DI: Temu er nu mere kendt end Amazon blandt danskerne
Den kinesiske webshop Temu er ikke kun populær blandt de danske forbrugere, men er på kort tid også blevet mere kendt end andre onlineplatforme som Amazon, eBay og CDON. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri om danskernes forhold til onlineplatforme.

- Temu er strøget direkte ind i danskernes bevidsthed, og det er der to store grunde til: Den ene hænger sammen med deres massive online markedsføring, og den anden grund er den store kritik, der har været af netop deres markedsføring og forretningspraksis, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, der er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.
Temu er på 3. pladsen over de mest kendte onlineplatforme herhjemme, kun overgået af tyske Zalando og svenske Boozt.com. Den kinesiske webshop, Temu har med sin kendskabsgrad på 71% overhalet både eBay, Wish, Amazon.co.uk, Amazon.de og CDON.
Første gang på listen
Et repræsentativt udsnit af danskerne er i andet kvartal af 2024 blevet bedt om at forholde sig til hvilke af en lang række af onlineplatforme, som de kender. Foruden Temus placering på 3. pladsen, så kan man også finde den kinesiske webshop, Shein med i top 10 med et kendskab på 46% blandt danskerne.
- Det er nærliggende at antage, at det kun er på grund af den store medieomtale, men vi har i en tidligere analyse fortalt, at både Temu og Shein er på top 10 over de mest populære webshops også, så der er ingen tvivl om, at deres massive markedsføring og lave priser har været med til at nå danskerne, siger Jacob Kjeldsen.
Ikke kun de unge
- Selvom de unge forbrugere har det højeste kendskab til Temu på hele 86%, hvilket er meget højt, så er det stadig 6 ud af 10 seniorer, der kender til platformen. Og andelen af seniorer, der har købt en vare på Temu i de sidste seks måneder, er den samme som de unge forbrugere. Så det er slet ikke kun de unge, der bruger Temu, siger Jacob Kjeldsen.
22% af danskerne har i de seneste seks måneder handlet på den kinesiske webshop, Temu, viser analysen, og i Nordjylland er det på hele 28%.
Både Temu og Shein er i EU-kommissionens søgelys for brud på de fælleseuropæiske regler, når det kommer til deres forretningspraksis, produkter på platformen og deres markedsføring, og det glæder Jacob Kjeldsen:
- Der er flere tegn på, at de ikke overholder reglerne, hvilket skaber en unfair konkurrence for danske handelsvirksomheder. Senest i dag, hvor Forbrugerrådet Tænk dumper 30 ud af 38 produkter i deres test. Derfor er vi glade for, at EU-kommissionen har afkrævet Temu svar – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf.
Og Jacob Kjeldsen er klar til at skrue yderligere op:
- Hvis det viser sig, at de nye regler ikke er nok, så skal vi være klar til at gøre mere. For vi skal have sikre produkter til forbrugerne og fair konkurrencevilkår for de danske virksomheder.
EU’s Digital Services Act trådte i kraft i februar 2024, og det nye regelsæt stiller flere krav til store online platforme, når det kommer til bl.a. forbrugersikkerheden. Hvis en stor online platform ikke overholder reglerne, så kan EU-kommissionen give onlineplatforme som Temu en bøde på op til 6 procent af den årlige omsætning.
DI’s undersøgelse om globale onlinemarkedspladser for 2024 er vedhæftet denne pressemeddelelse.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Dagen før valget: det handler om mere end velfærd13.11.2025 07:45:00 CET | Presseinvitation
Hvordan skaber vi de bedste lokale rammer for en stærk industri og en privat sektor med arbejdspladser til almindelige danskere – og hvor skal pengene til velfærden komme fra? Dagen før valget sætter lønmodtagerne og arbejdsgiverne fra CO-industri og Dansk Industri dette centrale spørgsmål til debat med konkrete eksempler fra landets kommuner.
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
Danmark stiller stærkt ved COP30 trods udfordrende geopolitisk landskab5.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når verdens ledere, virksomheder og civilsamfund samles til FN’s klimakonference COP30 i Belém, Brasilien, fra 10. til 21. november 2025, deltager Danmark med en erhvervsdelegation, der viser, hvordan danske virksomheder bidrager til at omsætte globale klimaambitioner til konkret handling og investering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum