Vigtigt at vide om elever på 2-årig hf: Så godt trives de, og så mange af dem vælger en professionsuddannelse
På Sorø-mødet torsdag og fredag er den nye ungdomsuddannelse, som regeringen har varslet et udspil om i efteråret 2024, på dagsordenen. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har allerede løftet sløret for, at uddannelsen formentlig vil rette sig mod bl.a. elever, der i dag går på den 2-årige hf. Men hvem er hf- eleverne, og hvad bruger de deres ungdomsuddannelse til? Det svarer EVA på i ny analyse.
Regeringen har meldt ud, at de inden udgangen af 2024 vil komme med et udspil til en ny ungdomsuddannelse med udgangspunkt i Reformkommissionens anbefaling om en højere praktisk eksamen (hpx).
Ambitionen er, at den nye ungdomsuddannelse skal udgøre et attraktivt fagligt og socialt miljø for alle unge, der ikke starter på en 3-årig gymnasial uddannelse i forlængelse af grundskolen – det kunne bl.a. være elevgruppen på den nuværende 2-årige hf.
Ny undersøgelse viser, hvem hf-eleverne er, og hvad de bruger deres hf-eksamen til
I en ny undersøgelse viser EVA, hvad der kendetegner de elever, og hvad de bruger deres hf-eksamen til, når de er blevet studenter. Den viden er vigtig at have med i den endelige udformning af den nye ungdomsuddannelse, siger seniorkonsulent og projektleder Kristian Quistgaard Steensen fra EVA:
”Vores analyse indikerer, at elever, der kommer fra hjem med et lavere uddannelsesniveau og har svagere faglige forudsætninger end jævnaldrende på stx i dag trives og får kvalifikationer til at komme videre i uddannelse eller job på den 2-årige hf. En ny ungdomsuddannelse skal derfor også kunne tilbyde et velfungerende fagligt og socialt miljø for en heterogen og på nogle områder udfordret elevgruppe, ” siger han.
Studenter fra 2-årig hf søger mod professionshøjskolerne
Desuden påpeger han, at det i arbejdet med en ny ungdomsuddannelse er vigtigt at have blik for, at studenterne fra den 2-årige hf først og fremmest søger mod de professionsuddannelser, vi som samfund har stort behov for uddannede indenfor.
”Samtidigt med, at man vil styrke søgningen mod erhvervsuddannelserne, er det vigtigt også at bevare fokus på at understøtte de unges søgning mod de korte og mellemlange videregående uddannelser. I den forbindelse er det opmuntrende, at regeringen allerede nu har frigivet en pulje på 24 mio. kr. til lokale indsatser, der kan styrke overgangen fra hf til erhvervsakademi- og professionsuddannelser,” siger Kristian Quistgaard Steensen.
I analysen, der bygger på registerdata om elever på den 2-årige hf, har EVA bl.a. fundet frem til seks vigtige fakta om elever fra den 2-årige hf:
Faktum 1: Hf rummer fagligt udfordrede elever med svagere socioøkonomisk baggrund
EVA’s analyse viser, at eleverne på den 2-årige hf har et karaktergennemsnit på 5,6 i dansk og matematik ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Til sammenligning har stx-elever 8,3 i snit.
Analysen viser også, at eleverne på den 2-årige hf generelt kommer fra hjem med et lavere uddannelsesniveau end den generelle befolkning og stx-studenter i særdeleshed:
Kun 6 % af eleverne på den 2-årige hf har en far med en lang videregående uddannelse, og 5 % har en mor med en lang videregående uddannelse. På stx har henholdsvis 20 % og 19 % eleverne en far eller en mor med en lang videregående uddannelse.
Analysen viser desuden, at 17 % af eleverne på den 2-årige hf har ikke-vestlig baggrund. Til sammenligning er det tilfældet for 10 % af eleverne på stx, hvilket cirka svarer til samme andel som på befolkningsniveau.
