Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE.

4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.

iStock

Mange danske øer er så små, og har så lille et befolkningsgrundlag, at det reelt er umuligt at drive en taxivirksomhed.

Med det for øje har regeringen fra i dag undtaget foreløbigt fire øer fra taxiloven, så alle her, der har en privat bil, kan forvandles til taxichauffør, når det er nødvendigt. Også selvom det betyder, at taxiloven bliver sat til side.

En rigtig god ide, mener Forsikringsoplysningen.

- Ikke alle på landets små øer kan jo komme rundt på deres ø. Når der ikke findes taxier, går det især ud over dem, der ikke er så mobile. Og besøger man en ø som turist, vil det også være nemmere at komme rundt. Så regeringens tiltag er helt sikkert en god ide for både øernes beboer og for besøgende, siger Anne Garde Slothuus, forsikringsekspert, Forsikringsoplysningen.

Men undtagelsen fra taxiloven er ikke helt uden problemer, advarer hun, for når man transporterer passagerer rundt mod betaling, står man et helt andet sted, når det drejer sig om forsikring, end når man blot giver sin nabo et lift som vennetjeneste.

- Det er meget vigtigt, at man får tjekket og opdateret sin forsikring, inden man kaster sig ud i et nyt liv som deltids-taxichauffør på de små øer. For hvis uheldet er ude, er det usikkert, hvordan forsikringen dækker, siger Anne Garde Slothuus.

- Hvis der sker et uheld, og passageren kommer til skade, vil bilens ansvarsforsikring dække personskaderne. Det samme gælder, hvis man skulle komme til at påkøre andre. Men hvis du som chauffør ikke er korrekt forsikret, kan forsikringsselskabet kræve regres – det vil sige, at du kan blive mødt af et krav om selv at betale den erstatning, som selskabet har lagt ud for dig, siger hun.

I det hele taget råder Forsikringsoplysningen til at tjekke sine forsikringer med jævne mellemrum.

- Ikke at være forsikret korrekt kan gå på en skala fra blot at være dumt til at kunne ende i økonomisk ruin. Så sørg for at kontakte dit forsikringsselskab og tjekke dine dækninger fra tid til anden. Det tager kun kort tid, siger Anne Garde Slothuus.

F&P Pressetelefon

Du kan ikke sende sms til pressetelefonen

Tlf:41 91 91 01

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.