Sund & Bælt

Aarsleff skal udføre udvidelsen af Københavns Lufthavn Station for Sund & Bælt

Del

Sund & Bælt har afsluttet EU-entreprenørudbuddet om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station og tildeler kontrakten til Per Aarsleff A/S. Udvidelsen sikrer øget kapacitet til passager- og godstog på Øresundsbanen.

Der er tale om en hovedentreprisekontrakt på udvidelsen af Københavns Lufthavn Station, som Aarsleff skal udføre. Udvidelsen består blandt andet i anlæg af to nye perroner, en gangbro, der forbinder den nye station med lufthavnens Terminal 3, og etablering af elevatorer og rulletrapper. Herudover skal der foretages ombygning af jernbanen til de nye perroner, inklusive anlæg af to nye transversaler, ændringer i kørestrøm, afvanding og sikringsanlæg. Den samlede kontraktsum er 309 mio. kr.

I Sund & Bælt glæder projektchef Rasmus Haak sig over, at realiseringen af det vigtige projekt er rykket et væsentligt skridt nærmere med indgåelsen af kontrakten.

"Sund & Bælt ser frem til samarbejdet med Aarsleff omkring udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen," siger Rasmus Haak.

Hos Per Aarsleff A/S ser man ligeledes frem til at gå i gang med udvidelsen.

"Det er en opgave, vi i Per Aarsleff A/S ser frem til at løse i samarbejde med vores kolleger fra Aarsleff Rail A/S og vores søsterselskab Wicotec Kirkebjerg A/S. En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift,” siger Claus Elleman, afdelingsdirektør i Per Aarsleff A/S.

Opstart af anlægsarbejderne forventes at ske ved årsskiftet 2024/2025, og arbejderne forventes afsluttet i sommeren 2026.


Baggrund om projektet

Sund & Bælt er en af Danmarks største infrastrukturforvaltere. For at styrke mobiliteten til gavn for de rejsende driver og udvikler vi løbende vores anlæg. Ét af dem er Øresundsbanen, der ejes, drives og vedligeholdes af vores datterselskab, A/S Øresund.

Jernbanen over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark. Det er Sund & Bælts ansvar at sikre, at den nødvendige kapacitet er til stede på Øresundsbanen.

Projektet er medfinansieret af Den Europæiske Union.

null

Kontakter

Billeder

Links

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med

Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

Cykelløb over Storebælt påvirker trafikken lørdag3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag den 7. september 2024 passerer godt 2.000 cyklister Storebælt i forbindelse med Danmarks længste motionscykelløb fra Aarhus til København. Broen vil være åben under hele løbet, men der vil opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Sto-rebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn og Jylland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling er forbudt. I denne periode forventes turen over broen i øvrigt at tage 10-15 minutter ekstra. Kør hjemmefra i god tid Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om eftermiddagen klokken 14.30 og igen om aftenen klokken 20.00 for at omlægge trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Hold dig opdateret Find mere info på Storeba

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye