Klar til skolestart: Husk ulykkesforsikringen til dine børn

Sommerferien nærmer sig sin afslutning, og mange børnefamilier forbereder sig på den kommende skolestart. En ny medlemsundersøgelse fra Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring, viser, at flere forældre er usikre på, hvordan deres børn er dækket i skoletiden.

Skoletasken er pakket, sommerfuglene er så småt begyndt at melde sig, og et nyt skoleår venter forrude. August er en ny start for mange børn, og tankerne er måske ikke lige på sikkerhed, og hvordan man som familie sikrer sig bedst, hvis uheldet er ude.

”Når vi afleverer vores børn i skolen eller i institution, er det som forælder vigtigt at være opmærksom på, at hverken skolen, institutionerne eller det offentlige har en forsikring, der dækker, hvis vores børn kommer til skade i skoletiden eller timerne i børnehaven og pådrager sig et varigt mén. Det gælder også tandskader opstået i forbindelse med et uheld. Det kræver, at man har tegnet en børneulykkesforsikring, og det vil vi gerne hjælpe forældrene med at huske, så de kan tage stilling til, hvordan de ønsker at have deres børn dækket,” siger Trine Bechmann Henningsen, Skadeschef i LB Forsikring.

LB Forsikring har spurgt sit medlemspanel til kendskabet til børneulykkesforsikring. Direkte adspurgt, om medlemmerne er klar over, at hverken skolen eller det offentlige dækker barnet ved en ulykke i skoletiden, svarede næsten 33% af dem nej til spørgsmålet.

Især medlemmer fra Region Sjælland viste sig at være usikre. 37,8% svarede, at de ikke var klar over, at man skal have en børneulykkesforsikring for at være dækket. Til sammenligning svarede 18,8% af medlemmerne i Region Nordjylland nej til det samme spørgsmål.

”Vi håber selvfølgelig, at alle børn får en rigtig fin skolestart uden de store uheld, og vi ønsker dem alle en god opstart efter ferien. Men vi vil også gerne bidrage til at klæde vores medlemmer og andre danskere bedst muligt på til den kommende skolestart og livet i institution, da de samme regler jo også gælder vuggestue, børnehave eller fritidshjem. Man kan ikke forsikre sine børn mod uheld, men man kan sørge for, at de er godt dækket, hvis uheldet skulle være ude,” lyder det fra Trine Bechmann Henningsen.

Vigtigt om ulykkesforsikringen til børn:

• Hvad dækker den? Ulykkesforsikringen til børn dækker ved pludselige skader, der er opstået i både institutionen, skolen, fritiden og under evt. arbejde. Den dækker behandling og genoptræning efter en ulykke, samt eventuelle erstatninger for varigt mén. Den dækker også tandskader efter en ulykke.
  • Hvem skal have den? Børn er ikke en del af forældrenes ulykkesforsikring, men skal have deres egen for at være dækket. Børneulykkesforsikringen dækker indtil barnet er fyldt 18 år, hvorefter der skal tegnes en almindelig ulykkesforsikring til voksne.
  • Hvorfor er det vigtigt? Ulykker kan ske hvor som helst og når som helst – også i skolen. En børneulykkesforsiring sikrer, at dit barn er dækket døgnet rundt i skolen, fritiden og til sport.

Fakta om LB Forsikrings medlemsundersøgelse:

Medlemsundersøgelsen er foretaget i maj 2024 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 440.000 medlemmer.

1316 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen.

LB Forsikrings medlemspanel er et panel af medlemmer på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring, der frivilligt har meldt sig.

For yderligere oplysninger om undersøgelsen kontakt pressechef i LB Forsikring, Line Ernlund, tlf. 31772465, lier@lb.dk

Om LB Forsikring

LB Forsikring er Danmarks største medlemsejet forsikringsselskab, og består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring og Bauta Forsikring.

LB Forsikring har lige over 440.000 medlemmer fordelt i hele landet.