AGF og OMBOLD afholder to festlige fodbolddage til fordel for udsatte aarhusianere

Superligaklubben fra smilets by, AGF, og NGO’en, OMBOLD, er gået sammen om to festlige fodboldevents i Aarhus, der skal støtte udsatte borgere i byen. Begge begivenheder sætter fokus på fællesskab, inklusion og glæden ved fodbold.

To OMBOLD-medarbejdere og en OMBOLD-spiller i AGF-trøje
To OMBOLD-medarbejdere og en OMBOLD-spiller i AGF-trøje OMBOLD

Den 14. juni afholder OMBOLD og AGF en festlig sponsorcup, hvor virksomheder og organisationer dyster mod hinanden i en sjov og engagerende fodboldturnering. Overskuddet fra turneringen går ubeskåret til OMBOLDs positive og forandringsskabende fodboldindsatser, der er målrettet udsatte aarhusianere.

- Vi mener, at vi er forpligtet til at udvide vores fællesskab og inkludere dem, der måske ikke naturligt finder vej til det, og tilbyde en hjælpende hånd til dem, der har mest brug for det. Det er netop derfor, vi har indgået et samarbejde med OMBOLD om sponsorcuppen den 14. juni, der støtter OMBOLDs fodboldaktiviteter for udsatte borgere i Aarhus, og det første Aarhusmesterskab for mennesker i udsatte positioner den 15. juni, udtaler Jakob Nielsen, direktør i AGF.

Aarhusmesterskab for mennesker i udsatte positioner

Dagen efter sponsorcup afvikler AGF og OMBOLD endnu et festligt fodboldarrangement. Den 15. juni står den nemlig på historiens første Aarhusmesterskab for mennesker i udsatte positioner. Dette mesterskab giver deltagerne mulighed for pause hverdagens bekymringer og nyde fodboldens glæder i et støttende fællesskab.

- Vi er stort set med til alle OMBOLD-mesterskaber. Når jeg er med til mesterskaberne, glemmer jeg hverdagens problemer for en stund. Det er rart bare at kunne lege lidt med bolden, men jeg glæder mig allermest til at være sammen med alle de mennesker, som jeg har kæmpet med og mod i årevis til OMBOLds stævner. Og når der endelig er kommet et mesterskab her i Aarhus, så skal vi selvfølgelig med, og hele holdet glæder sig helt vildt, fortæller Viggo Andreassen, tidl. spiller på hjemløselandsholdet og nuværende spiller for Aarhus Street Soccer.

OMBOLDs direktør, Martin S. Pedersen, ser også frem til det første Aarhusmesterskab i OMBOLDs historie, og understreger samtidig vigtigheden af idrætsarrangementer, der er målrettet udsatte mennesker.

- Vi ved, at vores fodboldfællesskaber kan være med til at skabe positive livsforandringer for vores spillere, der ofte har en masse problemer at slås med. Vi har i mange år drømt om at afholde et mesterskab i Aarhus, og nu lykkedes det endelig med stor hjælp fra AGF. Vi glæder os til at byde velkommen til det første Aarhusmesterskab i OMBOLDs historie. Det kan kun blive en skøn dag med lokale spillere og spillere, der har taget turen hele vejen fra den anden ende af landet. Det viser, at udsatte mennesker både kan og vil være en del af idrætsfællesskaber, hvis rammerne er tilpasset til deres behov.

Stor lokalpolitisk opbakning

Det åbne Aarhusmesterskab ”sparkes” i gang med en åbningstale fra Rådmand for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad. Men rådmanden er ikke den eneste lokalpolitiker, som spiller en vigtig rolle ved mesterskabet.

Kl. 13.00 vil et hold bestående af lokale byrådspolitikere nemlig indtage banen til en showkamp mod et udvalgt hold af lokale OMBOLD-spillere. Den store opbakning til arrangementet fra lokalpolitikerne i Aarhus spiller godt sammen med politikernes øgede fokus og prioritering af idrætstilbud i Aarhus til mennesker i udsatte positioner.

Praktisk information

Sponsorcup:

• Dato: 14. juni
  • Tid: 14.00 til 18.00
  • Sted: Parkeringspladsen, P2, ved Ceres Park. Det er den parkeringsplads, der ligger op ad Jyllands Allé.

Det åbne Aarhusmesterskab for udsatte mennesker:

• Dato: 15. juni
  • Tid: 10.00 til 16.00

Alle er velkomne til at kigge forbi og opleve fodboldfesten.