Faktum 2: Eleverne på den 2-årige hf er blevet yngre
Med gymnasiereformen fra 2017 er det blevet muligt at påbegynde den 2-årige hf i direkte forlængelse af 9. klasse. Det har, som forventet, betydet, at eleverne på uddannelsen gennemsnitligt er blevet yngre.
Analysen viser, at udviklingen har været mest markant på den 2-årige hf på VUC, hvor elevernes gennemsnitsalder ved opstart på uddannelsen er faldet med to år fra 20,7 i 2015 til 18,7 år i 2022, mens den er faldet med ca. et halvt år fra 18,1 til 17,5 år blandt elever på den 2-årige hf på gymnasieskoler i samme periode.
Til sammenligning har gennemsnitsalderen ved opstart på stx ligget stabilt på mellem 16,6 og 16,5 år fra 2015 til 2022.
Faktum 3: 9 ud af 10 hf-studenter kommer videre i uddannelse eller job
Analysen viser, at 70 % af studenterne på den 2-årige hf er i gang med en videregående uddannelse eller erhvervsuddannelse i september to år efter, de blev studenter. Blandt de studenter fra den 2-årige hf, der ikke er i gang med en uddannelse på dette tidspunkt, er 41% i beskæftigelse med mindst 22 timers arbejde om ugen.
Alt i alt er 95 % af studenterne fra den 2-årige hf enten i uddannelse eller i beskæftigelse mindst én arbejdsdag om ugen i september to år efter deres studentereksamen.
Faktum 4: Trivslen er god på hf
Tal fra den nationale trivselsmåling viser, at den generelle trivsel på den 2-årige hf i gennemsnit i perioden 2018-2022 ligger på 3,7 på en skala fra 1-5, hvor 5 er den højest mulige trivsel. Til sammenligning ligger trivslen på 3,8 på stx i samme periode.
Faktum 5: Pædagoguddannelsen hitter blandt hf-studenter
Analysen viser, at professionsuddannelserne er den mest populære uddannelsesvej blandt studenter fra den 2-årige hf, der læser videre. Især pædagoguddannelsen er et hit, og udgør 13 % af alle påbegyndte uddannelsesforløb blandt studenter fra den 2-årige hf i september to år efter, de dimitterede fra hf.
Den næstmest populære uddannelse blandt studenterne fra den 2-årige hf er erhvervsuddannelsen i detailhandel, som udgør 7 % af de påbegyndte uddannelsesforløb i september to år efter dimissionstidspunktet.
Den tilsvarende andel for sygeplejerske- og læreruddannelsen er på 6 %, hvilket gør disse videregående uddannelser til de tredje mest påbegyndte blandt studenter fra den 2-årige hf.
Faktum 6: Kun lidt større søgning til professionsuddannelserne fra hf efter seneste gymnasiereform
Selvom professionsuddannelserne er populære blandt studenterne fra den 2-årige hf, viser analysen kun en mindre fremgang i andelen af studenter fra den 2-årige hf, der starter på en professionsuddannelse efter gymnasiereformen fra 2017. Et af formålene med reformen var ellers at styrke søgningen fra hf til professionsuddannelserne.
Andelen af studenter fra den 2-årige hf, der starter på en professionsuddannelse, er steget fra 30,5 % blandt de sidste studenterårgange under den forrige gymnasiereform til 32,6 % blandt de første studenterårgange under den seneste gymnasiereform.
Sådan har vi gjort
Analysen baserer sig på registerdata fra Danmarks Statistik og Styrelsen for IT og læring (STIL) om, hvilke elever der går på den 2-årige hf, herunder sociodemografiske data såsom køn, alder, etnisk herkomst, forældres uddannelsesniveau og karakter fra grundskolen samt trivselsdata fra den nationale trivselsmåling og data om elevernes uddannelsesmønstre før og efter hf.
Nøgleord
Kontakter
Marie Louise PoulsenKommunikationskonsulent
Tlf:20193865mlp@eva.dkVedhæftede filer
Links
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum