal centret identificere problemer og udfordringer, som der skal forskes i og udvikles værktøjer til at løse.
Satsningen betegnes af Jan Alexis Nielsen som den største enkeltstående satsning inden for naturvidenskabernes fagdidaktik på globalt plan. Men også som en satsning, der har været tiltrængt på et forskningsområde, der indtil nu har været underprioriteret.
”Vi har samlet set modtaget omkring 20 millioner kr. i bevillinger de sidste 20 år til dette område. Det har selvfølgelig betydet, at forskningen har været spredt ud på mindre projekter og dermed har det været mere spredt fægtning. Med bevillingen på 125 mio. kr. over fem år bliver Danmark førende på området, og vi kan vi levere en helstøbt indsats, som kommer til at få stor betydning for de næste mange generationer af naturvidenskabelige studerende,” siger Jan Alexis Nielsen.
Berith Bjørnholm tilføjer: ”Novo Nordisk Fonden vil gerne styrke prestige og prioritering af undervisningen på de naturvidenskabelige uddannelser. Vi vil gerne bidrage til en kultur, hvor nytænkning og udvikling af engagerende og inkluderende undervisning er i fokus og derved støtte universiteterne i at uddanne stærke kandidater, som skal være med til at skabe en bæredygtig og sund fremtid.”
Om alt går vel vil centret modtage en bevilling til at fortsætte i yderligere tre år. Efter de otte år, og når missionen er afsluttet, vil flere end 2.000 undervisere og 15.000 studerende på naturvidenskabelige uddannelser i Danmark få langsigtet gavn af et nyt innovativt økosystem for naturvidenskabelig undervisning.
The Novo Nordisk Foundation Center for University Science Education forbinder en centerhub på Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet med satellitter på Aarhus og Syddansk Universitet og med førende internationale miljøer som strategiske partnere.
Mere om The Novo Nordisk Foundation Center for University Science Education (USE):
USE-Centrets mission er at styrke naturvidenskabelig uddannelse på de danske universiteter ved at forbedre ekspertise og kapacitet inden for forskning i naturvidenskabelig uddannelse og kvaliteten af pensum, undervisernes kompetencer og de studerendes læring.
Centret har 4 kerneindsatser:
- USE-CHANGE: Forskningsbaseret kompetenceudvikling og formidlingsaktiviteter for undervisere og uddannelsesledere. Det langsigtede mål er at sikre, at universiteternes videnskabelige programmer designes, drives og udvikles på baggrund af forskningsbaseret viden og at sikre systemisk anerkendelse af undervisning som et væsentligt aspekt af undervisernes profession.
- BRUG AF FORSKNING: Samarbejdsprojekter om fagdidaktisk forskning inden for tre områder på tværs af partnere og på tværs af discipliner. Det langsigtede mål er at opbygge et fremtrædende forskningsmiljø i Danmark med forskning, der både er genereret af og informerer om undervisningspraksis.
- USE-SCHOLAR: Finansiering af 11 ph.d.-studerende ved de tre partnermiljøer. Det langsigtede mål er at skabe en robust pipeline af talenter med et solidt fodfæste i disciplinen, i undervisningspraksis og i fagdidaktisk forskning.
- USE-EXCHANGE: Finansiering af internationale professorers besøg i de danske miljøer og rejsestipendier til danske USE-forskere og undervisere fra universiteternes naturvidenskabelige uddannelser, der tager til udlandet. Det langsigtede mål er at styrke dansk fagdidaktisk forsknings internationale status.
Nøgleord
Kontakter
Jan Alexis Nielsen
Professor
Institutleder
Institut for Naturfagenes Didaktik
Københavns Universitet
janielsen@ind.ku.dk
+4535320361
Michael Skov Jensen
Journalist og teamkoordinator
Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Københavns Universitet
msj@science.ku.dk
+4593565897
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
How chemical reactions deplete nutrients in plant-based drinks13.12.2024 10:38:06 CET | Press release
A University of Copenhagen study of plant-based drinks reveals a common issue: they are lacking in proteins and essential amino acids compared to cow’s milk. The explanation lies in their extensive processing, causing chemical reactions that degrade protein quality in the product and, in some cases, produce new substances of concern.
One of world's largest glacier floods triggered in Greenland12.12.2024 11:03:34 CET | Pressemeddelelse
For the first time, scientists have observed the release of a massive glacial lake outburst in East Greenland, where more than 3,000 billion liters of meltwater were unleashed in just weeks. This rare, natural flooding event, witnessed by University of Copenhagen researchers, provides new insight into the immense and potentially hazardous forces that meltwater can unleash.
Coming soon – offline speech recognition on your phone12.12.2024 09:39:46 CET | Press release
More than one in four people currently integrate speech recognition into their daily lives. A new algorithm developed by a University of Copenhagen researcher and his international colleagues makes it possible to interact with digital assistants like “Siri” without any internet connection. The innovation allows for speech recognition to be used anywhere, even in situations where security is paramount.
Talegenkendelse på telefonen kan snart klares uden internet12.12.2024 09:08:06 CET | Pressemeddelelse
I dag har mere end hver fjerde gjort talegenkendelse til en del af hverdagen. Ny algoritme, fra forsker ved Købehavns Universitet og internationale kollegaer, gør det for første gang muligt at tale med ”Siri” og andre digitale assistenter uden internetforbindelse. Med opfindelsen vil talegenkendelse kunne bruges hvor-som-helst, men også når sikkerheden er højeste prioritet.
Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring12.12.2024 06:07:00 CET | Pressemeddelelse
En analyse af indholdet i plantebaserede drikke viser, at de har én ting tilfælles: De er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk er. Forklaringen ligger i den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer både forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum