Fransk morgen-tv hylder dansk kultur under OL

Den franske version af Go' Morgen DK kippede med Dannebrog tirsdag morgen.

Journalisten Loïc Ballet besøgte Den danske pavillon i Paris, hvor han fik en introduktion til smørrebrød af den dansk-franske kok Yves Le Lay, der står bag den succesfulde restaurant à terre i København. Foto: VisitDenmark

Da franskmændene tirsdag morgen tændte for fjernsynet, var der Dannebrog, smørrebrød, flæskesteg og hygge på programmet.

Frankrigs mest sete morgenprogram Télématin var tirsdag morgen på besøg i Den danske pavillon, hvor VisitDenmark byder gæster indenfor til en lille bid af Danmark midt i hjertet af Paris under OL.

Ligesom mange danskere står op til Go’ Morgen DK, så gør franskmændene det samme med Télématin, der bliver vist på den franske tv-kanal France 2. Seertallene ligger lige under én million – og her under OL følger endnu flere franskmænd med i morgen-tv.

Journalisten Loïc Ballet fik både prøvet at sidde i en ladcykel, lære noget om vores uofficielle nationalspise smørrebrød, dufte til en flæskesteg og ’hygge’ sig i bedste campingstil i et telt fra Nordisk.

”Når der bliver snakket om Danmark i et sjovt og kulørt program som dette, så får mange franskmænd forhåbentligt øjnene op for vores lille nation. Det har en enorm værdi for Danmark at være med i så store internationale medier – både for kendskabsgraden til vores land, men også når vi skal tiltrække turister,” siger Ghita Scharling Sørensen, markedschef for VisitDenmark i Italien og Frankrig.

I forvejen kender mange franskmænd allerede til Danmark. Sidste år var der næsten en halv million franske overnatninger i Danmark, hvilket er det højeste antal nogensinde.

”Med denne her eksponering er det noget at bygge videre på – og selvom vi kender ’hygge’ på rygraden herhjemme, så kan den gode historie ikke blive fortalt for tit i lande som Frankrig,” siger Ghita Scharling Sørensen.

Hun var selv på skærmen for at forklare om vores danske hygge-koncept – og udover hende fik den franske journalist også en sludder med den dansk-franske kok Yves Le Lay, der står bag den succesfulde restaurant à terre i København;

”Der er ingen tvivl om, at det franske køkken har inspireret det danske, men det går også den anden vej. Især når det kommer til lethed og minimalisme i forhold til anretninger og hvor mange elementer, der skal være på en tallerken,” siger han.

________________________________________________________-

Programmet kan ses her (kræver login), hvor Danmark er med 01:57:00 + 02:57:40:https://www.france.tv/france-2/telematin/6315629-emission-du-mardi-6-aout-2024.html

Et klip kan ses på Loïc Ballets Instagram: https://www.instagram.com/p/C-VIEQOIWL4/?hl=da

Kort om Den danske pavillon i Paris

Under OL i Paris kan gæster fra hele verden gratis besøge et lille stykke Danmark ved Danmarkshuset på Champs-Élysées. Her kan man møde danske idéer, som bidrager til at skabe et bedre liv og en bedre verden. VisitDenmark står sammen med Erhvervsministeriet i spidsen for fremstødet, der skal fremme udlandets kendskab til Danmark. Initiativet er blandt andet støttet af Realdania, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond og The Trade Council.

Journalisten Loïc Ballet besøgte Den danske pavillon i Paris, hvor han fik en introduktion til hygge af VisitDenmarks markedschef i Frankrig, Ghita Scharling Sørensen.

En royal åbning af Den danske pavillon i Paris25.7.2024 20:13:07 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag eftermiddag åbnede Deres Majestæter Kong Frederik og Dronning Mary officielt Den danske pavillon ved Maison du Denmark i hjertet af Paris. Her vil offentligheden kunne opleve et unikt vindue til Danmark, mens de 33. Olympiske Lege finder sted. VisitDenmark er værter for Den danske pavillon, og det var CEO for VisitDenmark Katja Moesgaard, som – sammen med Danmarks ambassadør i Frankrig Michael Starbæk Christensen – bød det kongelige par velkommen ved indgangen. DR Pigekoret bragte pavillonen til live, før talerne gik på scenen, og Deres Majestæter klippede båndet til pavillonen, som vil være åben for alle i løbet af de 17 dage, de Olympiske Lege varer. I sin åbningstale påpegede Katja Moesgaard, hvordan pavillonen har til formål at inspirere besøgende fra hele verden med danske idéer, innovation og livsstil. "Danmark er et lille land med plads til store idéer. Det er en nation af innovative tænkere dedikeret til at gøre en forskel – stor som lille. Vi fejrer de idéer, der inspi