Kinesiske bilmærker overhaler europæere på garantien
Nye primært kinesiske bilmærker giver europæiske konkurrenter baghjul, når det gælder garantien. Det viser en stor gennemgang, FDM har lavet af garantierne på 11 nyere elbilmærker. Europæiske bilmærker bør skrue op for deres garantier, mener FDM.

Rækken af nye især kinesiske bilmærker, der kommer på markedet, kan synes lige så lang som Den Kinesiske Mur. Det samme kan man sige om de nye bilers garantier.
For hvor de velkendte europæiske bilmærker med få undtagelser spiser forbrugerne af med to års garanti, har de nye elbilmærker typisk fem års garanti eller mere, mens batterigarantien ligger på mellem 7 og op til 10 år. Det viser en stor gennemgang af de nye elbilmærkers garantier, som FDM har lavet.
”FDM har i flere år kritiseret garantien på nye biler, som vi med få undtagelser mener, er alt for kort. Hvor den i Norge er på fem år, må danske forbrugere nøjes med to år. Det er ikke godt nok. Særligt når man tager med, at en ny bil er blandt de største investeringer for mange. Hvis producenter ikke selv tror på deres produkt, hvorfor skal forbrugerne så gøre det,” spørger advokat i FDM Michael Ern Nielsen og fortsætter:
”Her er især de nye kinesiske mærker overlegne, når det gælder garantiernes længde, med mindst fem års nyvognsgaranti og otte år for højvoltsbatteriet med en høj kilometerbegrænsning. Det er meget positivt. Vi kan kun håbe, at det vil få konkurrenterne til at genoverveje deres garantier. En god og lang garanti er nemlig noget, man bør lægge vægt på i sit valg af bil, og her kører de nye bilmærker fra de gamle,” siger han.
FDM har nærlæst garantierne. Både hvad angår deres længde, og hvad de dækker og, nok så vigtigt, ikke dækker. Mens der ikke rigtig er nogen fingre at sætte på længden, indeholder flere af garantierne dog uigennemskuelige vilkår. Det gælder ikke mindst i forhold til batteriets kapacitet, som fortæller, om batteriets stand lever op til det lovede. Også når bilen bliver nogle år gammel.
Men da der ikke findes en standardiseret målemetode, er det bilproducenterne selv, der på forskellig vis foretager målingerne uden at oplyse forbrugerne, hvordan det gøres.
”Det synes vi, er problematisk. Importører og producenter bør som minimum fortælle, hvilken målemetode de benytter, og hvordan de når frem til resultatet, så bilejerne ved, hvad de har at gå ud fra, og så andre, for eksempel FDM, har mulighed for at kontrollere det. Som det er nu, er det meget svært at kontrollere, om batteriet leverer, som det skal. Man har så at sige alene bilimportørens ord. Som forbruger er det ikke godt nok,” siger Michael Ern Nielsen.
Læs mere om undersøgelsen af garantierne, og se de besynderlige krav på fdm.dk eller i Motor 5.
Sådan er bilernes nyvognsgaranti / batterigaranti
Aiways: 5 år (150.000 km) / 8 år (150.000 km)*
BYD: 6 år (150.000 km) / 8 år (200.000 km)
Dacia: 3 år (100.000 km) / 8 år (120.000 km)
Fisker: 6 år (100.000 km) / 10 år (160.000 km)
Hongqi: 5 år (100.000 km) / Dækket af nyvogngaranti
Jac: 5 år (100.000 km) / 8 år (150.000 km)**
Maxus: 5 år (100.000 km) / 8 år (km-begrænsning afhængigt af model)
MG: 7 år: (150.000 km) / 7 år (150.000 km)
Nio: 5 år (150.000 km) / 8 år (160.000 km)
Polestar: 2 år / 8 år (160.000 km)
Xpeng: 5 år (120.000 km) / 8 år (160.000 km)
* Aiways: Længden af batterigarantien er i garantihæftet formuleret således, at den følger
nyvognsgarantien på 5 år. Aiways har oplyst, at det rettelig er 8 år, hvilket også følger af
mærkets markedsføring.
** JAC: Længden af batteri- og kapacitetsgarantien fremgår ikke af garantihæftet, men der henvises i stedet til at kontakte forhandler. JAC har oplyst, at der er garanti på 8 år (150.000 km).
Nøgleord
Kontakter
Mads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder

Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM (LINK) https://fdm.dk/om-os
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Crashtest afslører livsfarlig fejl på kinesisk billigbil16.9.2025 08:34:38 CEST | Pressemeddelelse
Trods alvorlig fejl på sikkerheden får lille MG-hybridbil fire stjerner i ny Euro NCAP-test. MG vil nu ændre konstruktionen på nye biler, men ikke på de biler, der allerede er solgt. Hverken Euro NCAP eller FDM kan anbefale køb af bilen, før den er opdateret.
FDM: Brugte biler sælges med vildledende forbrugstal11.9.2025 15:00:15 CEST | Pressemeddelelse
Brugte biler bliver markedsført og solgt med vildledende forbrugstal. Det kan have givet mange forbrugere høje ekstraregninger til brændstof. FDM forventer, at bilbranchen hurtigt retter fejlen og tager hånd om bilkøbere, der har købt bil ud fra forkerte oplysninger om bilens officielle EU-brændstofforbrug.
Kina giver europæiske biler baghjul i sikkerhed8.9.2025 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Kinesiske bilmærker overhaler europæiske konkurrenter, når det gælder høj sikkerhed i nye biler. FDM mener, det bør være et wakeupcall for de europæiske bilproducenter.
Kommuner udskriver rekordmange p-afgifter1.9.2025 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets kommuner uddelte sidste år 627.825 p-afgifter. Det er knap 60.000 flere end året før og det højeste antal nogensinde. Samlet havde kommunerne i 2024 p-indtægter for 1,2 milliarder kroner, hvilket også er ny rekord.
Uro om bilafgifter – FDM efterlyser snarlig afklaring14.8.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Mens politikerne diskuterer, om og hvordan bilafgifterne kan ændres, skaber det usikkerhed blandt forbrugerne. Som det ser ud nu, vil populære elbiler rammes af afgiftsstigning fra årsskiftet, viser beregninger, FDM har lavet. Der er dog mange billige elbiler at vælge imellem, der ikke rammes af højere registreringsafgift.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum