F&P: Lempelse af velfærdsforliget bør samtænkes med bedre rammer for pensionsopsparing

Socialdemokratiet lægger op til at indføre en mere lempelig indeksering af danskernes folkepensionsalder, efter den i 2025 justeres til 70 år i 2040 og frem. Det er en politisk beslutning, hvad folkepensionsalderen skal være. En mere lempelig indeksering af pensionsalderen i fremtiden vil med danskernes stigende levealder dog stille endnu større krav til danskernes egen pensionsopsparing, understreger F&P.

Danskerne lever længere og længere, og Folketingets partier aftalte derfor med Velfærdsforliget i 2006 løbende at justere folkepensionsalderen for at langtidssikre dansk økonomi. Socialdemokratiet foreslår nu at lempe fremtidige indekseringer, efter den i 2025 hæves til 70 år i 2040. Set fra F&P er det entydigt op til det politiske flertal af fastsætte folkepensionsalderen. Hvis der er politisk flertal for en fremtidig lempelse af indekseringen, vil det dog være oplagt, at politikerne samtidig styrker incitamentet til, at danskerne sparer mere op til deres egen pension.

- Hvis et politisk flertal kan finde et tilstrækkeligt solidt økonomisk råderum til at finansiere en lempet indeksering af folkepensionsalderen, så er det selvfølgelig en mulig politisk prioritering. Men hvis mange danskere får flere år på pension, så vil det samtidig stille endnu større krav til, at danskerne har en solid og god pensionsopsparing, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han peger på, at Pensionskommissionen, som blev nedsat af den tidligere regering, blandt andet foreslog at øge fradraget for pensionsopsparing.

- Den seneste tid har der været en del debat om, hvorvidt nogle grupper af unge sparer for meget op til pension, fordi pensionsalderen stiger mange år frem. Hvis forslaget om en lempet indeksering bliver til virkelighed, bliver der tværtimod brug for samtidig politisk at understøtte, at danskerne sparer mere op, fordi de får udsigt til flere år som pensionister, siger Kent Damsgaard.

Han ser frem til den videre politiske debat om forslaget, hvor branchen meget gerne bidrager med viden og input.

- Pension betyder meget både for samfundsøkonomien og for den enkelte borgers tryghed og tilværelse. Derfor er det vigtigt, at der sker grundige drøftelser og afvejning af de mange balancer og hensyn. Vi ser frem til den videre debat om, hvordan vi finder det bedste mulige samspil mellem folkepensionen og vores arbejdsmarkedspensioner, siger Kent Damsgaard.

Ni ud af ti danskere i job har i dag en arbejdsmarkedspension

F&P Pressetelefon

Du kan ikke sende sms til pressetelefonen

Tlf:41 91 91 01

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.