Nyt fodboldhold i Aarhus skal skabe fællesskab og livsforandringer for udsatte borgere

Aarhus Kommune, VSK Aarhus og OMBOLD er gået sammen om at bekæmpe ensomhed, social isolation og misbrug gennem fodbold og fællesskab. Nu bliver der oprettet et særligt hold i VSK Aarhus, hvor alle, der kæmper med sociale udfordringer, kan spille fodbold gratis hver uge.

OMBOLD-spiller holder pause mellem kampene, mens han ser to andre hold spille
OMBOLD-spiller holder pause mellem kampene OMBOLD

Fodboldanlæggene i Aarhus Kommune lægger hver dag græs til tåhylere, indersidespark og high fives blandt store som små. Det giver socialt samvær og point på sundhedskontoen – fysisk såvel som psykisk. Men mennesker, der kæmper med hjemløshed, psykisk sårbarhed eller misbrug, er sjældent en del af fællesskabet i de traditionelle fodboldforeninger og går derfor glip af de gavnlige effekter af fodbolden.

Men det skal der laves om på nu.

I et nyt initiativ åbner VSK Aarhus døren til fodboldbanerne og klubhuset for alle, der kæmper med udsathed. Helt konkret vil klubben tilbyde en ugentlig gratis fodboldtræning, hvor fællesskabet er i centrum, og hvor der tages højde for spillernes fysiske, mentale og sociale udfordringer.

Initiativet er et samarbejde mellem Aarhus Kommune, VSK Aarhus, DBU Jylland, DBU og OMBOLD, og sigter mod at styrke både de sociale kompetencer og den fysiske sundhed hos deltagerne.

Foreningslivet er en vigtig del af hverdagen for mange aarhusianere, men har man sociale udfordringer, kan vejen til den lokale klub være uoverskuelig. Nu rykker vi sammen om at åbne foreningslivet op, så også udsatte kan få del i de positive sociale og sundhedsmæssige gevinster, der er ved at være en del af et fodboldhold. Vi glæder os til at se spillerne give den gas på banen og blive en del af fællesskabet, som ofte holder ved, når kampen er fløjtet af, siger Henriette Halgaard, chef for Job, Udsatte og Socialpsykiatri i Aarhus Kommune.

Et godt samarbejde er vejen til succes
Den nye træning i Aarhus er en del af projektet Inklusion i fodbold Danmark, hvor målet er at få flere udsatte mennesker til at blive en del af de lokale fodboldklubber, og ifølge OMBOLDs direktør, Martin S. Pedersen, er potentialet stort i Danmarks andenstørste by.

- Der skal gøres en ekstra indsats, hvis mennesker ramt af hjemløshed, misbrug eller psykisk sårbarhed skal ud på fodboldbanerne og være en del af det traditionelle foreningsliv. Den indsats er Aarhus Kommune og VSK Aarhus klar på at levere, og derfor er jeg helt sikker på, at vi sammen kan få skabt de optimale betingelser for, at udsatte borgere i Aarhus kan blive en del af et fællesskab, hvor fodbolden som omdrejningspunkt - et fællesskab hvor vores erfaring fortæller os, at målgruppen rykker sig både mentalt og fysisk og dermed får et bedre liv.

I den lokale fodboldklub, VSK Aarhus, ser man frem til, at de nye klubspillere træder ind over kridtstregerne:

- I VSK Aarhus har vi en vision om, at alle skal have mulighed for at være en del af fællesskabet i vores klub, uanset hvilket fodboldfagligt niveau man har, og uanset hvad man ellers kommer med i bagagen. Derfor glæder vi os enormt meget til at byde vores nye spillere velkommen i klubben. Jeg er sikker på, at det kommer til at være en win/win for alle parter, for vi kan med garanti lære en masse af vores nye spillere, og vi kan samtidig skabe et trygt fodboldfristed for dem, fortæller Martin Christensen, formand i VSK Aarhus.

Bag projektet, der er støttet af Nordea-fonden, står OMBOLD, DBU og DBU Bredde. Ambitionen er at inkludere mindst 360 udsatte mennesker om året i traditionelle fodboldforeninger i 12 forskellige kommuner og klubber. På længere sigt er målet, at konceptet skal udbredes til kommuner i hele landet, så udsatte mennesker får bedre muligheder for at blive en del af foreningsidrætten i Danmark.

Læs mere om projektet her: https://ombold.dk/inklusion-i-fodbold-danmark

Mere information

OMBOLD-holdet træner hver mandag fra kl. 12.30 til 14.00 i VSK Aarhus, Hvidkildevej 17, 8240 Risskov.