Årets pindsvinetælling fik hele Danmark ud i naturen

Flere end 16.000 pindsvin blev registreret på tværs af landet i forbindelse med årets pindsvinetælling 10. august. Danskernes data skal bruges til at blive klogere på artens udbredelse herhjemme, lyder det fra WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen, der står bag tællingen med støtte fra Nordea-fonden.

Hele Danmark var med til at tælle pindsvin lørdag den 10. august
Hele Danmark var med til at tælle pindsvin lørdag den 10. august Grafik: Signe Marie Ohrt/WWF Verdensnaturfonden

Pindsvin er en folkekær art. Det blev tydeligt lørdag den 10. august, hvor danskerne for anden gang talte pindsvin på opfordring fra WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforsker Sophie Lund Rasmussen.

I forbindelse med optællingen blev der foretaget 10.263 registreringer af i alt 16.627 pindsvin over hele landet*. Mens der sidste år var en høj koncentration af registreringer i de større byer, var der i år stor lokal opbakning i alle afkroge af Danmark, så hele danmarkskortet er repræsenteret i tællingen.

”Vi har igen i år oplevet en meget stor interesse fra danskerne i pindsvinetællingen, og vi har fået hele Danmark med. Det er enormt positivt at se det store engagement i dansk natur og i at passe på vores arter,” siger Line Gylling, der er chef for dansk natur i WWF Verdensnaturfonden.

Pindsvinebestanden er kortlagt

Data fra tællingen bruger WWF Verdensnaturfonden og pindsvineforskeren til at blive klogere på artens udbredelse, da den kan være i tilbagegang. Det formoder Sophie Lund Rasmussen på baggrund af sin eksisterende forskning og fra andre europæiske lande, hvor pindsvinebestanden går tilbage.

"Jeg er simpelthen så taknemmelig for den store indsats danskerne har lagt i at hjælpe os med at kortlægge pindsvinebestanden. Den indsamlede viden kan jeg bruge i min videre forskning til at optimere og målrette bevaringsarbejdet for Danmarks pindsvin,” siger Sophie Lund Rasmussen.

Data fra pindsvinetællingerne sammenlignes år for år, men der skal flere års registreringer til, før man kan se udviklingen. Derfor er det vigtigt, at tællingen gentages årligt.

Danmarks pindsvinetælling er støttet af Nordea-fonden med 2,6 millioner kroner. Næste år finder tællingen sted 9. august.

*Se regionale tal herunder.

Om Danmarks pindsvinetælling 2024:

• Der er registreret 16.267 pindsvin i perioden 10. august til 14. august*
    • Region Sjælland: 4.244
    • Region Hovedstaden: 2.700
    • Region Syddanmark: 3.439
    • Region Midtjylland: 3.494
    • Region Nordjylland: 2.390
  • 1107 personer registrerede, at de kiggede, men ikke så pindsvin
  • 732 personer registrerede i alt 954 trafikdræbte pindsvin
  • 49 personer registrerede i alt 49 døde pindsvin, som ikke var trafikdræbte
  • 8375 personer registrerede 15.264 levende pindsvin

I 2023 blev der registreret 25.000 pindsvin i hele landet.