Hvad forstår bønder sig på agurkesalat?

I år er det den verdensberømte musical "CABARET", der hitter, når Stevns Sommerspil åbner porten til slotsgården på Gjorslev. Her har over 100 frivillige fra Stevns skabt Sjællands smukkeste udendørs musicalteater.

En lille skare af 'sommerspillerne' har taget opstilling på scenen i den smukke scenografi, der matcher Gjorslev Slot til perfektion og skaber den unikke overdådighed, som publikum kan se frem til.

Der hersker stadig fordomme om, at personer med bopæl i provinsen mest skulle være til Morten Korch, banko og halbal, men det er jo noget sludder, og det gælder navnlig heller ikke på Stevns, hvor over 100 frivillige er trukket i arbejdstøjet, og har skabt Sjællands smukkeste udendørs musicalteater, Stevns Sommerspil, med professionelle kunstnere i de bærende roller og i det kreative team.

En af de mest aktive frivillige er uddannet sygeplejerske, gift med en lokal svineproducent og sidder nu for bordenden som bestyrelsesforperson i Stevns Sommerspil.

”Jeg begyndte sidste sommer som frivillig i vores charmerende teaterrestaurant, men blev jo med det samme revet med i den helt særlige stemning, omsorg og kærlighed, der hersker blandt alle i vores teaterfamilie, som vi kalder det. Derfor tog jeg det store spring og blev Bestyrelsesforperson for sommerspillet, for vi har virkelig skabt noget enestående på Stevns, som vi alle er meget stolte af, og som publikum er yderst begejstret for,” udtaler Susanne Elbæk.

SOMMERSPIL PÅ SLOTTET

Stevns Sommerspil afholdes på Gjorslev Slot, Stevns, der med sine 600 år emmer af historie. Med scenen midt i slotsgården, og med en scenografi, der er skabt til at passe perfekt ind i rammerne, så kan det nærmest ikke blive smukkere, når vi taler udendørsteater.

Sidste år åbnede Stevns Sommerspil med musicalklassikeren ”Mød mig på Cassiopeia” med musik af Kai Normann Andersen, der havde sin gang på Gjorslev gennem 1940-1950’erne, og efter sigende komponerede han musikken til filmen af samme navn netop her.

I år er det den verdensberømte musical ”CABARET”, der er på plakaten. Det er bestemt heller ikke nogen tilfældighed, for det var på Gjorslev, at der under Anden Verdenskrig blev oprettet ”Distrikt Gjorslev” af den danske modstandsbevægelse til modtagelse af flynedkastede våben, ammunition og sprængstoffer. En undvegen søløjtnant blev tilmed ansat på Gjorslev godskontor for at kunne være kontaktperson til den undergrundsbevægelse, der nu voksede efter, at den danske regering trådte tilbage d. 29. august 1943.

En mere autentisk ramme for netop denne forestilling kan derfor næppe tænkes, så valget var ikke svært.

DANSKERE OG SVENSKERE STRØMMER TIL

I billetportalen kan det ses, at det bestemt ikke kun er et sommerspil for stevnsboerne. Danskerne strømmer til Stevns fra både Jylland, Fyn, Lolland, Falster, hele Sjælland og sågar har Svenskerne også meldt sig på banen i år. Musicalteater er derfor noget for alle, uanset bopæl.

Publikum kan se frem til at opleve Ann Hjort, Nicolaj Cornelius, Sune Svanekier m.fl.

Nærmere information fås på www.stevnssommerspil.dk

Nicolaj Cornelius. Direktør og kunstnerisk leder
En lille skare af Sommerspillerne har taget opstilling på scenen i den smukke scenografi, der matcher slottet til perfektion og skaber den unikke overdådighed, som publikum kan se frem til.
Stevns Sommerspil viser ”Cabaret” i slotsgården på Gjorslev Slot i dagene 23. juli – 3. august. Nærmere oplysninger fås på www.stevnssommerspil.dk
Forestillingsbilleder fra åbningsforestillingen ”Mød mig på Cassiopeia”, som Stevns Sommerspil opførte i sommeren 2023 med bl.a. Susanne Breuning, Nicolaj Cornelius, Bjarne Antonisen og Sune Svanekier. Foto: Jan Christensen

Uligheden er blevet så stor nu, at det går ud over demokratiet.19.7.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Demokratisk sindede mennesker kan naivt mene, at under en procent af befolkningen næppe kan spille den store rolle i demokratiet, men de tager fejl. Landbrugets gæld og de oppustede værdier, der er skabt af offentlig støtte, giver magt, og staten står i en næsten umulig opgave, hvis eller når den vil købe en væsentlig del af jorden for at sikre klima og natur. Uligheden nu er blevet så stor, at den påvirker hele samfundet og også den politiske beslutningsproces