Sund & Bælt

Aarsleff skal udføre udvidelsen af Københavns Lufthavn Station for Sund & Bælt

Del

Sund & Bælt har afsluttet EU-entreprenørudbuddet om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station og tildeler kontrakten til Per Aarsleff A/S. Udvidelsen sikrer øget kapacitet til passager- og godstog på Øresundsbanen.

Der er tale om en hovedentreprisekontrakt på udvidelsen af Københavns Lufthavn Station, som Aarsleff skal udføre. Udvidelsen består blandt andet i anlæg af to nye perroner, en gangbro, der forbinder den nye station med lufthavnens Terminal 3, og etablering af elevatorer og rulletrapper. Herudover skal der foretages ombygning af jernbanen til de nye perroner, inklusive anlæg af to nye transversaler, ændringer i kørestrøm, afvanding og sikringsanlæg. Den samlede kontraktsum er 309 mio. kr.

I Sund & Bælt glæder projektchef Rasmus Haak sig over, at realiseringen af det vigtige projekt er rykket et væsentligt skridt nærmere med indgåelsen af kontrakten.

"Sund & Bælt ser frem til samarbejdet med Aarsleff omkring udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen," siger Rasmus Haak.

Hos Per Aarsleff A/S ser man ligeledes frem til at gå i gang med udvidelsen.

"Det er en opgave, vi i Per Aarsleff A/S ser frem til at løse i samarbejde med vores kolleger fra Aarsleff Rail A/S og vores søsterselskab Wicotec Kirkebjerg A/S. En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift,” siger Claus Elleman, afdelingsdirektør i Per Aarsleff A/S.

Opstart af anlægsarbejderne forventes at ske ved årsskiftet 2024/2025, og arbejderne forventes afsluttet i sommeren 2026.


Baggrund om projektet

Sund & Bælt er en af Danmarks største infrastrukturforvaltere. For at styrke mobiliteten til gavn for de rejsende driver og udvikler vi løbende vores anlæg. Ét af dem er Øresundsbanen, der ejes, drives og vedligeholdes af vores datterselskab, A/S Øresund.

Jernbanen over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark. Det er Sund & Bælts ansvar at sikre, at den nødvendige kapacitet er til stede på Øresundsbanen.

Projektet er medfinansieret af Den Europæiske Union.

null

Kontakter

Billeder

Links

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge20.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 26. august bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 26. august vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.00 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 19.00 og igen om morgenen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk Tirsd

Midlertidig lukning af afkørsel 45, Nyborg Ø1.8.2024 12:34:47 CEST | Pressemeddelelse

Fra mandag den 5. august genoptager Sund & Bælt arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. I den forbindelse vil rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, derfor være midlertidigt lukket. De øvrige afkørsler ved Nyborg Ø vil fortsat kunne anvendes. Kommer man fra Storebæltsbroen og skal til Nyborg, kan man med fordel følge skiltenes anvisning og benytte afkørsel 44 og afkørsel 46. Etableringen af den nye og forbedrede støjskærm sker for at reducere støjgener fra motorvejen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø, og omfatter etablering af en fem meter høj lydabsorberende støjskærm etableret langs afkørsel 45 og en tre meter høj lydabsorberende støjskærm etableret på eksisterende støjvold. Fakta om støjskærm ved Nyborg: I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal i Folketinget indgik i 2021, blev der afsat en pulje til støjbekæmpelse. 11 mio. kroner fra denne pulje bliver nu anvendt til etablering af e

Sund & Bælt deler data på Danmarks Miljøportal11.7.2024 09:30:03 CEST | Pressemeddelelse

I Sund & Bælt er vidensdeling vigtigt både internt og eksternt. For at understøtte vidensdeling på tværs bliver Sund & Bælt Danmarks første, store bygherre, der deler sin viden om vandmiljøet med offentligheden på Danmarks Miljøportal. Når Sund & Bælt, der planlægger, anlægger og driver nogle af Danmarks største infrastrukturprojekter, får til opgave at undersøge store infrastrukturprojekter, medfører det indsamling af tusindvis af data om miljøet i projektområderne. Nu vil Sund & Bælt som den første store bygherre i landet stille indsamlet data om vandmiljø til rådighed i den nationale database, VanDa, der er en fællesoffentlig tilgængelig database for alle vandmiljødata hos Danmarks Miljøportal. - Det er vores daglige ambition at dokumentere og indsamle data på vores projekter for at sikre transparens for alle involverede parter. VanDa kan være med til at øge viden og bevidsthed om vandmiljøet, og det er en spændende mulighed for vidensdeling, som vi meget gerne vil bidrage til, sige

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye