Plastindustrien: Drikkedunke med ulovlig kemi skal tages af markedet

Hvis drikkedunke, der sælges i Danmark, indeholder ulovlig kemi, bør de tages af markedet med det samme. EU-lovgivningen er klar på området, fastslår brancheforeningen Plastindustrien.

En europæisk undersøgelse har konkluderet, at der i visse tilfælde frigives uønskede hormonforstyrrende stoffer i enkelte drikkedunke, der findes på det danske marked.

Resultaterne er helt naturligt med til at skabe bekymring hos danske forbrugere og utryghed ved at bruge drikkedunke i plast.

Men ifølge brancheforeningen Plastindustrien bør disse stoffer slet ikke forekomme på det europæiske marked. Det siger miljøpolitisk chef Christina Busk.

- Lovgivningen i EU stiller heldigvis meget strenge krav til, hvilke kemiske stoffer der må være i de plastemballager, som vi i EU bruger til vores fødevarer. Der er stillet ekstra strenge krav til brug af ftalater. Den lov gælder også for drikkedunke. Hvis det viser sig, at de testede drikkedunke ikke overholder lovgivningen, så skal de naturligvis tages af markedet med det samme, så der ikke bliver gået på kompromis med sundheden, siger hun.

Ud af de i alt 39 drikkedunke i undersøgelsen, forhandles 8 af dem på det danske marked. Heraf blev der fundet uønskede stoffer i 4 af dem efter de var vasket i opvaskemaskinen 20 gange.

Ingen af drikkedunkene i testen er produceret i Danmark.

Opfordrer til større fokus

Plastindustrien opfordrer politikerne til at sætte fokus på de produkter, der er produceret uden for EU's grænser.

- Vores erfaring viser os, at der desværre ofte er udfordringer med produkter, der ikke er produceret i EU, når det kommer til den kemi, de indeholder eller afsmitter. Det bør være en mærkesag for de nye medlemmer af Europa-Parlamentet at få gjort noget ved det gennem EU's lovgivning, siger Christina Busk.

Ifølge Plastindustrien er resultaterne fra undersøgelserne værdifulde at have, så det kan vurderes, om der skal sættes yderligere ind på området.

- Det er vigtigt at finde kilden til de kemiske stoffer, som ikke bør være i flaskerne. Dét arbejde deltager vi gerne i, forklarer Christina Busk.

Plastindustrien er brancheforening for danske plastvirksomheder og tæller over 26.000 jobs inden for produktion af plast, maskiner og råvarerleverandører.