Ingeniørforeningen, IDA

Bomme og blink skal advare mod oversvømmede veje

Del

Når skybruddene rammer, kan mere lavpraktiske redskaber advare bilisterne om farlige situationer

Skybrudtunneller og andre store klimatilpasninger er uden tvivl gode og nødvendige investeringer, så vi i fremtiden slipper for store mængder vand på vejene, når regnen rammer massivt. Det blev igen gjort tydeligt i både Kolding og København, hvor flere bilister blev fanget i vandet på lavtliggende veje og i viadukter.

Derfor kan det være en god idé, hvis der investeres i advarselssystemer på udvalgte områder. Det mener Ole Mark, der ekspert i klimatilpasning og oversvømmelser i Ingeniørforeningen, IDA og innovationschef hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Krüger.

”Vi ved at en bil bliver fanget, hvis vandet når 35-40 centimeter. Så det vil ikke være raketvidenskab at placere en sensor, der kan registrere hvor hurtigt og hvor meget vandet stiger. Efterfølgende kunne blink eller bomme så medvirke til at lukke vejene. Helt på linje med, det vi kender fra en jernbaneoverskæring,” siger han.

Skybrudtunneler skal primært lede vandmasserne væk og aflaste kloaksystemernes kapacitet, men når regnen virkelig rammer med dobbelte skybrud, vil der altid være en risiko for at vandet siger, fordi, at det har svært ved at løbe af vejen, forklarer Ole Mark.

”Derfor vil lavtliggende veje altid være udsatte, og hvis vi gerne vil slippe for billeder af bilister, der bliver fanget i sundhedsfarligt vand, og må evakueres af beredskabet, bør der laves bedre varslingssystemer,” siger han.

Ole Mark understreger, at de ansvarlige aktører rundt om i landet skal erkende, at de sårbare veje ikke kan benyttes, når vandmasser rammer.

”Det er jo ofte i de samme områder, at problemerne opstår. Er der på disse steder ikke udsigt til, at der etableres skybrudstunneler eller andre løsninger, vil det være oplagt at lave varslingssystemer,” siger han.

Kontakter

Ulrik Frandsen 23 65 09 69

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye