Stop forureningen i sårbare områder: Fjern landbrugstilskuddet

Der er mange gode initiativer i forslaget fra Den Grønne Trepart, og hvis de var blevet gennemført for 40 år siden, dengang jomfruhummerne begyndte at dø i Kattegat, så havde det været rettidig omhu

Formand Henrik Dam Kristensen (S) præsenterer aftalerne i den grønne trepart 24. juni 2024. Fra venstre ses desuden: Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal, svineproducent Søren Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer, Maria Reumert Gjerding, præsident for Danmarks Naturfredningsforening, gårdejer Jacob Jensen (V), fødevareminister, Stephanie Lose (V), økonomiminister, Morten Beck Høyer, politisk direktør i Dansk Industri (tidligere direktør for politik og kommunikation i mere end 5 år hos Landbrug & Fødevarer), Jeppe Bruus (S), skatteminister, Martin Damm, formand for KL, Magnus Heunicke (S); miljøminister, Lars Løkke Rasmussen (M), udenrigsminister. Foto: Adam Rieper/Klimaministeriet

I Danmark er der for tiden flere aktuelle sager om vandforurening. I sagen ved Nordic Waste blev omkostningerne til at begrænse risikoen for forurening af Alling Å og Ølst By så store, at firmaet måtte gå konkurs. Ingen begræder konkursen, for naturligvis skal man ikke kunne fortsætte med at drive en virksomhed, når produktionen medfører en alvorlig risiko for forurening af vandmiljøet.

Vi begræder ikke konkursen, men kun den regning, som Randers Kommune står tilbage med, og politikerne på Christiansborg diskuterer for alvor, om man bør ændre lovgivningen for at give mulighed for at kunne stille de konkursramte aktieejere af Nordic Waste til ansvar og betale for oprydningen, også selv om firmaet er gået konkurs.

Landbrug kan forurene uhæmmet

I en anden sag har dansk landbrug forurenet halvdelen af det danske grundvand og samtlige indre danske farvande, åer og søer med nitrat, og et helt fiskerierhverv har måttet lukke. I stedet for at ligestille landbruget med Nordic Waste og andre miljøforbrydere får erhvervet som følge af konklusionerne i Den Grønne Trepart lov til at fortsætte forureningen næsten uhindret i seks år endnu, inden de så småt skal til at modtage 40 milliarder kroner i betaling for gradvist at reducere noget af forureningen i nogle få udvalgte af de mest forurenede områder.

Den nye overkompensation er så omfattende, at det ifølge professor Michael Svarer vil få værdien af landbrugsjord til at stige med 15 procent.

Debat: ”Det er nemt at stoppe forureningen i sårbare områder, for man kan bare stoppe tilskuddet til at dyrke jorden. Så vil det ikke længere være rentabelt at dyrke den”

Der er mange gode initiativer i forslaget fra Den Grønne Trepart, og hvis det var blevet gennemført for 40 år siden, dengang jomfruhummerne begyndte at dø i Kattegat, så havde det været rettidig omhu. I stedet har Socialdemokratiet og andre borgerlige partier ladet forureningen fortsætte næsten uhindret i årtier, men nu, hvor Danmark står foran en retssag ved EU-Domstolen for brud på EU’s Vandrammedirektiv, skal skatteborgerne betale landbruget for ikke længere at have ret til omkostningsfrit at forurene vandmiljøet.

Stop tilskuddet og forureningen forsvinder

Landbruget er et offentligt finansieret erhverv. Det er nemt at stoppe forureningen i sårbare områder, for man kan bare stoppe tilskuddet til at dyrke jorden. Så vil det ikke længere være rentabelt at dyrke den, og så springer den i skov af sig selv. Gratis for samfundet og helt rimeligt i forhold til behandlingen af andre forurenende erhverv.

Landbruget jubler over, at de i den grad bliver forgyldt i forslaget om overkompensation i Den Grønne Trepart. Lavbundsjorder og lignende, der ikke kan dyrkes uden massiv forurening, kan nu med nye tilskud tilplantes med skov eller sælges til naturprojekter til fuld pris, selv om jorden reelt er værdiløs, da der ikke kan etableres en rentabel forureningsfri produktion på den.

Danmarks Naturfredningsforening er glade for, at vi får mere natur. Og skatteborgerne opdager ikke, at det er dem, der betaler gildet, fordi Novos succes har udvidet det økonomiske råderum så meget, at vi ikke behøver at opkræve en ekstraskat for at finansiere den nye form for landbrugstilskud.

