DI: Temu er nu mere kendt end Amazon blandt danskerne

Den kinesiske webshop Temu er ikke kun populær blandt de danske forbrugere, men er på kort tid også blevet mere kendt end andre onlineplatforme som Amazon, eBay og CDON. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri om danskernes forhold til onlineplatforme.

Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel

- Temu er strøget direkte ind i danskernes bevidsthed, og det er der to store grunde til: Den ene hænger sammen med deres massive online markedsføring, og den anden grund er den store kritik, der har været af netop deres markedsføring og forretningspraksis, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, der er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.

Temu er på 3. pladsen over de mest kendte onlineplatforme herhjemme, kun overgået af tyske Zalando og svenske Boozt.com. Den kinesiske webshop, Temu har med sin kendskabsgrad på 71% overhalet både eBay, Wish, Amazon.co.uk, Amazon.de og CDON.

Første gang på listen

Et repræsentativt udsnit af danskerne er i andet kvartal af 2024 blevet bedt om at forholde sig til hvilke af en lang række af onlineplatforme, som de kender. Foruden Temus placering på 3. pladsen, så kan man også finde den kinesiske webshop, Shein med i top 10 med et kendskab på 46% blandt danskerne.

- Det er nærliggende at antage, at det kun er på grund af den store medieomtale, men vi har i en tidligere analyse fortalt, at både Temu og Shein er på top 10 over de mest populære webshops også, så der er ingen tvivl om, at deres massive markedsføring og lave priser har været med til at nå danskerne, siger Jacob Kjeldsen.

Ikke kun de unge

- Selvom de unge forbrugere har det højeste kendskab til Temu på hele 86%, hvilket er meget højt, så er det stadig 6 ud af 10 seniorer, der kender til platformen. Og andelen af seniorer, der har købt en vare på Temu i de sidste seks måneder, er den samme som de unge forbrugere. Så det er slet ikke kun de unge, der bruger Temu, siger Jacob Kjeldsen.

22% af danskerne har i de seneste seks måneder handlet på den kinesiske webshop, Temu, viser analysen, og i Nordjylland er det på hele 28%.

Både Temu og Shein er i EU-kommissionens søgelys for brud på de fælleseuropæiske regler, når det kommer til deres forretningspraksis, produkter på platformen og deres markedsføring, og det glæder Jacob Kjeldsen:

- Der er flere tegn på, at de ikke overholder reglerne, hvilket skaber en unfair konkurrence for danske handelsvirksomheder. Senest i dag, hvor Forbrugerrådet Tænk dumper 30 ud af 38 produkter i deres test. Derfor er vi glade for, at EU-kommissionen har afkrævet Temu svar – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf.

Og Jacob Kjeldsen er klar til at skrue yderligere op:

- Hvis det viser sig, at de nye regler ikke er nok, så skal vi være klar til at gøre mere. For vi skal have sikre produkter til forbrugerne og fair konkurrencevilkår for de danske virksomheder.

EU’s Digital Services Act trådte i kraft i februar 2024, og det nye regelsæt stiller flere krav til store online platforme, når det kommer til bl.a. forbrugersikkerheden. Hvis en stor online platform ikke overholder reglerne, så kan EU-kommissionen give onlineplatforme som Temu en bøde på op til 6 procent af den årlige omsætning.

DI’s undersøgelse om globale onlinemarkedspladser for 2024 er vedhæftet denne pressemeddelelse.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel

Regeringens Afrika-strategi vil øge danske investeringer i Afrika26.8.2024 10:21:33 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens nye strategi for dansk samarbejde med Afrika kobler bistand, handel og danske investeringer på kontinentet sammen. Dermed bidrager strategien til, at Danmark og EU kan udgøre et reelt alternativ til Kina. Ifølge dansk Industri (DI) er det den helt rigtige retning både for at styrke det dansk-afrikanske samarbejde og til at skabe bæredygtig vækst og flere job i Afrika. Nu venter den store opgave med at omsætte visionerne til handel, investeringer og partnerskaber, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

General Manager for DI i Sydkorea Lasse Broe Honorè fylder 40 år: Fra toplobbyist i Danmark til bannerfører for danske virksomheder i Sydkorea15.8.2024 08:00:16 CEST | Pressemeddelelse

Lasse Broe Honoré, der den 19. august fylder 40 år, har for nylig valgt en helt ny vej i sin karriere. For et halvt år siden flyttede Lasse til Seoul i Sydkorea for at etablere Dansk Industris ny landekontor hos den lovende asiatiske handelspartner. Flytningen skete efter, at han i næsten 18 år havde haft politik som sin hjemmebane. Både som særlig rådgiver, kampagnechef, landsformand for Konservativ Ungdom samt i en årrække som lobbyist i Rud Pedersen Public Affairs Company og som underdirektør i Dansk Industri (DI). Den politiske interessevaretagelse er nu skiftet ud. I stedet for i DI at spille erhvervslivets bolde til danske politikere, spiller han nu bolde til sydkoreanske virksomheder og beslutningstagere for at hjælpe danske virksomheders eksport og investeringer i det asiatiske land. Lasse kalder selv baneskiftet for et naturligt ryk og nyder ansvaret for at understøtte danske virksomheder. Ifølge Lasse Honore er Sydkorea er et land drevet af ønsket om at lykkes. Det giver stor