Fremtidens teater skal være grønt

På torsdag har Stevns Sommerspil premiere på den verdensberømte musical ”CABARET”, som opføres i slotsgården på Gjorslev Slot på Stevns. Holdet bag sommerspillet har gjort sig stor umage for at gøre hele begivenheden bæredygtig

Finalen på første akt i årets sommerspil på Gjorslev Slot

Årets forestilling er udvalgt nøje, da Stevns igennem historien har været et knudepunkt for de mange krige, der har været i Danmark.

Sidste år kunne man opleve musicalen ”Mød mig på Cassiopeia” med musik af Kai Normann Andersen, der også havde tilknytning til Gjorslev.

Fælles for forestillingerne er, at utroligt meget af scenografien, rekvisitterne og kostumerne er de samme, selvom de fuldstændigt har ændret udseende til ”CABARET”.

”Det er så vigtigt for den tid vi lever i, at vi har stor fokus på genbrug og ikke på overforbrug. Derfor er jeg meget begejstret over at konstatere, at den smukke scenografi er skabt af de samme grundplader, som vi brugte til sidste års scenografi, og at kostumerne bliver genbrugt så meget som muligt ved at sammensætte dem på andre måder eller sy dem om. Teatret må og skal tænke ind i bæredygtighed, og især når man som os i Stevns Sommerspil ikke er statsstøttet eller understøttet af kommunen,” udtaler direktør og kunstnerisk leder Nicolaj Cornelius.

De frivillige har været i gemmerne

I begge Stevns Sommerspils forestillinger medvirker flere end 100 kostumer, så de frivillige syersker har gjort alt, hvad de kunne for at låne, finde, købe i genbrug og så kun sy det absolut nødvendigste til årets forestilling ”CABARET”.

Der er uden tvivl nogle ægtemænd på Stevns der pludselig har fået utroligt meget plads i klædeskabet, fordi diverse habitter nu hænger i kostumeafdelingen, klar til årets forestilling.

Det er noget af det, der virkelig kendetegner frivilligheden, som jo er ret unik i Danmark, nemlig den gode sætning ”Sådan en har jeg derhjemme.”

Det ligger helt implicit, at man selvfølgelig tager det med, hvis man har det derhjemme, fordi alle ønsker det bedste for projektet, som i dette tilfælde er en stor musicalproduktion.

Musicalteatret bæres primært af frivillige

Der er ca. 75 frivillige i Stevns Sommerspil samt en håndfuld professionelle kunstnere, der sammen har skabt et udendørs musicalteater i slotsgården på Gjorslev Slot.

Anmelder Morten Buckhøj skrev i fjor om årets sommerspil, at ”Omgivelserne i slotsgården foran Gjorslev kan ingen af de andre matche. De er unikke.”

Af samme årsag er der ingen tvivl om, hvor stolte og glade alle Sommerspillerne bliver på torsdag til premieren over den flotte forestilling, den charmerende teaterrestaurant i hestestalden og den eventyrlige stemning publikum træder ind i, når de går gennem slotsalléen. Alt sammen med så meget fokus på bæredygtig som muligt, hvilket hører sig 2024 til.

Publikum kan se frem til at opleve Ann Hjort, Nicolaj Cornelius, Sune Svanekier m.fl.

Nærmere information fås på www.stevnssommerspil.dk

Finalen i 2. akt af Cabaret
Der heiles i 1. akt af Cabaret
Rammerne omkring årets sommerspil på Stevns kan næppe være bedre end slotsgården på Gjorslev