Den danske pavillon i Paris er en succes

Under OL har VisitDenmark taget et lille stykke Danmark med til hjertet af Paris. Pavillonen inviterer hver dag under OL gæster ind fra gaden til workshops, talks og for at få indblik i dansk kultur og danske idéer. Efter den første uge er Den danske pavillon i Paris en succes.

JJ Paulo indtog den verdenskendte gade Champs-Elysees med sine afrobeats.
JJ Paulo indtog den verdenskendte gade Champs-Elysees med sine afrobeats. Foto: Thomas Deron

Folk står i kø ned ad den verdenskendte shoppegade Champs-Élysées for at få en lille bid af Danmark midt i Paris. Under hele OL byder Den danske pavillon gæster fra hele verden velkommen til en udstilling, hvor danske idéer, kultur og innovation er i fokus.

Og efter den første uge med åbne døre er Den danske pavillon kommet særdeles godt fra start.

”Jeg er blæst bagover af, hvordan gæsterne har taget imod pavillonen. Folk bliver her meget længere, end vi havde regnet med. De går i dybden med hele udstillingen og fortæller os bagefter, at de har et meget bedre kendskab til vores lille land,” siger Katja Moesgaard, CEO i VisitDenmark.

Gæster i pavillonen bliver klogere på, hvordan Danmark er en nation med høj livskvalitet – og hvorfor det hænger sådan sammen. Det er muligt at lære mere om vores design, madkultur, sundhed og grønne omstilling.

Og så kan de ikke mindst helt konkret fordybe sig i at samle LEGO-blomster, spille spil fra Nordisk og SproutWorld, smage danske produkter fra SunLolly, Faxe Kondi og Mikkeller, lytte til talks med prominente gæster og nyde gratis koncerter. Indtil videre har der været musikalske indslag fra Dayyani, JJ Paulo, og Brimheim, mens der stadig venter flere koncerter med Brimheim, Lydmor og Teitur.

”JJ Paulo fik lov til at indtage selve Champs-Élysées en varm eftermiddag, hvor han fik hele gaden til at danse. Og vores LEGO-væg med blomster har fået rigtig meget opmærksomhed på de sociale medier, og det har gjort, at folk står i lange køer for at få lov til at bygge deres egne blomster. Heldigvis løber vi ikke tør for LEGO-klodser,” siger Katja Moesgaard.

Det giver næsten sig selv, at mange danskere og franskmænd kigger forbi pavillonen, men også mange amerikanere, tyskere og briter kommer et smut forbi. Efterfølgende svarer 77 procent af de udenlandske gæster, at de nu overvejer at besøge Danmark inden for den nærmeste fremtid.

”Jeg tør godt at kalde Den danske pavillon en succes, selvom vi kun har holdt åben en uge. Tænk på, hvor meget vi kan nå på de sidste ni dage,” siger Katja Moesgaard.

Pavillonen har op imod 2.000 gæster dagligt. Den har åbent hver dag kl. 11-22 til og med den 11. august.

Kort om Den danske pavillon i Paris

Under OL i Paris kan gæster fra hele verden gratis besøge et lille stykke Danmark ved Danmarkshuset på Champs-Élysées. Her kan man møde danske idéer, som bidrager til at skabe et bedre liv og en bedre verden. VisitDenmark står sammen med Erhvervsministeriet i spidsen for fremstødet, der skal fremme udlandets kendskab til Danmark. Initiativet er blandt andet støttet af Realdania, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond og The Trade Council.

En royal åbning af Den danske pavillon i Paris25.7.2024 20:13:07 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag eftermiddag åbnede Deres Majestæter Kong Frederik og Dronning Mary officielt Den danske pavillon ved Maison du Denmark i hjertet af Paris. Her vil offentligheden kunne opleve et unikt vindue til Danmark, mens de 33. Olympiske Lege finder sted. VisitDenmark er værter for Den danske pavillon, og det var CEO for VisitDenmark Katja Moesgaard, som – sammen med Danmarks ambassadør i Frankrig Michael Starbæk Christensen – bød det kongelige par velkommen ved indgangen. DR Pigekoret bragte pavillonen til live, før talerne gik på scenen, og Deres Majestæter klippede båndet til pavillonen, som vil være åben for alle i løbet af de 17 dage, de Olympiske Lege varer. I sin åbningstale påpegede Katja Moesgaard, hvordan pavillonen har til formål at inspirere besøgende fra hele verden med danske idéer, innovation og livsstil. "Danmark er et lille land med plads til store idéer. Det er en nation af innovative tænkere dedikeret til at gøre en forskel – stor som lille. Vi fejrer de idéer, der inspi