Dronning Margrethe åbner Aarhus Festuge 2024

Historisk tradition fortsætter på 59. år.

H.M. Dronning Margrethe modtog under åbningen af Aarhus Festuge 2023 blomster fra den ukrainske blomsterpige Kira i selskab med Jacob Bundsgaard, Festugens bestyrelsesformand, borgmester i Aarhus Kommune. Fotograf: Lise Nielsen.

Siden Aarhus Festuges spæde begyndelse i 1965 har det været med deltagelse af H.M. Dronning Margrethe.

Aarhus Festuge er beæret over at kunne melde ud, at den lange tradition med Dronning Margrethe fortsætter i anledning af Aarhus Festuge 2024.

”At Dronningen har valgt at kaste kongeligt stjernestøv på Aarhus’ traditionsrige kulturbegivenhed, på trods af at hun ikke længere er protektor for Festugen, fylder os med stor stolthed. Både på vegne af Festugen og Aarhus takker vi for Dronningens mangeårige interesse og engagement og glæder os meget til besøget," siger Rikke Øxner, direktør for Aarhus Festuge.

Gallaåbning med taler og Danmarkspremiere
Til gallaåbningen fredag den 30. august i Musikhuset Aarhus vil Dronning Margrethe samt borgmester i Aarhus Kommune og bestyrelsesformand for Festugen, Jacob Bundsgaard, holde tale for at markere begyndelsen på ti dages fejring af kulturen med en lang række vidtfavnende arrangementer fra såvel ind- som udland.

I forbindelse med gallaåbningen præsenterer det internationalt anerkendte performanceteater Hotel Pro Forma Danmarkspremieren på den musikdramatiske forestilling FLAMMENWERFER.

Foruden deltagelsen af Hendes Majestæt vil publikum i salen bestå af særligt inviterede personer og offentligt publikum.

Om Aarhus Festuge 2024

For presse- og fotografakkreditering til gallaåbningen bedes man henvende sig til Festugens presseansvarlige.

Til gallaåbningen for Aarhus Festuge 2024 fredag den 30. august i Musikhuset Aarhus vil Dronning Margrethe samt borgmester i Aarhus Kommune og bestyrelsesforperson for Festugen, Jacob Bundsgaard, holde tale. Her ses de under Aarhus Festuge 2023.
Lise Nielsen
Til gallaåbningen for Aarhus Festuge 2024 fredag den 30. august i Musikhuset Aarhus vil Dronning Margrethe samt holde tale. Her ses Hendes Majestæt under Aarhus Festuge 2023.