Fælles erhvervspraktik skal tiltrække flere unge til plastbranchen

For at lokke flere unge til at vælge en karriere i plastbranchen har Den Jyske Håndværkerskole i Hadsten og brancheforeningen Plastindustrien udviklet en fælles erhvervspraktik for folkeskoleelever. I praktikugen skal eleverne besøge plastvirksomheder og selv prøve kræfter med bl.a. 3D-print. Interessen har været overvældende.

Der er behov for, at flere uddanner sig til plastmager. De seneste år er antallet af elever faldet så meget, at uddannelsen i perioder har været i fare for at lukke. Derfor har Plastindustrien i samarbejde med Den Jyske Håndværkerskole udviklet et praktikforløb, der skal lokke flere unge til at interessere sig for plastbranchen. Praktikforløbet strækker sig over fire dage og henvender sig til elever i folkeskolens 9. og 10.klasse mellem 15 og 17 år. I løbet af de fire dage bor eleverne på Den Jyske Håndværkerskole, hvor de blandt andet skal lære om forskellige plastmaterialer og prøve kræfter med både 3D-print og forskellige praktiske eksperimenter.

– Med det nye praktikforløb håber vi at kunne tilbyde de unge en attraktiv og udfordrende erhvervspraktik, som både er engagerende, sjov og lærerig, og måske endda skaber nye venskaber for de unge. Forhåbentligt betyder det også, at flere af dem på et senere tidspunkt i deres liv vil vælge en fremtid i plastbranchen, siger adm. direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup.

Skal besøge virksomheder

Foruden forløbet på Den Jyske Håndværkerskole, der blandt andet omfatter en gruppeopgave, som eleverne skal præsentere den sidste dag, skal deltagerne også besøge en række plastvirksomheder i lokalområdet for at opleve, hvordan en kommende arbejdsplads i plastbranchen kan se ud.

Det nye praktikforløb afvikles for første gang d. 18.-21. marts, og der har allerede været stor interesse for tilbuddet.

- Det har været overvældende at opleve, hvor mange der har meldt sig til. Derfor har vi allerede næsten fuldt hus. Vi har også gjort vores bedste for at sammensætte et alsidigt og relevant program, så deltagerne får en god oplevelse, siger Jo Dietrich, uddannelseskonsulent i Plastindustrien.

Interesserede journalister inviteres til at følge erhvervspraktikanterne onsdag d. 20. marts kl. 11.00, når de skal arbejde med plastproduktion på Den Jyske Håndværkerskole, Ellemosevej 25
8370 Hadsten.

Plastindustrien er brancheforening for danske plastvirksomheder og tæller over 26.000 jobs inden for produktion af plast, maskiner og råvarerleverandører.