Særbehandlingen af landbruget i forhold til andre forurenende erhverv er krænkende for retsbevidstheden. Det er fint at begynde at begrænse forureningen, så vi i Danmark undgår en EU-retssag for lemfældig miljøadministration, men hvorfor skal skatteborgerne betale det?

DN-præsidenten Maria Reumert Gjerding (billedet) og miljøminister Magnus Heunicke (S) var de eneste repræsentanter for samfundets interesser i et grønt og forureningsfrit landskab. Hverken Friluftsrådet eller Danmarks Turistråd var inviteret med til drøftelserne. DN har 135.000 medlemmer, hvorimod Friluftsrådet samler medlemsorganisationer med over 2,5 millioner medlemmer, og Danmarks Turistråd repræsenterer en branche, hvor turisternes forbrug på 152,6 mia. kr. (2022), langt overstiger omsætningen i det samlede landbrug. Pressefoto
Agronom Anders Borgen er grundlægger og daglig leder af virksomheden Agrologica. Efter en uddannelse som filosof fra Odense Universitet og et ophold på Den Økologisk Landbrugsskole i 1983 blev han uddannet som agronom. Siden 2006 har Borgen arbejdet med planteforædling og plantegenetiske ressourcer. Foto: Gustav Bech.
Hvis der var blevet grebet ind for 40 år siden, dengang jomfruhummerne begyndte at dø i Kattegat, så havde havmiljøet haft det helt anderledes i dag. I stedet har Socialdemokratiet og andre borgerlige partier ladet forureningen fortsætte næsten uhindret i årtier, men nu, hvor Danmark står foran en retssag ved EU-Domstolen for brud på EU’s Vandrammedirektiv, skal skatteborgerne betale landbruget for ikke længere at have ret til omkostningsfrit at forurene vandmiljøet. Foto: Anthony Camp/Unsplash
Når man ser på sammensætningen af den grønne trepart, så var den domineret af landbrugsinteresserne i skikkelse af svineproducent Søren Søndergaard fra L&F, gårdejer Jacob Jensen (V) på taburetten som fødevareminister, og Morten Beck Høyer (billedet) fra Dansk Industri, som tidligere har været hårdtslående direktør for politik og kommunikation i mere end 5 år hos Landbrug & Fødevarer. Før da var han Særlig Rådgiver i både Justitsministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Han har en kandidatgrad i forvaltning fra Roskilde Universitet, 2005. Pressefoto: Dansk Industri

Danmarks mest almindelige orkidé lokker hvepse til med en pubcrawl12.7.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Fordi dens nektar er alkoholholdig, flyver hvepsene lidt mere slingrende op i blomsten, og det øger chancen for, at de ramler hovedet ind i de gule støvkøller, som sidder lige over "bardisken". Så flyver hvepsene videre med et par fluffy horn i panden og højt humør og afleverer lidt støv i den næste blomsts støvfang. Det er som en pubcrawl for hvepse, der besøger Skov-hullæbe i disse uger.

Fedtemøgets fader har sagt undskyld – men vil ikke stoppe forureningen11.7.2024 05:55:00 CEST | Aktuelt

Da Lars Løkke Rasmussen var statsminister i 2015, gav han velvilligt landbruget grønt lys til at slippe mere kvælstof ud, selvom en lang række eksperter sagde, det ville gå helt galt. Og nu ser vi resultatet her om sommeren, hvor der ligger stinkende bunker af alger overalt langs kysterne i de indre farvande. Men Løkke har ingen planer om at trække tilladelsen tilbage. Faktisk hjalp han selv Landbrug & Fødevarer med at tilkæmpe sig mere kvælstof til erhvervet!

Holstebro Kommune bør bidrage til EU's ambitiøse naturgenopretningsmål9.7.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Næppe noget sted i landet vil det være nemmere og mere oplagt at genoprette naturen end i vestjyske Græm Kær, for der er ingen huse eller anden menneskeskabt infrastruktur – der er blot et dræningssystem, som skal fjernes, og så vil vådområdet genopstå mere eller mindre af sig selv. Ovenikøbet ligger Græm Kær lige op ad den kommende Naturnationalpark Husby Klitplantage, så hvorfor tøver Holstebro Kommune?